Jump to content

Esther Seven #31 - Rasad motor på debutturen?


Recommended Posts

  • Replies 385
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Enskilt godkännande beviljat. Tyvärr kunde han inte få ut ett registreringsnummer på en gång så måste tydligen hanteras manuellt av transportstyrelsen. Lite synd eftersom det är så fint väder på

Anekdot på ämnet ampere . När vi var 18 år började man köra dB race tävlingar hos den lokala leverantören.    För att ha en chans att vinna behövde man mycket grejer och en bil.  Detta löste

SFRO2 godkänt med beröm. Besiktningsmannen kommenterade att den var lättkörd och att bromsarna verkligen "sög fast bilen i asfalten". Bullerprov: 81dB Bromsprov: 0,92G  Verkligen

Posted Images

Upptäckte varför jag fått problem med tomgång. Hade nog inte främst med etanol att göra...

Muttern som håller reglaget hade lossnat så pass att tomgångsskruven inte längre gjorde nåt...

Det verkar som att här borde sitta ett låsbleck (sitter såna på utsidorna av båda förgasarna) men vid reglagen saknas dom. Kanske jag som slarvat bort när jag renoverade.

Nån som vet var man kan köpa såna låsbleck?

EDIT: Beställt på KG Trimning. Hämtar i morgon torsdag 👌

Gustaf 

530E9706-79DB-4BEF-ABAC-F29DA1C6C10E.jpeg

Edited by guldgroda
Link to post
Share on other sites

Enskilt godkännande beviljat.

Tyvärr kunde han inte få ut ett registreringsnummer på en gång så måste tydligen hanteras manuellt av transportstyrelsen. Lite synd eftersom det är så fint väder på ingång.

Får be till byråkrati-gudarna att det går snabbt och smidigt!

Mvh Gustaf 

37C31F59-F075-4B64-B143-F26E7C6C3620.jpeg

5CCD06FB-4D09-4E17-8765-4F6E0435AC3B.jpeg

Edited by guldgroda
  • Like 6
  • Thanks 2
Link to post
Share on other sites
  • guldgroda changed the title to Esther Seven #31 - Enskilt godkännande beviljat

Fick idag hem registreringsbevis för Esther. 

Behöver jag nu beställa skyltar eller kommer dessa automatiskt?

Mvh Gustaf 

EDIT: Har skaffat försäkring. Verkar dock inte kunna ställa på än. Finns bara grundläggande information på regbeviset och saknar de flesta detaljer.

Edited by guldgroda
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Svaret på frågan ovan är att skyltar kommer hem automatiskt. Tur att jag  är så oerhört tålmodig och absolut inte har en omgång skyltar till beställda... 😂

Inväntar bara att teknisk data ska komma in i registret så jag kan ställa på bilen!

/Gustaf 

20A9C4B9-0689-4A8E-BACC-1E7499E1ED92.jpeg

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Äsch, du har skyltar, det räcker väl. Försäkra och ut och kör!

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan, gka sade:

Äsch, du har skyltar, det räcker väl. Försäkra och ut och kör! emoji3526.png

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
 

Kan inte ställa på den förrän uppgifterna är inne.

Men visst, sannolikheten att bli stoppad är väl otroligt låg!

Link to post
Share on other sites
On 2020-09-24 at 14:08, guldgroda sade:

Kan inte ställa på den förrän uppgifterna är inne.

Men visst, sannolikheten att bli stoppad är väl otroligt låg!

Bilen är nu registrerad, påställd och försäkring är tecknad. Flyttade dock till hus i lördags och har rätt många punkter att avklara där inför vintern också... Körsugen!

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
  • guldgroda changed the title to Esther Seven #31 - Registrerad, påställd och försäkrad!
2 timmar sedan, guldgroda sade:

Bilen är nu registrerad, påställd och försäkring är tecknad. Flyttade dock till hus i lördags och har rätt många punkter att avklara där inför vintern också... Körsugen!

Grattis . Dockan imorgon om det är bra väder ? 🙂 

Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan, guldgroda sade:

Vilken tid? Ska ut och köra en sväng vid 14-tiden tänkte jag!

Det brukar vara mellan 17:00-19:00 . Jag är i garaget vid 16:00 , vi kan ta en sväng runt bokskogen om det passar annars .  

Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan, sorin sade:

Det brukar vara mellan 17:00-19:00 . Jag är i garaget vid 16:00 , vi kan ta en sväng runt bokskogen om det passar annars .  

Aha, nån typ av träff eller? (Har noll koll som du hör!)

Link to post
Share on other sites

Körde en liten tur idag. Efter ca 2km började motorn plötsligt ryka kraftigt efter en vänstersväng. Inte från avgasröret utan från grenröret. Stannade direkt och öppnade huven men såg inget misstänkt. 

