Jump to content

7ul1us S7 med saabturbo


Recommended Posts

Den här forumtråden är tänkt att handla om 7ul1us S7 byggd av Christer Johansson, Kopparberg. Numera ägd av Jörgen Granberg, Umeå. Jag är en saabfantast sen länge, saabskadad redan under uppväxten. För tillfället står det tre saabar på gården och nu även en Super Seven med saabmotor. Senaste två åren har jag spenderat mycket tid med att renovera och trimma en Saab 9000 A50.

2009-2014 Byggde Christer 7ul1us S7. I mitt tycke är det här en väldigt välbyggd Super Seven med smarta lösningar som går långt utöver enklast möjliga. Byggkvalitén är svårslagen.

För mig började den här resan med att jag snöade in på att äga en Super Seven. Kravet har dock alltid varit att det ska sitta en turbomotor från Saab i sjuan. Detta gjorde att det inte fanns så många att välja på om man skulle köpa en färdig. Jag blev därför tidigt inställt till att bygga själv med hjälp av ett Westfield startkit. Jag var precis i startgroparna på att beställa ett startkit när jag såg att Christer skrev en kommentar på Facebook att han gick i tankarna på att eventuellt sälja. Eftersom jag var intresserade av en Super Seven med saabmotor så hade jag bra koll på vad Christers bil var och var inte sen på att kontakta honom för att se om jag kunde köpa den och spara mig 4 års byggtid. Efter lite betänketid så blev det bestämt och jag tog en släpkärra och åkte och hämtade sjuan. 130 mil tur och retur blev det innan den kom hem på gården.

Det kommer inte bli några stora mekaniska ombyggnationer i den här forumtråden. Underhåll och små förbättringar där det är möjligt är vad den mestadels kommer handla om.

Så här såg den ut första dagen i nya hemmet.

DSC_2333.jpg

DSC_2334.jpg

DSC_2338.jpg

[DSC_2340.jpg

DSC_2344.jpg

DSC_2345.jpg

DSC_2347.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Dags för en första uppdatering. Först och främst så får man inrikta sig på att bekanta sig med bilen från början. Tror att jag lyckats köra 15 mil hittills. Sambon har dock inte fått möjligheten att åka än och jag har tyvärr märkt att min barn inte kan åka i de skalade stolarna trots att jag ställer dit en kudde. Bältet hamnar fel mot deras hals så de får växa lite till innan de får provåka. Jag har gjort lite smågrejor som fyllt i lite stenskott och putsat lite där det behövts. Införskaffat regnponcho, hjälmar och packat ner en handduk i bagaget.

2018-07-29_17.47.56.jpg

Jag började med en ändring kring växelspaken som jag blev väldigt nöjd med. Jag vill dock höja spaken 3-4 cm så det är något jag ska kika på framöver.

 

2018-07-31_11.06.57.jpg

Lite värmetålig färg på avgassystemets första krök. Sitter kvar efter 5 mils körning så det kan vara en succé.

 

2018-08-02_17.13.58.jpg

Bilen hade vissa problem med överladdning när den köptes. Så det var dags att gnugga geniknölarna,  sätta sig framför datorn och grotta ner sig i lite mjukvara efter att jag kollat så allting stod rätt till med hårdvaran. Magnetventilen visade rätt ohmtal men det skiljde sig i hur jag kunde blåsa i de tre anslutningarna så jag bytte den. Det blev något bättre men inte bra. Jag monterade tillbaka orignalspridarna och steg 3 som Christer skickat med mig. Fortfarande problem med överladd och fuel_cut. Så jag satte mig vid datorn och reglerade ner reg_kon_mat då jag misstänker att steg3-programvaran var avsedd för original glt på 0,45 bar och inte 0,7 som sitter monterad. Jag sänkte aggresiviteten på laddtryckskurvan för körbarheten och gav bilen en något större marginal innan fuel_cut skulle slå in. Nu presterar den ungefär som förväntat med steg 3. Gissar på ladd kring 1,3. Bara att trycka fullt och inte behöva oroa sig för att styrsystemet slår ifrån. Det enda man måste oroa sig för är att hinna vara beredd när bakhjulen börjar spinna ;)
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kul att du är nöjd så här långt 😊

Det finns säkert en massa småsaker du kan fixa till. Tror det var en bra idé att byta tillbaks till den lite lugnare boxen, och om du fått den att funka så är det nog tillräckligt i början. Nackdelen är ju att den tappar på högre varv. 

Följer med nöje vad som kommer att fixas i framtiden. 

Ang bältet så ska det helst skava mot halsen. Men är dom små kan de förstås halka runt i stolen, och då blir det kanske inte så bra. 

Lycka till önskar Christer

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2018-07-29_14.06.20.jpg

Jag har inte riktigt tyckt om chromringarna runt baklysen. Mest eftersom det inte är något annat som är chrome på bilen. Funderade ganska länge på om det gick att göra någonting åt det.

 

2018-08-05_20.58.54.jpg

Jag lackade ringarna i Lotus B88 Gunmetal precis som bilen. Jag tycker att det här blev bra så jag låter det vara så här.

 

2018-08-05_12.31.43.jpg

I det här hålet har det suttit MC-blinkers. Jag provade att montera dessa men tycker att de lyser för lite. Vill gärna synas bra i trafiken. 

 

2018-08-05_12.31.58.jpg

Jag dolde hålen med ett enkelt interiörclips från Saab 9000. Ser väldigt fabriksmässigt ut. Man kan se på den här bilden att den vanliga blinkersen är ganska stor och "orange".

