Jump to content

Tändningslampa som lyser


poff
 Share

Recommended Posts

Snart dags att registreringsbesikta min Westfield. Ett problem är att min tändningslampa på panelen lyser hela tiden, även med motorn igång. Jag har kopplat som man ska enligt Westfield. Vad kan få lampan att lysa? Kan det vara något i generatorn som inte är som det ska? Generatorn är ny. Någon som har varit ute för samma sak?

Link to comment
Share on other sites

Dioden drar inte tillräckligt med ström för att laddningen ska starta. Sätt en 2W lampa direkt på D+  / L uttaget på generatorn till + och prova. Troligen satt det en glödlampa i instrumentet på bilen som generatorn suttit i. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för tippsen. Jag har nu konstaterat att generatorn inte laddar. Provade med att koppla en 4w (hittade ingen 2w) mellan batteri plus och D+, laddningen går upp till 14v men lampan lyser fortfarande. När D+ får tillräckligt med ström och laddningen startar borde lampan slockna. Kan det vara något fel med regulatorn eller dioderna, eller kan man utesluta det eftersom den laddar med 14v med extralampan inkopplad?

Link to comment
Share on other sites

Jag kopplade in extralampan mellan varningslampan och D+ för att mäta skillnaden i ström, utan 0,80 med 0,85, inte så stor skillnad. Såg att Kjell o Co säljer blandade effektmotstånd, vad tror ni om att prova med det istället för lampan? Vilket ohm-tal skall man sikta på?

Vad har man W terminalen till på generatorn, se bild.

Terminaler.PNG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag lämnade iväg generatorn till en firma som kunde konstatera att den är kass. Problemet nu är att den saknar identitet, ingen beteckning alls. Den är köpt av Retro Ford som jag inte har lyckats få något svar från ännu. Är det någon som vågar gissa på vad det är för en generator kopia? Kanske någon som har en diodbrygga eller regulator liggande som kanske passar?

http://www.retro-ford.co.uk/shop/content/alternator-zetec-application-z023

Link to comment
Share on other sites

Dom bytte diodbrygga och relä så nu fungerar den. Diodbrygga REL-3070 och relä VR-3020 om någon undrar.

Jag satte tillbaka generatorn, kopplade in LED-lampan och startade. Som väntat slocknade inte lampan och generatorn laddade inte. Bytte led mot 4w glödlampa och startade, lampan slocknade och generatorn laddar 14,5V. Då kan man tro att allt är frid och fröjd men icke, då gick det inte att stänga av motorn med nyckeln, fick koppla ur lampan för att stänga av. Kopplade in en diod mellan lampa och generator och fick det att fungera. Så nu återstår bara att få det att fungera med LED-lampa. Vilken följetong detta lilla jobb blev...med lite tur, peppar peppar, så får jag till det i helgen...i garaget alltså.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kopplat in min lilla krets och allt fungerar som det skall. Valde R56 5w och 1N5408.

Det som händer om man inte har dioden är att när väl generatorn börjar ladda matar man tändningslåset via ledlampan.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...