Körde motorn på tomgång ett tag och tänkte att det kanske är avgasbandaget som ryker. Efter att ha kört tomgång ett tag till så upptäcker jag oljestänk på några kablar och på generatorn och sen ser jag en liten pöl olja på ramen.

Kör hem mycket försiktigt med övervakning av oljetrycket. 

Väl hemma i garaget granskar jag motorn lite noggrannare. Upptäcker efter ett tag vad som ser ut som ett skotthål rakt mellan avgasport 2 och 3 nästan ända nere vi oljetråget. Känner mig inte vid att det sett ut så tidigare!

Vad kan ha hänt? En vevstaksbult som ville flytta hemifrån? @therealpinto några uppslag?

/Gustaf 

 

7BFA0F1A-2569-43C0-9C32-EACE887210E5.jpeg

1240F353-0560-4DDC-B427-8F8AA15DAF26.jpeg

  • Sad 1
Link to post
Share on other sites
  • guldgroda changed the title to Esther Seven #31 - Rasad motor på debutturen?

Fy f🙊...


Pintos är inte superovanliga även om det börjar bli lite svårare att hitta, jag hade nog knuffat in den i hörnet och försökt hitta i en annan std motor att lyfta i.

Jag har ett longblock stående du kan låna (och en extra toppackningom) om du vill komma på rull igen innan vintern.

Det är ju lite fel sida om landet, den där motorn jag länkade verkar vara kvar och står halvväg emellan oss.

Tappa inte modet du har precis byggt en egen bil!

/T

Link to post
Share on other sites

Tråkigt! Motorn var väl "okänd" i bottendelen och kan ju ha varit utsatt för saker...

Knackade den eller lät illa på annat sätt? Man kan ju bara spekulera i vad som hänt men att du skulle skjuta loss en frisk vevstaksbult utan att försöka varva 8000 eller mer känns otroligt.

Det enda man kan göra är att plocka av tråget (har du plats att ta det nedåt går det fort) och se hur det ser ut.

Jag har varit med om att block skadats tidigare så en flisa gått ur, men det brukar inte se ut sådär. Men skulle det bara vara så, så kan man ju plugga hålet temporärt för att kunna köra. 

Gustaf

Link to post
Share on other sites

Nejjjjjj så tråkigt . Var glad att du klarade alla besiktningar så att den blev reggad . 

Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan, therealpinto sade:

Tråkigt! Motorn var väl "okänd" i bottendelen och kan ju ha varit utsatt för saker...

Knackade den eller lät illa på annat sätt? Man kan ju bara spekulera i vad som hänt men att du skulle skjuta loss en frisk vevstaksbult utan att försöka varva 8000 eller mer känns otroligt.

Det enda man kan göra är att plocka av tråget (har du plats att ta det nedåt går det fort) och se hur det ser ut.

Jag har varit med om att block skadats tidigare så en flisa gått ur, men det brukar inte se ut sådär. Men skulle det bara vara så, så kan man ju plugga hålet temporärt för att kunna köra. 

Gustaf

Absolut kan det vara så. Visste ju inte skicket och planen var ju att köra så länge det håller...

Var absolut inga höga varv. Har inte varit över 6000rpm en enda gång. 

Njae, inga missljud som jag kunde höra iallafall. Och körde ändå motorn ett tag på tomgång samt körde hem den 1-2 km efter detta hände så borde ha märkt av det isåfall.

Kanske tyder på att allt sitter där det ska? Isåfall kanske det är nåt annat som lossnat och ramlat ner och skjutits utåt av veven?

Ska nog göra som du säger och ta av oljetråget och kika. Ingen idé att spekulera för mycket.

Har läst att många använt JB Weld för att plugga liknande hål. Har du nåt annat tips på vad man kan använda? Vågar man svetsa när man tömt på olja?

Gustaf 

Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan, sorin sade:

Nejjjjjj så tråkigt . Var glad att du klarade alla besiktningar så att den blev reggad . 

Ja, tur i oturen får man väl säga där!

/Gustaf 

Link to post
Share on other sites

Det kan ju absolut vara något löst som legat i motorn och kilat in sig mellan vevaxel/vevstake och blocket.

JB Weld funkar oftast bra, även vanlig simpel kemisk metall kan lira. Är hålet någorlunda runt, eller borras runt, kan man också gänga in en plugg. Fördelen med det kan vara att man kanske minskar risken för mer sprickbildning.

Gustaf

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
22 timmar sedan, tpau sade:

Fy f🙊...


Pintos är inte superovanliga även om det börjar bli lite svårare att hitta, jag hade nog knuffat in den i hörnet och försökt hitta i en annan std motor att lyfta i.

Jag har ett longblock stående du kan låna (och en extra toppackningom) om du vill komma på rull igen innan vintern.

Det är ju lite fel sida om landet, den där motorn jag länkade verkar vara kvar och står halvväg emellan oss.