 

2018-08-05_20.12.30.jpg

Jag testade att röktona blinkersen så den inte sticker ut lika mycket. Eventuellt ersätter jag den med en någon mellanstor pjäs senare för att minska luftmotståndet.

 

Förutom detta så har jag fixat ett gummiskydd kring ett rör som kunde ligga och skallra om man hade otur. Jag har också passat på att köra en hel del och jag är väldigt nöjd med bilen. Så klart har  det beställts lite grejor. Lite aluminium för att kunna höja växelspaken. Några nya gummilister som ska bytas där de blivit slitna. En ny startnyckel så jag har komplett uppsättning nycklar. Jag beställde även 4st nya Nankang NS-2R 225/45/17.  Funderingar går kring att köpa externa batteriepoler som ska monteras då det idag är lite halvknepigt att komma åt batteriet om man behöver starthjälp. Tyvärr har jag inte hittat något bra att beställa än. Till helgen blir det en tur till ett flygfält med några vänner så då får jag möjlighet att testa sjuan lite mer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte om spaken redan är moddad tidigare , men höjer du spaken till typ orginal behöver du nog oxå förlänga den på under sidan , tok långt slag orginal

Själv  åker jag med låååång spak med kort slag ( nära ratten )  

Link to comment
Share on other sites

Planen är bara att höja den 3-4cm. Jag hoppas att det ska vara inom marginalen för att det inte ska kännas som väldigt långa slag. Skillnaden på 3-4cm skulle göra att man kan hålla i spaken som ett pistolgrepp om man önskar. Nu kan jag bara hålla i spaken "uppifrån" och det finns en liten klämrisk om man inte gör det. Jag ska titta på det det där med slaget närmare när jag öppnar upp. Se om jag begriper mig på konstruktionen 😄Tack för tipset.

 

Link to comment
Share on other sites

Dags för en liten uppdatering. 

2018-08-11_10.42.41.jpg

I helgen var jag med goda vänner på ett övergivet militärflygfält. Fyra stora landningsbanor och en del mindre sträckor runt om fanns tillgängligt. Tyvärr var den stora banan täckt med grus men de andra banorna var i bra skick och ganska fria från grus. Ett bra tillfälle att lära känna sin sjua. Märkte ganska stor skillnad på hur den beter sig om man sitter själv eller har en passagerare med sig när man försöker ta en konbana i högre hastighet. Hade Toyo 888 på och det var nästan för bra grepp. Stor skillnad från de nästan blanka Nankang NS-2R som jag åkt runt med på vägen. Med de däcken har det börjat spinna väldigt lätt.

 

suzukigsr600.jpg

Körde dragrace mot en Suzuki GSR600 (lånad bild) och det var helt jämt upp till 150km/h. Efter det så stack sjuan ifrån. Likadant i båda racen. Jag provade också att köra Suzukin som snabbast vilket var kul.  Summering en mycket rolig dag.

 

2018-08-12_13.14.11.jpg

Jag har hållit på att fixa en del med växelspaken. Här är en bild på hur den var innan jag började modda höjden. 

 

2018-08-13_19.22.30.jpg

Den färdiga spaken. Något högre. Självklart fick Lupus rätt och slagen blev låånga bara för att jag höjde spaken några centimeter. Byggde därför om spaken på undersidan så nu är slagen något kortare än innan jag började modifiera och en bekvämare höjd på spaken. Väldigt nöjd. Men det tog sin tid. Sattes inte direkt några hastighetsrekord när det tog flera timmar innan det var klart 🙂

 

2018-08-13_18.17.56.jpg

Fyra nya Nankang NS-2R blev monterade igår. Blir spännande att se hur fyra nya kommer greppa.

 

2018-08-13_20.27.58.jpg

Det här hålet har kapats upp efter det att fronten lackades för att öka genomflödet av luft. Tyvärr lämnade det en olackad kant. Har funderat på hur jag skulle snygga till det.

 

2018-08-13_20.37.54.jpg

För att fixa kanten ovan så hittade jag en väldigt liten kantlist som ser ut som ett U och har en lite klisterremsa inne i U-et. Tycker det blev snyggt och förhoppningsvis sitter den kvar i fartvinden. Ingen stor operation men jag tycker att helhetsintrycket blir mycket högre om man fixar några av den här typen av saker.

 

2018-08-14_09.38.22.jpg

Ett litet paket med lack har hittat hem. Tänker blåsa på ny färg bakskärmarna som är hårt utsatta för stenskott.  Det blir att ta tag i det här en regnig vecka framöver eller i vinter.

 

2018-08-14_09.39.50.jpg

Till sist. En bild på min och sambons nya matchande hjälmar.

Edited by Jörgen Granberg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, stuff sade:

Snyggt! Var hittade du U-profilen att snygga upp kanten med? Den verkar mindre och smidigare än de "vanliga" som man klämmer dit

https://www.ebay.co.uk/itm/6M-U-type-Door-Rubber-Seal-Trim-Strip-Seal-Roll-for-Car-Motor-Truck-Van-UK/152992883483?hash=item239f16231b%3Ag%3A-ZQAAOSwRyda3GoK&_sacat=0&_nkw=rubber+u+trim+6m&_from=R40&rt=nc&_trksid=p2334524.m570.l1313.TR4.TRC1.A0.H0.Xrubber+u+trim+6m.TRS0

Exakt den där köpte jag. Den har en liten tejp på insidan på ena sidan så den fäster kanske lite bättre än de utan. Den passar inte på material tjockare än 3mm. Finns uppsjö av olika U-lister på ebay.co.uk om man söker på "rubber U trim"

Link to comment
Share on other sites

Då har jag fortsatt varit och försökt förbättra på lite småpunkter. Mycket så smått så det tråkar nog bara ut de som läser. Men några exempel av vad jag pysslat med följer nedan.

