Jump to content

besiktningskrav, Z3, karosspaneler


Recommended Posts

Kanske inte helt rätt forum för frågan, men hittar inte några aktiva "kit car"-forum i Sverige?

Vad är reglerna i Sverige för ett sånt här bygge?

I praktiken har man bara bytt plåtpaneler i karossen på en BMW Z3 till plastpaneler med 60-tals-look.

I UK besiktas den fortsatt som en Z3 som om inget hänt?

 

 

 

user6264_pic745_1459526048.jpg

2014-12-18 16.14.14.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi (SFRO) har haft en del dialog med Transportstyrelsen om liknande byggen. Det är inte helt enkelt att reda ut men det finns några saker man kan slå fast;

- En Z3 är så ny bil att den är krockprovad, ändrar man något som (kan) ändra bilens krockegenskaper, så faller formellt sett typgodkännandet, vilket betyder att det krävs en registreringsbesiktning (där man då behöver bevisa att bilen uppfyller gällande krav)

- Om man bara tar bort yttre paneler och inte ändrar stommen bakom, så klassas det inte som ombyggt fordon (se dock kommentar nedan), utan ändrat fordon

- Ändrat fordon har inga undantag från normala regler, vilket betyder att man behöver visa att man uppfyller kraven på krockprov. Det betyder i praktiken att man INTE kan få bilen godkänd som ändrat fordon (om man inte gör krockprover med mera).

- Om man däremot i samband med ombyggnaden förändrar/förstärker stommen bakom, så kan det klassas som ombyggt fordon. Då får bilen undantag från regler om bland annat krockprov vilket gör att den går att godkänna - förutsatt att krav på belysning med mera uppfylls.

 

Man kan diskutera om det är "rätt" att det inte klassas som ombyggt fordon om stommen inte ändras, eftersom man kan anse att definitionen för ombyggt fordon i aspekten "större del av stomme ELLER karosseri utbytts" uppfylls. Vill man chansa, kan man förstås göra det och eventuellt överklaga.

När jag har diskuterat liknande projekt med kunder tidigare har vi kommit fram till att när stommen är "bar" som på bilden ovan, så är det oftast väldigt enkelt att göra förstärkningar så att det inte behöver bli diskussion om klassningen. Så det är min rekommendation.

Gustaf

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ok, tack för ett så snabbt och utförligt svar! 🙂

 

kitet finns här, både som täckt och öppet

http://www.tributeautomotive.co.uk/250swb.html

 

18 hours ago, therealpinto said:

När jag har diskuterat liknande projekt med kunder tidigare har vi kommit fram till att när stommen är "bar" som på bilden ovan, så är det oftast väldigt enkelt att göra förstärkningar så att det inte behöver bli diskussion om klassningen. Så det är min rekommendation.

Gustaf

 

19 hours ago, Fjonkalicious said:

Vem tillverkar, den såg ganska söt ut!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...