Jump to content

Esther Seven #31 - Reggad & besiktad


Recommended Posts

9 minuter sedan, tpau sade:

Det är inspirerande att se att du jobbar på, och jag behöver knuffar för att komma ut garaget, men ikväll blev det någon timma.

Jag rekommenderar lödning, gärna med silverlod.

Lödtennet blir extremt lättflytande och suger in i porerna pga kapilärverkan, kemisk metall måste du trycka in så det är svårt att faktiskt få det där det borde vara, blir lätt mer som en laglapp utanpå.

/T

Hmm, låter inte locost med silverlod 😉

Jag har en rulle som jag misstänker är vanligt mjuklod med 3% silver och resten tenn i som ligger och skräpar. Finns det nån god anledning att undvika det? 

Oljan bör väl aldrig vara varmare än 120 grader?

Mvh Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

Det går lite utanför mitt kunskapsområde så vad som följer är bara ingenjörsmässiga resonemang.

Det sagt går nog alldeles utmärkt med vanligt lod, är inte helt säker på om det kommer bli några långtidsproblem, samtidigt tenspacklar man karrosseriplåt och anser att det sitter bra o  länge.

Anledningen att använda silverlod är att du får en starkare fog, men det är ju inte därför du löder i det här fallet.

Använd gärna extra flussmedel om du kör med lod på rulle det blir ju mycket oxider o liknande när man svetsar.

I allra värsta fall får du skära bort plåten med tenn på om något år och svetsa dit något nytt så riskerna med att prova är ju ganska låga...

/T

Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, tpau sade:

Det går lite utanför mitt kunskapsområde så vad som följer är bara ingenjörsmässiga resonemang.

Det sagt går nog alldeles utmärkt med vanligt lod, är inte helt säker på om det kommer bli några långtidsproblem, samtidigt tenspacklar man karrosseriplåt och anser att det sitter bra o  länge.

Anledningen att använda silverlod är att du får en starkare fog, men det är ju inte därför du löder i det här fallet.

Använd gärna extra flussmedel om du kör med lod på rulle det blir ju mycket oxider o liknande när man svetsar.

I allra värsta fall får du skära bort plåten med tenn på om något år och svetsa dit något nytt så riskerna med att prova är ju ganska låga...

/T

Köpte mässingslod, men... Har tyvärr inget varmare än en gasolbrännare hemma, och den räckte inte riktigt till för att få oljetråget varmt nog för att smälta lodet. Kunde precis smälta mässingen om jag riktade lågan rakt mot det men då var plåten ändå inte varm nog för att det skulle börja suga kapillärt...

Försökte löda med Tenn också men lade sig mest ovanpå, trots fluss...

Har även varit och köpt motorolja, oljefilter, fläktrem samt ny oljetryckskontakt på biltema. Ser fram emot att få tråget tätt nu så jag kan komma vidare...

/Gustaf

Edited by guldgroda
Link to comment
Share on other sites

Frustrerande att det inte fungerar för dig.

Jag har en mellanstor gasolbrännare som jag hårdlött en del med. Den räcker precis för att löda med silverlod, men har inte gett mig på mässingslod då det behöver 100 grader till...

Däremot har jag länge spanat efter något lite varmare, då jag har haft svårt att värma loss skruvar o liknande med gasolbrännaren. Köpte precis en Mapgasbrännare i förhoppning att den ska ha lite mer tryck. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/lod/gasdrivna-lodverktyg/mapgasbrannare-218533/?gclid=EAIaIQobChMIpOvqhLWt3QIVQ0QYCh1ThgnuEAAYASAAEgKXqvD_BwE

Den var ju inte billig, men gör den vad det står på förpackningen så kommer den vara användbar mot skruvar o dylikt också.

Kämpa på och vrid o vänd på problemet så hittar du nog en lösning som passar dig.

/T

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, tpau sade:

Frustrerande att det inte fungerar för dig.

Jag har en mellanstor gasolbrännare som jag hårdlött en del med. Den räcker precis för att löda med silverlod, men har inte gett mig på mässingslod då det behöver 100 grader till...

Däremot har jag länge spanat efter något lite varmare, då jag har haft svårt att värma loss skruvar o liknande med gasolbrännaren. Köpte precis en Mapgasbrännare i förhoppning att den ska ha lite mer tryck. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/lod/gasdrivna-lodverktyg/mapgasbrannare-218533/?gclid=EAIaIQobChMIpOvqhLWt3QIVQ0QYCh1ThgnuEAAYASAAEgKXqvD_BwE

Den var ju inte billig, men gör den vad det står på förpackningen så kommer den vara användbar mot skruvar o dylikt också.