 

2018-08-15_18.12.48.jpg2018-08-15_18.22.50.jpg

Den här listen hade sett sina bästa dagar. Blev bra med en ny. Jag har även bytt och ändrat lite kring listerna vid bagageluckan. Nu håller det riktigt tätt, vilket det inte gjorde när jag körde högtryckstvätten förra veckan 😄

 

2018-08-15_19.24.12.jpg

Lyktorna hade fått någon tråkig oxid på sig. Den vänstra lyktan på bilden jag har polerat. Polerade så klart upp även den högra. Små detaljer men helheltsintrycket blir bättre.

 

2018-08-19_14.46.11.jpg2018-08-19_19.42.46.jpg

Den här sjuan har en riktigt bra funktion med flip-front. Jag valde att måla skruvar och gångjärn i samma kulör som bilen så de inte skulle synas lika väl. 

 

2018-08-18_16.45.45.jpg

Tyckte rattkåpan kändes lite trött. Fanns några repor och gillade inte den säckade ner på ena sidan.

 

2018-08-18_18.23.43.jpg

Fixade säckningen. Valde att lacka kåpan i mattsvart. Kommer bli en bra helhet senare. Jag är dock inte riktigt klar i det här området, ny ratt är på ingång och den kommer passa bra med kåpan. Fixade en tätning runt elektriska handbromsknappen. Samma tätning som spaken som normalt ska vara där. Den observante ser också en kantlist. Jag lovar, ska snart sluta med alla dessa lister 😉

 

2018-08-19_18.49.47.jpg

2018-08-19_18.55.28.jpg

Stolarna började se lite trötta ut så jag monterade ut passagerarstolen och tänkte polera upp ytan.

 

2018-08-19_19.09.09.jpg

Så här ser passagerarstolen ut nu efter två varv med polermedel. I samma veva tar jag och målar baksidan av stolen mattsvart. Baksidan av stolen är idag bara glasfiber och ser lite grådassig ut. Jag beställt glidskenor till förarstolen men inväntar skenorna innan jag polerar och målar baksidan på förarstolen.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten uppdatering med ett par framsteg.

 

2018-08-20_16.49.46.jpg

När jag hade loss passagerarstolen så passade jag som sagt på att lacka upp baksidan. Ingen jättestor skillnad men det ser trevligare ut.

 

2018-08-20_20.02.56.jpg2018-08-20_20.10.16.jpg

Lackade rattnavet mörkare så det ska passa bättre med nya ratten som snart ska monteras och för att passa bättre in med rattkåpan jag lackade mattsvart.

 

2018-08-25_08.28.20.jpg

Bestämde mig förra helgen att ta loss den skärm som var mest blästrad och snabbt lacka om den. Tji fick jag. Allt klart och började spruta på ny färg. Fick problem med reaktion när lacken lades på. Snygga krakeleringar uppstod. Visade sig vara spacklets fel. Fick börja om från plåtrent.  Eländet var inte slut där, när jag våtslipar skärmen så tappar jag mobilen i vattnet vilket gjorde att den inte ville vara med något mer. Gick inte som väntat med andra ord. Hade varit billigare att betala en lackerare 🙄

 

2018-08-31_23.52.19.jpg

2018-08-31_23.55.41.jpg

2018-09-01_10.24.56.jpg

Till sist så blev skärmen klar, men det tog typ en vecka istället för en dryg dag. Inga skavanker och helt klart den bästa panel jag lackat hittills. Färgmatchingen är OK. Skärmen är en aning ljusare vilket mest troligt beror på att jag eventuellt har en ljusare grundfärg under. Nyansskillnaden är dock ingenting som kommer synas. Skärmen på andra sidan är mindre blästrad tack vare avgassystemet men den behöver också lackas om. Planerat att ske om någon vecka.

Link to comment
Share on other sites

2018-09-01_18.59.59.jpg

Lite delar har kommit hem och jag måste börja säga att jag blev riktigt besviken på den nya ratten. Enligt säljarens bilder såg den riktigt bra ut men när den kom hem så var den full i skavanker trots att den var ny. Fick dessutom en tuta på där det stod Nissan, vilket jag snabbt avlägsnade. Finishen i övrigt liknande inte alls bilderna. Ratten sitter där men den blir nog inte så långvarig. Återkommer mer kring det lite längre ner.

 

2018-09-05_18.17.30.jpg

Nya blinkers fram. 

 

2018-09-05_18.18.34.jpg

Före. De något klumpiga framblinker som använts vid besiktningar.

  

2018-09-05_19.44.34.jpg

 Efter. Jag blev riktigt nöjd med de nya. Blinkar orange/gult samtidigt som de inte sticker ut där de sitter. Borde också orsaka mindre luftmotstånd, även om det är det lilla.

