Jump to content
poff

Tändningslampa som lyser

Recommended Posts

Snart dags att registreringsbesikta min Westfield. Ett problem är att min tändningslampa på panelen lyser hela tiden, även med motorn igång. Jag har kopplat som man ska enligt Westfield. Vad kan få lampan att lysa? Kan det vara något i generatorn som inte är som det ska? Generatorn är ny. Någon som har varit ute för samma sak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lampan är av ledtyp. Har inte kontrollerat laddningen, får göra det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dioden drar inte tillräckligt med ström för att laddningen ska starta. Sätt en 2W lampa direkt på D+  / L uttaget på generatorn till + och prova. Troligen satt det en glödlampa i instrumentet på bilen som generatorn suttit i. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller ett motstånd, fråga Rikard, han fixade ett till mig 😜

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tippsen. Jag har nu konstaterat att generatorn inte laddar. Provade med att koppla en 4w (hittade ingen 2w) mellan batteri plus och D+, laddningen går upp till 14v men lampan lyser fortfarande. När D+ får tillräckligt med ström och laddningen startar borde lampan slockna. Kan det vara något fel med regulatorn eller dioderna, eller kan man utesluta det eftersom den laddar med 14v med extralampan inkopplad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kopplade in extralampan mellan varningslampan och D+ för att mäta skillnaden i ström, utan 0,80 med 0,85, inte så stor skillnad. Såg att Kjell o Co säljer blandade effektmotstånd, vad tror ni om att prova med det istället för lampan? Vilket ohm-tal skall man sikta på?

Vad har man W terminalen till på generatorn, se bild.

Terminaler.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag bytt led mot en vanlig lampa. Generatorn laddar med lampan lyser fortfarande när motorn är igång. Vad säger teorin om detta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

W är kopplad direkt till lindningen, används till varvräknare på dieselbilar.  Det kommer växelström där. Om lampan lyser kan det vara diodfel, men lyser den konstant lika starkt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja, möjligen att den luxade upp när jag gasade. Lättaste sättet att kolla dioderna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittade hur man kollar dioderna och de är ok, 511 på ena hållet och oändligt på andra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag lämnade iväg generatorn till en firma som kunde konstatera att den är kass. Problemet nu är att den saknar identitet, ingen beteckning alls. Den är köpt av Retro Ford som jag inte har lyckats få något svar från ännu. Är det någon som vågar gissa på vad det är för en generator kopia? Kanske någon som har en diodbrygga eller regulator liggande som kanske passar?

http://www.retro-ford.co.uk/shop/content/alternator-zetec-application-z023

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad var kass då? Regulator, stator,  rotor? Mätte dom upp den.eller bara provkörning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dom bytte diodbrygga och relä så nu fungerar den. Diodbrygga REL-3070 och relä VR-3020 om någon undrar.

Jag satte tillbaka generatorn, kopplade in LED-lampan och startade. Som väntat slocknade inte lampan och generatorn laddade inte. Bytte led mot 4w glödlampa och startade, lampan slocknade och generatorn laddar 14,5V. Då kan man tro att allt är frid och fröjd men icke, då gick det inte att stänga av motorn med nyckeln, fick koppla ur lampan för att stänga av. Kopplade in en diod mellan lampa och generator och fick det att fungera. Så nu återstår bara att få det att fungera med LED-lampa. Vilken följetong detta lilla jobb blev...med lite tur, peppar peppar, så får jag till det i helgen...i garaget alltså.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu en lösning på gång som jag skall prova när jag har ett motstånd som klarar av effekten. Kopplar in motståndet parallellt med leden och en diod seriellt på generatorsidan.

LED.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Något måste alltså från en svag ström som går på fel håll genom glödlampan.

Känns som att något inte är rätt kopplat.

Men funkar det med diod så varför inte 🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag kopplat in min lilla krets och allt fungerar som det skall. Valde R56 5w och 1N5408.

Det som händer om man inte har dioden är att när väl generatorn börjar ladda matar man tändningslåset via ledlampan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×