Kämpa på och vrid o vänd på problemet så hittar du nog en lösning som passar dig.

/T

Jamen precis. Kikade på både Mixgas-brännaren och Mapgas-brännaren på Jula idag. Återkom gärna med omdöme!

Har lagt ut lite krokar på att få hjälp av någon med TIG att gå över svetsarna och se om dom kan göra nåt. Får se vad dom återkommer med.

Istället har jag precis gjort ett litet ”instant gratification”, helt icke-funktionellt arbete i att lacka ventilkåpan. Planen var egentligen att allt sånt kunde vänta, men har inte mycket bättre för mig och man mår så bra av nymålade fräscha grejer 🙂. 2 lager avklarade, tänkte lägga 1 eller 2 lager till. Slät hammarlack.

/Gustaf

 

1AE37D11-07C0-4811-B7C0-E3C4122E3320.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Började klura på generatorer. Är rätt tight i dagsläget med original generator. Har en liten suzuki swift-generator liggandes. (Denso 50A 31400-60B4). Tyvärr passar inte remhjulet från Ford-generatorn på densoN(olika axeldiametrar. Kommer även få göra om generator- fästet.

Några tips inför att jag ritar upp remhjulet? Vad ska jag tänka på, vad ska jag undvika?

Behöver jag ha två remspår på generatorn? Känns onödigt?

Gissar att aluminium funkar bra för remhjul?

8CC07233-15DC-49F7-A1B4-EBDE8EB6DC44.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Christer J sade:

Eller köp ett färdigt som passar. 

https://hc-cargo.se/catalog/s/regular?term=Remskiva&templateId=Remskiva&props=[{"id":"håldiameter","label":"","groupName":"Fysiska specifikationer (Remskiva)","propName":"Håldiameter","propValue":%5B"15.00"%5D%7D%5D

Stort tack för tipset, hittade ett som verkar lämpligt: https://www.autodoc.se/hc-cargo/8970274

Ska bara klura på hur jag fäster generatorn nu. Men ska nog passa på att beställa remskivan först så jag vet vad jag har att spela med. Kanske passa på att beställa lite andra bra att ha-saker också...

/G

Link to comment
Share on other sites

@therealpinto 

Jag har förstått på ditt deltagande i diverse forum att du är väldigt kunnig i allmänhet och i synnerhet gällande pinto-motorer. Har du några tips gällande tändspole? Tändspole är det enda jag nu saknar för att bygga ihop och provstarta motorn tror jag! 🙂

Tack på förhand!! 😄

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tar också med glädje emot tips på lämpliga batterier. Har läst att Biltemas gelbatterier på ~20Ah ska vara lämpliga. Ah, max. startström och såklart fysiska dimensioner bör vara faktorer att ha i åtanke. Detta känns som att det är lämpligt stort och vad jag förstått är 21 Ah rätt lagom. Räcker dessa batterier för att dra runt en Pinto-motor?

Mvh Gustaf

image.png.1cf5dbf3110a28b6232cf139669dbcf2.png

Link to comment
Share on other sites

Läckte framför allt på ett ställe sedan tidigare. Slipade i måndags ner alla svetsar på tanken och hittade boven i dramat. Hål rakt in.

Var dock ändå en del porer på några ställen, så nu har jag lämnat tanken till en TIG-svetsare som förhoppningsvis vet vad han gör lite mer än jag som ska gå över och smälta ner svetsen och fylla i där det behövs. Hoppas ha tät tank innan veckans slut!

/Gustaf

IMG_6730.thumb.JPG.59e2cffe7b3df2796e9a3afef80ababc.JPG

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Jag har ett  20 Ah SMF-batteri från biltema (Art. 80-2201) som utan problem startar min saabmotor. I och för sig turbo så lägre kompression, men man kan skava rätt länge på startmotorn innan det svajar.

Men lysande, det var ju ännu lite billigare också. Kan man ha ditt batteri liggandes eller det är bara gel-batterier?

Förresten, din scuttle har du bockat själv va? Hur gick du tillväga? Var det svårt att få till? Har alu liggandes för att göra scuttle men överväger om jag ska köpa en i glasfiber istället. Helt grön på att forma aluminium 🙂

 

Mvh

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-11 at 18:36, guldgroda sade:

@therealpinto 

Jag har förstått på ditt deltagande i diverse forum att du är väldigt kunnig i allmänhet och i synnerhet gällande pinto-motorer. Har du några tips gällande tändspole? Tändspole är det enda jag nu saknar för att bygga ihop och provstarta motorn tror jag! 🙂

Tack på förhand!! 😄

/Gustaf

Ska du köra förgasare? Vad har du för tändsystem/fördelare?