 

2018-09-01_15.26.32.jpg

Fick hem skenorna till förarstolen. Med dubbel låsning. Monterade skenorna och kan nu faktiskt skjuta sätet någon centimeter längre bak än tidigare och så klart en bra bit framåt. Då var det ju det här med ratten kvar... Eftersom skenorna bygger 25mm på höjden så fick det följden att jag nu inte längre ser 80-140km/h på hastighetsmätaren utan att sjunka ner i sätet och typ ducka. Funderingen går därför kring att byta ratten på 320mm till en på 350mm. Det skapar ju dock en del problem även det. Det skulle bli svårare att kliva i och ur med en större ratt. Det skulle dessutom finnas en risk att ratten ser på tok för stor ut i förhållande till bilen. Här får ni gärna komma med tips och förslag. Jag kollar lite på en ratt med platt botten. Den är 350mm vilket skulle göra att jag förmodligen kan se instrumenteringen som vanligt igen samtidigt som den är platt nertill och då borde göra att det är oförändrat svårt att kliva i och ur. Frågan är bara om jag tänker rätt eller om en ratt på 350mm med platt botten riskerar att se gigantisk ut i en sjua.... 🙄

Edited by Jörgen Granberg
bildknas
Link to comment
Share on other sites

https://www.carbuildersolutions.com/uk/black-seat-runners-twin-lock-300mm-width Skenorna.

https://www.ebay.co.uk/itm/Round-Motorcycle-Indicator-Turn-Signal-Light-Amber-Lamp-Universal-Black-Lens-LED/123051415097?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 Blinkers från Kina.

Vad har ni andra för storlek på ratten i era sjuor? Tänkte på en 350mm med platt botten. Den blir 320mm mätt mot platta delen. Med 320mm och rund är det inga som helst problem idag att kliva i och ur utan snap-off. Mest rädd att den blir gigantisk till proportion till den lilla bilen och sittbrunnen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Jag räknade ut att 350mm skulle bli bussratt så jag koncentrerade mig på att optimera millimetrar vad gäller stolsvinkel och att sätesskenorna skulle gå så tajt som möjligt på fyrkantsröret utan att ta i. På det sättet lyckades jag köpa mig en aningens bättre vinkel på stolen och nu är sikten av hastighetsmätaren okej igen (inte optimal men helt okej). Eventuellt har jag också löst problemet med tempgivarnålen som visade lite fel, återstår att testa lite mer för att säkerställa att den visar rätt vid alla temperaturer. Jag har också passat på att göra en tur på 22 mil. Gick utan bekymmer, förutom att det var lite kallt på hemresan sent på kvällen. Har lite planer kvar men ska ligga lite lågt i ett par dagar innan jag tar tag i något mer. Planerna består bland annat av att den andra bakskärmen ska lackas och att montera externa batteripoler som underlättar att ladda batteriet eller få starthjälp.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

2018-10-02_18.32.15.jpg

Externa batteripoler monterade. Underlättar om man skulle behöva starthjälp eller när batteriet ska laddas. Har haft igång ett litet syprojekt men blev inte riktigt nöjd så det är lagt på is tills senare. Inte hänt så mycket mer de sista veckorna, varit på tok för mycket på jobbet så orken har inte funnits när det blivit sena kvällar. Men jag hoppas att jag snart ska få möjlighet att pyssla på i garaget.

 

2018-09-24_18.04.51.jpg

2018-09-24_18.27.28.jpg
Höll på att glömma att jag sytt ihop en form av kudde så barnens bilstol äntligen gick att montera. Det blev första provturen för barnen vilket även var säsongens sista tur med bilen. Det var uppskattat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dags för en kort uppdatering. Det har tyvärr inte gått framåt riktigt så fort som jag önskar. Oerhört mycket att göra på jobbet och en jobbresa till Kina har gjort att Super Seven har fått stå tillbaka ett tag.

 

2018-09-30-18-08-50.jpg

Dämpningen under huven såg lite trött ut.

 

2018-10-06-13-22-15.jpg

Renskrapat och redo för något nytt. Det var riktigt drygt att få bort det gamla dämpmaterialet och klistret.

 

2018-10-06-13-41-15.jpg

Fyndade lite dämpmatta som sitter monterad på insidan av huven på en hjullastare. En klar chansning om hur den kommer hålla då frigången till Saabmotorn inte är så stor. Får se till våren hur den klarar sig, annars byter jag till en tunnare dämpmatta i annat material. Den här biten var gratis så värd ett försök.

 

2018-10-07-08-58-30.jpg

Dags att lacka skärm nummer två. Den här var även den hyfsat blästrad.

 

2018-10-15-21-41-09.jpg

Testade med en något mörkare grundfärg under baslacken för att se om jag kunde komma närmare i nyans. Det blev bättre men inte riktigt bra. Det är ju som tusan att man är lite för pedant så jag inte bara accepterar det. Därav nästa bild...

 

2018-11-04-15-46-02.jpg

Två nerslipade skärmar och en rejält mörk grundfärg under. På med ny lack. Nu blev det klart bättre men tyvärr inte perfekt. Även han som håller i sprutan verkar bli bättre för varje lackning 🙂 

 

2018-11-05-20-10-13.jpg

Ska ta ett snack med min leverantör av färg om jag kan få en färg som är bruten med ändrad spec från Lotus B88 Gun metal. Det är kanske inte så lätt att se på en bild men skärmen till vänster är inte omlackad och den högra är nyss lackad. Man kan se att det är något för mycket rött i den högra skärmen och kanske skulle kunnat vara lite mer grönt/gult istället!?.. Låter lackexperten kolla på mina bilder innan jag köper mer färg nästa gång. Det är okej för stunden nu i varje fall. Ska våtslipa med 2500 papper och sen polera skärmarna i tre steg så blir resultatet bli riktigt bra. Behöver bara lite mer garagetid...

Link to comment
Share on other sites

Finfint 👍

Jag hade mörkgrå slipgrund innan lack med Standox färg. Det kan ju skilja något mellan olika fabrikat och hur noggrant man väger när man blandar, och hur mycket man rör ihop. Det blir ju större nyansfel om man spiller i nåt gram fel på 3 deciliter jämfört med 1 liter.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-11-08 at 18:59, Christer J sade:

Finfint 👍

Jag hade mörkgrå slipgrund innan lack med Standox färg. Det kan ju skilja något mellan olika fabrikat och hur noggrant man väger när man blandar, och hur mycket man rör ihop. Det blir ju större nyansfel om man spiller i nåt gram fel på 3 deciliter jämfört med 1 liter.