Tappa inte modet du har precis byggt en egen bil!

/T

Har hittat denna i malmö. Kan man på nåt sätt se på modellåret etc ifall det är höggkomp och 205 block?
 

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/FORD-SIERRA/1987_1993/Motor/Motor-Bensin/Alla/ID-44521857/

@tpau

@therealpinto

Edit: Vad jag kan tolka borde den vara lämplig? Nedan är utdrag från car . info 

 

8BB0FB15-6A99-4593-8726-99656C6FA60C.jpeg

Edited by guldgroda
Link to post
Share on other sites

Du har två parametrar att spela på, bra cylinderhuvud och högre kompression.

Insprutaren har lite bättre cylinderhuvud men fick strax efter lite lägre kompression. 115 hästaren med båda tillverkades mellan 85 och 87 men är ganska ovanliga idag många har redan blivit sjuor eller hamnat i andra entusiastbilar.

Det står att det är motorkod N4B enligt Wikipedia (som ju aldrig har fel 🙈) är det en insprutare med mellankomp 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Pinto_engine

Skillnaden i kompression ligger helt i hur tjock kronan på kolven är. Den du hittat har sannolikt 8,6 komp, se bilden nedan. En ny originalkolvssats som ger 9,2 komp kostar ca 200 pund.

image.jpeg.b43869c8e6885913cf38f5c25639554c.jpeg

Värt att notera är att den hände mer saker när Ford plockade ner effekten med 15 häst, det kom in en katalysator i avgassystemet och förmodligen så behövde de anpassa tändkurvan osv för att inte elda upp 🐈-en och kunna garantera emissioner.

Jänkarna brukar säga att en ökning av kompressionen med ett steg ger ca 4% extra effekt, och skillnaden är ju 0,6.

Med ditt öppna avgassystem och dubbla webrar är nog effektskillnaden då 2-3% dvs 2-4 häst beroende av vilken komp du har.

Det jag försöker säga är, oroa dig inte för mycket om det är en hög eller lågkompsmotor.

Har du valet; ta en högkompare med insprutningstopp. Men nu ska du ju komma på rull igen med en överkomlig arbetsinsats.

/T

Link to post
Share on other sites

Torbjörn har konstaterat vad det är. Car.info tar tyvärr en massa detaljerade uppgifter från olika internationella ställen vilket gör att de uppgifterna sällan är korrekt (kompression med mera). Men 205-block och "bra" topp har den ju.

Som sagt, motorn duger utmärkt för att kunna köra men vill du trimma måste kompressionen upp. Kolvar är visserligen billigt men att pressa ur och i kolvbultarna är lite klurigt, eftersom det är presspassning i stakarna. Jag har personligen alltid valt att antingen byta till kolvar och stakar från en HC/LC (beroende på målsättning) eller byta till stålstakar.

Men öppna din först och kolla tycker jag, om du inte känner att det är värt 4000 kr att ha en reservmotor stående.

Gustaf

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Nu har jag köpt på mig en Pinto-motor i delar. Ett 205 block borrat till 92mm med Mahle-kolvar och stakar från en Saab 99.

2 portade toppar med större ventiler (44,4/38) och Kent RL32 kamaxlar.

Utöver det en del andra grejer såsom justerbart kamdrev, insug för Weber 45or, tändsystem, packningar, bultar, vipparmar etc etc.

Gustaf 

B80D36D3-CB26-45AD-B74E-B95EA980A8A0.jpeg

C6ECF721-3883-4A0C-8322-38007EDB5A7F.jpeg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Coolt, blir nästan lite avundsjuk på alla roliga delar, måste kännas som julafton! Gillar generatorkonsolen borde spara nästan ett kilo mot sierraversionen.

Så nu blir det motorbygge?

/T

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan, tpau sade:

Coolt, blir nästan lite avundsjuk på alla roliga delar, måste kännas som julafton! Gillar generatorkonsolen borde spara nästan ett kilo mot sierraversionen.

Så nu blir det motorbygge?

/T

 

Ja, det blir motorbygge. Ska dock försöka göra en riktig fulfix på motorn som sitter i och sen försöka ha denna motor färdigbyggd till sommaren. 

Grejerna ligger uppe hos min farbror i Lidköping nu. Inte bestämt helt men skulle tro att vi åtminstone gör allt förberedande arbete där. Får se hur vi lägger upp planen. Första moment blir iallafall att kolla av status på alla delar, mäta upp allt etc.

Riktigt sugen nu att börja bygga garage här hemma... Kanske får ringa banken på måndag 😅

Mvh Gustaf 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Spännande, det brukar bli lite detektivarbete med en motor som modifierats men det går att lösa.

Generatorfästet i aluminium är fint, det satt på "alla gamla" Pinto med förgasare i åtminstone Taunus och Capri, troligen Granada också.