Generellt sett är min erfarenhet att om man använder något av Fords egna tändsystem utan brytarspetsar så funkar det bäst med en original tändspole till ett sådant system. Använder man en gammal klassisk fördelare från en förgasarbil så går det bra med vilken gammal tillbehörsspole som helst.

Har du en stel fördelare från EFI-motor (utan centrifugal- och vakuumförställning) så behöver du en tändförstärkare och styrning som lägger rätt tändkurva - men en standardspole från Sierra/Scorpio EFI fungerar bra.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Ska du köra förgasare? Vad har du för tändsystem/fördelare?

Generellt sett är min erfarenhet att om man använder något av Fords egna tändsystem utan brytarspetsar så funkar det bäst med en original tändspole till ett sådant system. Använder man en gammal klassisk fördelare från en förgasarbil så går det bra med vilken gammal tillbehörsspole som helst.

Har du en stel fördelare från EFI-motor (utan centrifugal- och vakuumförställning) så behöver du en tändförstärkare och styrning som lägger rätt tändkurva - men en standardspole från Sierra/Scorpio EFI fungerar bra.

Gustaf

Ska köra förgasare. Original fördelar (brytarlöst). Tolkar det som att jag ska leta efter original-spole? Funkar 3e parts ersättning eller letar man på skroten? 😊

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns lite olika brytarlösa system, har du det med styrbox eller vakuum- och centrifugalförställning?

Jag har alltid plockat sånt på skroten men det är 15 år sedan jag höll på med de grejerna 😉 Eftermarknadsdelar funkar säkert också bara det är till rätt tändsystem.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, therealpinto sade:

Det finns lite olika brytarlösa system, har du det med styrbox eller vakuum- och centrifugalförställning?

Jag har alltid plockat sånt på skroten men det är 15 år sedan jag höll på med de grejerna 😉 Eftermarknadsdelar funkar säkert också bara det är till rätt tändsystem.

Gustaf

 Jag tor det är styrbox, men kom på nu att jag inte sett varken tändmodul eller styrbox. Får leta lite i lådorna i eftermiddag!

De med vakuum-förställning har väl en klocka på sidan av fördelaren? Det har inte min iallafall.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Max 45° står det på Biltemas hemsida.

Scutteln var inte så svår att böja. Sågade ut två spånskivor, en i framkant och en i bakkant. Böjde utan värme.
Sen vek jag framkanten runt ett 8 mm aluminiumrör. Spacklade och slipade för att få en snygg rund avslutning.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, therealpinto sade:

Det finns lite olika brytarlösa system, har du det med styrbox eller vakuum- och centrifugalförställning?

Jag har alltid plockat sånt på skroten men det är 15 år sedan jag höll på med de grejerna 😉 Eftermarknadsdelar funkar säkert också bara det är till rätt tändsystem.

Gustaf

Säger detta dig nåt?

Ska googla när jag kommer hem sen också, inte hunnit göra egna efterforskningar ännu!

Gustaf 

DF73F7DD-60C6-4C1B-9815-EFFBBDADB92D.jpeg

4DD0C37F-5776-4E10-95DE-07D91E8D9E58.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Rikard Larsson sade:

Max 45° står det på Biltemas hemsida.

Scutteln var inte så svår att böja. Sågade ut två spånskivor, en i framkant och en i bakkant. Böjde utan värme.
Sen vek jag framkanten runt ett 8 mm aluminiumrör. Spacklade och slipade för att få en snygg rund avslutning.

Okej, är din scuttle fäst mot brandväggen med nitar?

Har du nåt överlapp mot motorhuven?

/Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, guldgroda sade:

Säger detta dig nåt?

Ska googla när jag kommer hem sen också, inte hunnit göra egna efterforskningar ännu!

Gustaf 

DF73F7DD-60C6-4C1B-9815-EFFBBDADB92D.jpeg

4DD0C37F-5776-4E10-95DE-07D91E8D9E58.jpeg

Börjar bli rätt förvirrad. Hittar en del bilder/diagram som visar att man kopplar som nedan, dvs utan nån form av ECU, utan bara tändspole och fördelare.