Tack, det bekräftade vad jag misstänkte. Då blir det enklast att testa att köpa Standox nästa gång. Den jag brukar köpa lack hos har det fabrikatet också.

 

Idag har jag våtslipat, polerat och återmonterat skärmarna. Därefter städade jag garaget lite snabbt. Skönt att få tillbaka ordningen. Näst på tur står en grundlig polering av resten av sjuan. Det blir minst två steg plus lackskydd.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

2018-12-04-10-11-18.jpg

Det blev ett litet sidospår innan poleringen. Skärmarna är redan polerade och lackskyddade. Monterade dit biltemas stänkskottskydd. Någon liten bubbla men överlag gick det bra. Jag har ingen större förhoppning om att det ska hjälpa så mycket men det känns bra att i varje fall ha försökt.  

 

2018-12-04-10-35-01.jpg

Andra sidan. På den här bilden syns inte skarven så bra men stenskottsfilmen är monterad på samma höjd som andra sidan.

 

2018-12-04-11-00-38.jpg

Tog loss det gamla batteriet och beställde ett likadant nytt. Det här batteriet har gjort sitt. Funderade ett tag på att gå på modellen större från Odyssey eller alternativt en konkurrent. Men jag kände att jag inte ville chansa med ett annat märke och eftersom det här batteriet har fungerat bra i några år för Christer så kör jag på samma.

 

2018-12-04-11-12-44.jpg

Jag har fyndat ihop en sån sats med kompressor och däckfix som jag tänker ska få åka med i bagaget. Ett riktigt reservhjul får inte plats och då kanske den här satsen kan rädda om oturen är framme. Kitet väger inte så mycket och fick precis plats i verktygslådan som ändå åker med i bagaget. Bantade verktygslådan på några onödiga verktyg så summan av vikten blev nästan noll 🙂

Edited by Jörgen Granberg
Link to comment
Share on other sites

Kolla om det står datum på batteriet. Det där köpte jag antagligen före 2012 så det har gått bra. Fint med nylackade skärmar. Stenskottsskydd behövs upp på halva skärmen, speciellt på höger sida. Ljuddämparen tar emot en hel del på förarsidan. 

Keep up the good work. Jag ska till Umeå nästa vecka. Kanske kan få titta in och gråta en skvätt? 

//Christer 

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

38 minuter sedan, Christer J sade:

Kolla om det står datum på batteriet. Det där köpte jag antagligen före 2012 så det har gått bra. Fint med nylackade skärmar. Stenskottsskydd behövs upp på halva skärmen, speciellt på höger sida. Ljuddämparen tar emot en hel del på förarsidan. 

Keep up the good work. Jag ska till Umeå nästa vecka. Kanske kan få titta in och gråta en skvätt? 

//Christer 

Jag hade tänkt sätta skydd högre upp på skärmarna eftersom det precis som du skriver var en hel del stenskott där. Men kom inte riktigt överens med filmen när det blev för mycket kurvor. Räknar med att få lacka om skärmarna igen, pedantheten tillåter nog inget annat. Vad gäller datum på batteriet så fanns en klisterlapp där man kunde fylla i installationsdatum men den var blank. 6år+ för ett batteri får väl räknas som godkänt.

Självklart är du är alltid välkommen! Hör av dig när det kan tänkas passa så styr vi upp det.

Link to comment
Share on other sites

Då det nalkas storfrämmande så försökte jag få ordning på den påbörjade poleringen. Resultatet blev ganska bra. Kommer fortsätta putsa en del på vissa saker framöver. Tiden i garaget var tyvärr kraftigt begränsad i helgen på grund av barnpassning då sambon åkt på hundutställning i Stockholm.  Lite blandade bilder från det jag hunnit med.

2018-12-04-14-07-32.jpg

2018-12-04-15-00-06.jpg

2018-12-05-21-05-11.jpg

2018-12-09-10-01-05.jpg

2018-12-09-10-01-16.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dags för en liten uppdatering. Hade trevligt besök av Christer tidigare i veckan. Jättebra att kunna prata och diskutera lite kring sjuan. Det dyker lätt upp några frågor. Hittade lite extra tid och energi i veckan så jag har hunnit göra lite efter besöket. Började med att polera bakskärmarna en extra gång då jag fått in något skräp mellan våtslipapperet sist och det lämnade repor som vanliga poleringen inte tog bort. Tog fram det "tunga artilleriet" med lamullstrissa och Menzernas grövsta polish och körde igång. Avslutade med ett finare steg och lackskydd. Nu är nästan alla repor ett minne blott.

 

 

2018-12-11-20-33-32.jpg

Jag har riktat det här skärmstaget som av någon anledning svängde lite mycket utåt i nederkant. Detta är en bild före och efterbilden glömde jag så klart fota...

 

 

2018-12-10-19-55-36.jpg

Det nya batteriet dök upp samma dag som jag hade besök och när det kom så lyckades jag lista ut hur Odyssey datummärker sina batterier. Det gamla var ganska exakt 10 år gammalt. Det nya är tillverkat i Juli 2018. Märkte en himla skillnad i snurr på startmotorn gentemot det gamla batteriet.

 

 

2018-12-13-17-34-50.jpg

Båda styrstagens färg som kändes väldigt plastig hade släppt. Putsade ner ytan på stagen stagen och bättrade med lite ny färg.

 

 

2018-12-13-17-54-07.jpg

Vänstra staget efter bättring.