Gustaf

Link to post
Share on other sites

Plockade av avgasrör och inspekterade lite noggrannare. Hittade även delar av det som lossnat:

8F9D12FA-08F4-4D36-93A7-9F23F4E4E7AA.thumb.jpeg.c4bc9b1356d81d45d85477fe11ea0709.jpeg

DF5E4930-3418-4B01-982E-84754ECE231C.thumb.jpeg.a2e0b8d8d2712ee548dbeb4d13cdd2cd.jpeg

F6FC6EE9-9181-473E-8821-BEF3F0C72EEF.thumb.jpeg.486f48f6ded1ec644e9c521476fae829.jpeg

4E95F32C-71FC-4853-9B0C-376F4B56A1A6.thumb.jpeg.db562eb4f3a5060837e3a3fbf453cc9f.jpeg

Rengjorde ordentligt och tryckte dit lite epoxi-kitt:

8CFEC98A-C3EA-4B9A-9AA4-0EF108691C71.thumb.jpeg.1149d23caaef7045dccbaa603a85391f.jpeg

När jag hade grenröret av passade jag på att linda from delar jag inte kunde komma åt när jag försökte linda röret fast på motorn.

Kollade oljenivån och sen provstartade. Gick som den brukar, dvs godkänt. (Halvkass komp, tändning inställd på halvchans och dåligt i justerade förgasare). Inga konstiga missljud eller annat.

Lät gå 10-15 minuter tills vattnet från avgasbandaget ångat bort. Rykte lite från kvarvarande olja på grenröret men blev mindre och mindre tills det på slutet var nästan noll.

Ingen tendens till läckage vid lagningen.

Vad tror ni? Vågar man köra den till sin vinterförvaring?

/Gustaf 

D938488E-B8F7-4A84-9D43-16567A174468.jpeg

Edited by guldgroda
Link to post
Share on other sites

Hur långt är det till vinterförvaringen?

Du kan ju alltid köra typ 500 meter och inspektera sen kolla efter nån km och Om allt ok köra hela vägen. Vore nog inte dumt att ha med extra olja som försäkring. 

Jag var ute och åkte förra helgen, min upplevelse med värme ruta o dörrar var väldigt härlig.

 Men pratade med en kompis som också var ute då och tyckte att han blev rejält kall. Hans bil har mindre lull lull. Kanske inte fel att ha med en varm filt om du riskerar att bli stående och behöva vänta en stund.

/T

Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan, tpau sade:

Hur långt är det till vinterförvaringen?

Du kan ju alltid köra typ 500 meter och inspektera sen kolla efter nån km och Om allt ok köra hela vägen. Vore nog inte dumt att ha med extra olja som försäkring. 

Jag var ute och åkte förra helgen, min upplevelse med värme ruta o dörrar var väldigt härlig.

 Men pratade med en kompis som också var ute då och tyckte att han blev rejält kall. Hans bil har mindre lull lull. Kanske inte fel att ha med en varm filt om du riskerar att bli stående och behöva vänta en stund.

/T

Kan nog vara smart att köra en tur i närområdet först och se om ful-fixen håller ihop. 

Är ca 4 mil dit jag ska förvara den. Här nere ska det vara 10-14 grader kommande veckorna, men man får nog klä på sig rejält. Jag har inget i komfort-väg på bilen.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, guldgroda sade:

Kan nog vara smart att köra en tur i närområdet först och se om ful-fixen håller ihop. 

Är ca 4 mil dit jag ska förvara den. Här nere ska det vara 10-14 grader kommande veckorna, men man får nog klä på sig rejält. Jag har inget i komfort-väg på bilen.

Det är nog ingen fara att köra, om epoxi biten lossnar lär det väl eventuellt skvittra ut lite

olja men det är ju så högt från oljenivå kanten så det är nog ingen fara.

 

Det börjar ju bli kallt när det närmar sig 0😉

 

//Nisse

Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan, super7 sade:

Det är nog ingen fara att köra, om epoxi biten lossnar lär det väl eventuellt skvittra ut lite

olja men det är ju så högt från oljenivå kanten så det är nog ingen fara.

 

Det börjar ju bli kallt när det närmar sig 0😉

 

//Nisse

Precis. Går nåt sönder mer lär jag märka det. Och lossnar epoxin så vet jag av erfarenhet att det börjar ryka. Kom dock inga stora mängder, oljenivån var fortfarande med råge godkänd trots att jag körde motorn flera km med hålet. 

Är inte orolig för motorn alls eftersom jag ändå ska byta den sen, men vill såklart Inte bli stående på motorvägen eller liknande ställe... 😊

Link to post
Share on other sites

Se bara till att det inte skvätter olja på de lindade avgasrören. Det är stor risk för att det kan börja brinna då.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...