Bildresultat för ford pinto sohc ignition wiring

 

Sen verkar det även finnas denna varianten: 

Bildresultat för ford pinto sohc ignition wiring

 

Blir inte mindre förvirrad av att titta i Haynes-manualen. Jag hade ju definitivt för mig att en enkel förgasar-motor skulle vara enligt övre bilden...

Någon som kan dela lite kunskap i ämnet? Känner mig rätt osmart för tillfället! 🙂

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Efter lite googlande verkar det som att min fördelare är av typen med hall-sensor inbyggd. 

Beskrivning och bilder av olika fördelare till Pinton: http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=157795

 

Där är system-typen jag misstänker jag har. Saknar dock styrenheterna...

image.png.0e3f7a8f1b0a61fe6def7597802378cc.png

 

 

Har även hittat följande, men osäker på "Ignition Module". Nån som vet var man kan få tag i den ignition module/tändmodul som behövs?

Image

 

/G

http://www.fordcapriforum.com/forum/viewtopic.php?t=7853

Edited by guldgroda
Link to comment
Share on other sites

Ja, det där är en stum fördelare av typen som satt på Pinto EFI. Kanske även på en del sena förgasarbilar.

Den behöver en styrbox och tändförstärkare för att fungera. Antingen Fords egna grejer eller ett programmerbart system som MegaJolt eller liknande.

Annars kan du leta rätt på en klassisk fördelare från Sierra med förgasare också. Det finns lite fler lösningar (123 Ignition till exempel) men de blir rätt dyra.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, therealpinto sade:

Ja, det där är en stum fördelare av typen som satt på Pinto EFI. Kanske även på en del sena förgasarbilar.

Den behöver en styrbox och tändförstärkare för att fungera. Antingen Fords egna grejer eller ett programmerbart system som MegaJolt eller liknande.

Annars kan du leta rätt på en klassisk fördelare från Sierra med förgasare också. Det finns lite fler lösningar (123 Ignition till exempel) men de blir rätt dyra.

Gustaf

Blev just tipsad idag av en kollega om just 123Ignition, verkar som ett bra system. Har du någon erfarenhet av det? Men ja, 4-5000 kr... 

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Sådär, oljetråget på plats.

Vår moment nyckel gick dock inte ner till dom 5-6Nm som tråget skulle spännas med, så fick gå på känsla!

Hoppas jag inte dragit sönder packningen, men kunde inte dra alltför löst heller med tanke på att hela tråget var lite skevt.

/G

1DEBCCCB-204F-49DA-9AE1-331503CE785F.jpeg

FFE5CCEE-11D3-40C2-A434-5705CB9B6C3E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-14 at 19:44, guldgroda sade:

Blev just tipsad idag av en kollega om just 123Ignition, verkar som ett bra system. Har du någon erfarenhet av det? Men ja, 4-5000 kr... 

/Gustaf

Ingen egen erfarenhet men jag har hört andra som varit nöjda.

Jag har kört Megasquirt själv i alla år men jag är ju lite intresserad av elektronik vilket underlättar.

Det jag har lärt mig är att det är i tändkurvan som det mesta av motorns körbarhet och effekt sitter, så jag skulle rekommendera en lösning som ger dig möjlighet att programmera/justera en tändkurva (inte bara förskjuta den), helst också med vakuumreglering. Men samtidigt kan du ju ta det som en utveckling senare om du vill, och bara starta upp bilen med en vanlig förgasarfördelare. Då kan du ta investeringen senare.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-13 at 17:29, guldgroda sade:

Okej, är din scuttle fäst mot brandväggen med nitar?

Har du nåt överlapp mot motorhuven?

/Gustaf 

Jag har ingen brandvägg i den bemärkelsen. Instrumentpanelen blir brandvägg i min bil.

Sitter aluminiumplåt framför fötterna, sedan aluminium över smalbenen typ och den ansluter i sin tur mot instrumentpanelen.

Instrumentpanelen är fäst i chassit och scuttlen bara trädd ovanpå.

Huven vilar ovanpå en läpp som är fäst i scutteln.

Link to comment
Share on other sites

Remskiva levererades idag, så jag och en kompis skissade lite i papp och sen kapade jag lite i befintlig generator- spänne och en bit plattjärn och brände ihop med migen. Känns ett stabilt!

Fick även kapa bort ca 15mm från framkant av fästet på andra sidan för att få nya generator-remskivan i linje med dom andra.