 

 

2018-12-13-17-56-01.jpg

2018-12-13-18-18-53.jpg
Jag tog loss alla fyra hjulen och tvättade de noggrant både in och utsida. Skrapade bort gamla klistervikternas kletrester. Vilket är sjukt svårt att få bort.

 

 

2018-12-15-21-12-54.jpg

2018-12-15-21-14-28.jpg

Fälgarna är i helt okej skick men det finns lite stenskott och skrapmärken. Så jag blandade på känn från tre olika bättringsfärger jag har för att få till rätt färgmatchningen. Tog sedan en konstnärspensel och försökte dölja märkena. Ovan är före och efter på ett exempel. Följer ett till exempel nedanför

 

 

2018-12-15-21-09-13.jpg

2018-12-15-21-11-06.jpg

Ett tidskärvande pillergöra...

 

 

2018-12-15-12-44-12.jpg

2018-12-15-15-07-37.jpg

 

 

Edited by Jörgen Granberg
Link to comment
Share on other sites

2018-12-16-09-42-18.jpg

Vi kör en liten uppdatering till. När jag köpte sjuan så nämnde Christer något om att kylaren fram kunde ha ett litet miniläckage. Nu när det är vinterfix så blev det dags att undersöka. Jag tog loss kylaren och trycksatte den först och sprutade på såpvatten. Inga bubblor avslöjade vart det i så fall kunde vara. Sänkte därför ner kylaren i vatten och trycktestade. Inte ett spår av läckage nu heller. Det fanns dock en aning fukt vid en av anslutningarna när jag demonterade kylaren så jag hoppas på att det bara är att dra slangklamret lite hårdare när det blir återmontering.

 

2018-12-17-19-02-07.jpg

I samband med demontering så märkte jag att gummiupphängningarna till kylarna såg lite trötta ut (inte riktigt så trött som på bilden för tryckröret lutar på gummit) Men det var hög tid att byta. De nya är lite mer stumma och jag hoppas att det därför håller längre. Hoppas också att det inte blir för stumt så det orsakar att något skakar sönder. Vet av erfarenhet från jobbet att vibrationer är en helt vetenskap och både för stumt och för slappt kan ha förödande effekter. Tack christer för tipset om art nr 63-102 på Biltema.

 

2018-12-16-10-34-49.jpg

Det här röret var synligt från sidan om man kollade in i framvagnen så när jag ändå hade lös kylaren så tänkte jag att jag kunde snygga till det lite. Här är väl en typisk grej som man kanske inte har tid att göra supersnyggt när man bygger en bil. Då vill man bli färdig någon gång och att putsa ett sånt här rör i flera timmar kanske man gärna hoppar över. Jag är ganska säker på att jag hade gjort så själv. Men nu är det vinterfix och jag har inte något emot att putsa i några timmar när jag får vara själv i garaget och lite bra musik i bakgrunden.

 

2018-12-17-20-16-14.jpg

Är snart klar med röret. Blir kanske inte 100% men det blev lite snyggare i varje fall.

Link to comment
Share on other sites

2018-12-22-08-47-05.jpg

Fortsatte putsa upp kylaren när den ändå var lös. Smetade dit lite lackskydd när det var klart så ytan kanske håller sig fin lite längre. Ändrade lite vid en slanganslutning som jag misstänker kunde varit där miniläckan uppstod nu när kylaren visade sig vara tät. Passade på att putsa lite på några andra rör när jag ändå kom åt. Monterade tillbaka allting och fyllde på ny glykol. Provstartade och lät systemet gå upp till arbetstemperatur och så långt så är det tätt.

 

2018-12-22-10-58-14.jpg

Passade på att byta vevaxelgivaren då jag en gång i somras fick problem att starta när motorn var varm. Det hände bara en gång och ett sånt fel kan vara svårt att hitta. Men vevaxelgivaren är en tänkbar bov i dramat så den byttes. Eftersom jag även bytt till ett nytt batteri så har jag gjort vad jag kan än så länge och hoppas att det inte ska hända igen.

 

2018-12-2212-27-15.jpg

Ska fortsätta tvätta/putsa lite här under lite senare. Annars går jag i väntans tider på en julklapp som jag beställde till mig själv och Super7. Paketet verkar ha fastnat kring Arlanda och det var lite synd för jag hade verkligen sett fram emot att få paketet innan jul så jag kunde montera under julledigheten. För att trösta mig själv så beställde jag därför en till julklapp till Super7 🎅

 

God jul på er alla!

Edited by Jörgen Granberg
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2018-12-22 at 23:06, LUPUS sade:

Jag tror på en 19t  och är avundsjuk på din puts Gen 

Det hade varit trevligt men just nu inriktar jag mig på estetiska detaljer. I somras kändes det som att effekten räcker för tillfället. Det finns dock vissa funderingar på att slänga i de större spridarna och installera en bredbandslambda, alternativt att göra ett besök hos Sävar Motor efter eventuellt spridarbyte. Planen är inte riktigt spikad än.

 

2018-12-26-14-00-05.jpg

Först och främste så blev den här mopeden lämnad i mitt garage med diagnosen. Startmotorn fungerar inte, och den dog plötsligt under en resa för två år sedan och har stått sedan dess. Felsökte och hittade en kabel som var av vilket orsakade att det inte fanns tändning. Ett stift hade åkt in i en kontakt så därför fungerade inte startmotorn. Dessutom hade förgasaren rostat ihop under två åren som den stått. Rengjorde och fick igång mopeden men den behöver en ny förgasare. Har ingenting med sjuan att göra förutom att den tog upp tid som jag hade lagt på sjuan annars. Nu vidare mot sjuan och viktigare saker.

 

 

2018-12-28-16-47-56.jpg

Den efterlängtade julklappen dök upp i mellandagarna! 😍

 

 

2018-12-28-18-10-13.jpg

2018-12-28-18-11-34.jpg

Monterad och på plats. Jag är sjukt nöjd med denna något annorlunda ratt. Tycker att den smälter in perfekt med övriga kolfibertemat och ger en känsla av premium.

 

 

2018-12-23-13-36-03.jpg

2018-12-25-18-19-55.jpg

Efter monteringen av ratten så gav jag mig på att bättra på den här svarta listen som rutan fäster i. Den hade en spricka ut mot en kant och lite stenskott. Men här någonstans så brakade det iväg och blev allmänt kaos i garaget. Det kändes lite som den här reklamen nedan som gick för ett antal år sedan när sambon kom ut i garaget och undrade vart jag tog vägen och varför delar från sjuan låg utspridda över hela garaget.... Mer om detta en annan gång.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dags för en lite uppdatering. Det slutade senast med att jag skulle fixa lite stenskott och en spricka i fästet för vindavvisaren men det blev bara mer och mer....

 

2018-12-29-12-14-39.jpg

Slipade ner fästet och lagade sprickan med kemisk metall.

 

2018-12-31-10-46-45.jpg

Kanske världens sämsta bild men men.. I varje fall två lager grundfärg och två lager matt svart färg. Därefter tre lager med matt klarlack. Skönt med lite färgångor i garaget ☠️

 

2018-12-29-19-37-52.jpg

2018-12-30-12-39-22.jpg

När jag ändå hade tagit loss vindavvisaren så tog jag loss scuttle för att jag tänkte laga den felade temperaturmätaren på ett mer proffsigt sätt än min tidigare fix. Och när jag ändå hade lös en del av mätaren så bestämde jag mig för att ta loss alla mätare och polera upp glaset framför mätarna som var lite repiga... och när jag ändå tagit loss allt så varför inte lacka om hela instrumentbrädan för att få bort några skavanker...och när jag ändå hade isär allt annat så bestämde jag mig för att skapa en inre skala på hastighetsmätaren så det ska bli lättare att se hastigheten och lite annat pyssel som dök upp. Vill förresten inte glömma bort att tacka Christer J för att han ställt upp som bollplank när jag behövt klia mig i skallen lite extra. Dessutom ganska finurliga lösningar han gjort med mätarna. Vart var vi nu igen, det började med att fixa en list men det blev lite mer jobb än så.

 

2018-12-30-15-30-01.jpg

Först slipa ner instrumentpanelen.

 

2018-12-30-17-10-54.jpg

Luckan på handsfackets insida skulle få lite färg.

2018-12-30-17-12-25.jpg

2018-12-30-17-41-02.jpg

2018-12-30-17-41-44.jpg

 


2018-12-30-20-12-30.jpg

Dags för resten av instrumentbrädan att få ny färg. En nyans mörkare än tidigare.

 

 

2018-12-30-20-34-04.jpg

Lack dammar precis överallt så täckte över sjuan.

 

 

2018-12-30-20-48-47.jpg

Avslutade med matt klarlack, precis som den var lackad tidigare. Mycket bra val från början av Christer att välja matt klarlack.

 

2018-12-29-12-32-52.jpg

En lös mätartavla för att experimentera med en inre skala. Var i kontakt med ett antal tryckerier men ingen kunde ställa upp med någon direkt hjälp

 

2018-12-29-20-16-55.jpg

Den här mätaren hade en lite skavank som jag faktiskt inte sett innan jag tog isär den. Bytte mätare och förde över Christers finurliga lösningar så funktionen är densamma. Jag passade också på att mörklägga lite mer bakom den gamla TCS-symbolen på instrumentet som tidigare kunnat synas en aning när man kört i mörker.

 

 

2019-01-10-17-12-52.jpg

Ny mätare köptes och monterades så nu är vattentempen helt korrekt.

 

2018-12-30-12-30-26.jpg

Höll på att glömma putsningen av mätarglasen.

 

2019-01-01-14-05-01.jpg

2019-01-01-14-45-41.jpg

2019-01-13-13-25-30-1-1.jpg

 

 

2019-01-13-20-17-38.jpg

Min sambo hjälpte mig att få till skalan och tryckt på självhäftande papper.

 

2019-01-18-19-02-45.jpg

Inre skalan och alla mätare monterade. Allt fungerade på första försöket, ibland blir man snopen. Allt för denna gången..

Edited by Jörgen Granberg
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

2019-01-25-18-47-10.jpg

En av julklapparna till mig själv har dykt upp sedan länge. Men eftersom sjuan utspridd i delar runt om i garaget så har jag inte kunnat testa den.

 

 

2019-01-25-18-53-38.jpg

Köpte skyddet via ebay.co.uk. Påstods passa alla sjuor oavsett ruta, vindavvisare, störtbåge osv. Nja.. Den går att få dit som skydd och den kommer inte skada lacken men det är bara tack vare nummerplåtshållaren bak som den sitter kvar i någon ordning. Backspeglarna blir också helt felinställda varje gång skyddet monteras. Det blir inte tätt ner mot sidorna utan där glipar det friskt. Det duger typ mot regn och eller damm en vindstilla dag. Tänkte att skyddet får åka med i bagaget som nödlösning om det börjar regna. Kvalitén på produkten i sig var det inget fel på men passformen för just den här sjuan var lite sådär.