 

/Gustaf 

D834B2F6-E1E6-47A1-A2FC-1DBD897A96C5.thumb.jpeg.c0fa065c9e331c4664d4a4b55a870d3c.jpeg

19B2342E-973E-4A49-A5DB-8F9EC685C9FC.thumb.jpeg.596e00ef4053ff46befc53dfb6585915.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Christer J sade:

Får du plats med generatorn i ramen med så lång rem?

Det återstår att se, kan alltid skaffa kortare rem. Denna är original-längd.

Behöver jag oroa mig för värmen för grenröret? Med en kortare rem hamnar man närmare grenröret...

/G

Link to comment
Share on other sites

Har även testat att pumpa upp oljetrycket, och kom ut olja fint ur ”spray baren” som förser kammen med olja. Så därmed monterade jag dit ventilkåpa och packning. Nytt lock för oljepåfyllning också!

Tändning från 123ignition beställd. På torsdag bär det av ner till Ringen - så får se om jag hinner få tändsystemet innan dess.

Kanske lägger upp en liten video på oljepump-testet!

/G

Jk27NpG.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter en fantastisk helg nere vid Nürburgring och en vecka av nästan inget bilbyggande så är det dags att ta tag i saker igen...

Tillbaka till bygget:

Läckte lite från oljepluggen - antagligen har tråget slagit sig en aning även här under omsvetsning. Tillverkade en liten tunn packning av nåt packningsmaterial jag hade liggandes och passade samtidigt på att byta till en magnetisk oljeplugg. Ska kolla till bilen igen ikväll och får se dom om det hållt tätt!

yMVWNr5.jpg

 

Dessutom passade jag på att byta den gamla sunkiga bränsleslangen och hemmasnickrade t-kopplingen som satt mellan förgasarna mot nytt och fräscht. P.S. Notera hur fina förgasarna blir där jag provat rengöra dom lite... 🙂

3ceGJfn.jpg

/G

Edited by guldgroda
Link to comment
Share on other sites

Börjat fundera lite kring kylning. Jag har en mercedes-kylare.

Vad är de extra gängade anslutningarna på höger sida (dia 16)? Är det oljekyl för automat-låda?

Den andra bilden, vad är det för anslutning inringad? Är det för dränering? 

Nån som vet?

 

Mvh Gustaf 

7D210C27-F966-439B-B038-37AB4997247E.jpeg

3126086C-2269-42AF-A093-A66EAC0F94A0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Börjat förbereda för att få tillbaka motorn i bilen. 

Igår åkte förs svänghjul, koppling och tryckplatta på mha en avancerad diy centreringsaxel:

ABAF5F58-9048-48EA-9300-1B7DA47825F5.thumb.jpeg.cc97db43309d634a5ba3b3ae75e32375.jpeg

Efter lite pill lyckades vi para motor paketet med växellådan:

10D019FF-DA19-4D47-B1CE-D117CDE072A1.thumb.jpeg.5255d2e3e1400414aa5768aa26b1fb4f.jpeg

Mvh Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

Börjat fundera lite kring kylning. Jag har en mercedes-kylare.
Vad är de extra gängade anslutningarna på höger sida (dia 16)? Är det oljekyl för automat-låda?
Den andra bilden, vad är det för anslutning inringad? Är det för dränering? 
Nån som vet?
 
Mvh Gustaf 
7D210C27-F966-439B-B038-37AB4997247E.thumb.jpeg.dafe0b82b50ce9b2c105ac46d63aa7cd.jpeg
3126086C-2269-42AF-A093-A66EAC0F94A0.thumb.jpeg.4e175df00bb6537ce856843454116d71.jpeg
Dom extra gängade anslutningarna ser ut att vara till automatlåda. Ligger då en slinga i den gaveln som automatlådeoljan cirkulerar i.

Den grejen du har ringar i på andra bilden är en dränering/avtappning för kylarvätskan om man vill tömma systemet.

//Janne

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, janne85 sade:

Dom extra gängade anslutningarna ser ut att vara till automatlåda. Ligger då en slinga i den gaveln som automatlådeoljan cirkulerar i.

Den grejen du har ringar i på andra bilden är en dränering/avtappning för kylarvätskan om man vill tömma systemet.

//Janne

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
 

Tack! Precis som jag misstänkte då. Bara att plugga igen dom hålen alltså?

Mvh

Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, sorin sade:

SFRO 1 snart ?

 

Förhoppningsvis ja! Vill först se om motorn fungerar någorlunda eller om jag behöver tänka om på den fronten, sen blir det så snart som möjligt!

Mvh Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...