Edited by Jörgen Granberg
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

2019-02-13-17-56-49.jpg

Äntligen så kom det ett stort paket. Beställdes kring jul och levererades den 13e februari så det tog ett tag.

 

2019-02-23-13-36-00-1.jpg

Nya stolar från LusoMotors. Specialbeställda med svart vaddering och mörkgråa sömmar för att matcha bilen. Förarstolen är här monterad och man kan jämföra med passagerarstolen som är den gamla. Den nya stolen är lägre och smalare. Nya stolarna beställdes för att de fräscha till med nytt men framförallt för att få slät baksida på stolstyggen och lite snygg vaddering i stolen. Får se om jag måste borra hål i sittytan likt det var gjort på gamla stolarna så vattnet rinner iväg om det råkar regna på mig i sommar.

 

2019-02-23-13-36-13.jpg

Släta och förstärkta baksidan.

 

2019-02-23-15-04-15.jpg

Båda stolarna på plats och jag är nöjd. Det var kanske aningen smala men det går bra för mig som är 176cm, 75-80kg. Väger man 100 pannor ska man undvika åtminstone den här modellen från LusoMotors.

 

Sista månaden har tyvärr varit riktigt stökig privat så tror inte det blir gjort så mycket mer gjort med sjuan innan säsongen drar igång.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är äntligen säsongen här och Sjuan har blivit rastat nästan ett tiotal gånger. För två veckor sedan körde jag till jobbet i -2 grader för att få till en hjulinställning innan däcksäsongen börjar, det var hyfsat kallt. Jag jobbar numera på en däckfirma så hjulinställningar är inget bekymmer. Min kollega med 20 års erfarenhet av hjulinställningar, rallybilar och custombyggda fordon talade väldigt varmt om kvalitén på detta bygge.  Bakvagnen stod helt sprikrak men vi korrigerade lite i framvagnen. Märks dock ingen större skillnad efter vanlig landsväg.

Det har varit en väldigt turbulent vår med byte av arbete, en grabb som haft det jobbigt i skolan och en sambo/kartläsare som valt att flytta. Hon tyckte det var roligare att åka på en häst istället för i en sjua 🙄 Vi är fortsatt väldigt goda vänner så det är inga problem men det är alltid tråkigt att gå igenom en separation. Nu får jag leta mig efter en ny kartläsare. Dock med de nya stolarna från Lusomotors som är ganska tighta så ställs det lite krav viktmässigt. Hon bör inte väga mer än 75kg om hon ska sitta bekvämt 😂

Idag var jag ute och fotade lite. Håll till godo med en bildbomb. Sist men inte minst vill jag än en gång tacka Christer J för att han lät mig köpa detta underbara bygge. Jag har svårt att tro att man kan ha så mycket roligare på fyra hjul än det är med den här.

DSC-2356.jpg

DSC-2367.jpg

DSC-2371.jpg

DSC-2384.jpg

DSC-2388.jpg

2019-04-19-13-01-31.jpg

2019-04-20-10-24-50.jpg

2019-04-20-10-25-04.jpg

2019-04-20-10-25-11.jpg

2019-04-20-10-25-17.jpg

2019-04-20-10-25-30.jpg

2019-04-20-10-25-37.jpg

  • Like 5
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Länge sedan det hände någonting här. Men dags för lite översyn nu när det är vinter.

 

2019-12-10-11-27-02.jpg

Började med ett oljebyte. Förutom det så har de större spridarna (630cc) monterats med programvara anpassad för det. Passade på att ändra lite parametrar i programvaran så det blir spännande att se till våren om det lirar fullt ut på en gång eller om det behöver korrigeras. Jag har haft lite strul med att tutan tjuvtutat några gånger ibland. I slutet av säsongen blev det mer frekvent så jag kopplade bort tutan så jag kunde köra säsongen ut. Nu var det dags att börja felsöka problemet.

 

 

2019-12-10-15-59-16.jpg

Efter tips från Christer så riktades felsökningen mycket kring rattstången/rattnavet. Där gjorden den här mindre bra upptäckten. Blev att beställa ett nytt rattnav direkt.

 

 

2019-12-21-12-47-19.jpg

Nya rattnavet från Luisi.

 

 

2019-12-21-13-27-59.jpg

Jag passade på montera en extra pinne på rattnavet för att göra så blinkersåtgången blir tidigare. Har fungerat bra när man svängt åt vänster men bara när man svängt skarpt åt höger. Det nya rattnavets släpkontakter verkar på köpet ha fixat problemet med tutan då jag nu inte kan framkalla bekymret genom att ratta inne i garaget. Återstår att se om det stämmer till sommaren.

 

 

2019-12-21-13-57-00.jpg

Allting återmonterat men med stor risk att ratten är lite sned. Får undersöka sen om jag måste flytta något hack på splinsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Snygg maskin. En fråga som kanske inte du kan svara på?

Hur är avgassystemet uppbyggt? Storlekar och vad för dämpare? Ser inte ut som någon kat utan bara 2 dämpare?  (Står i köptagen till mitt bygge)

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, daromer sade:

Snygg maskin. En fråga som kanske inte du kan svara på?

Hur är avgassystemet uppbyggt? Storlekar och vad för dämpare? Ser inte ut som någon kat utan bara 2 dämpare?  (Står i köptagen till mitt bygge)

Det är två st 3" 150 dia 500 långa från rakaror.o.se UD6500-76

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Inte så mycket nytt men unnade mig två stycken intercoms så det ska gå att prata med passageraren under längre resor. Har försökt läsa på lite om den här modellen på andra forum och jag har sett några positiva recensioner så jag hoppas att det ska bli bra.

610-Lk-QVh-Yn-L-SL1001.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...