Jump to content

Huvudsäkring?


svinto

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har kört min bil några år nu utan större problem. Nyligen monterade jag en liten turbo. Det verkar ha gjort att både bränslepump och fläkt etc får jobba hårdare. Jag har en huvudsäkring på 30a som sitter mellan batteri och tändningslås. Den verkar inte räcka till längre, och brinner upp titt som tätt. Brukar man koppla såhär, eller hur har ni gjort?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hmm, du borde ha pump och fläkt på varsitt relä, och separat säkring på varje sån större last.

Om det redan är så, kan det ju vara en intermittent dålig jord nånstans??

Link to comment
Share on other sites

Jo allt är på egna relän och säkringar senare i kedjan efter tändningslåset, men själva matningen till tändningslåset är alltså också säkrad. Onödigt kanske?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det känns mycket vettigt att ha en huvudsäkring.

Om den är för liten kanske det är dags att överväga en större, huvudsäkringen är ju bara till för att hindra totalhaveri o brand så den får gärna vara grov.

Kom bara ihåg att kolla av att kabelarean efter kan hantera strömmen, tex med att jämföra med vad dessa hävdar i strömtålighet på kabel: https://www.autoelectricsupplies.co.uk/mobile/product/66/category/11

 

En tanke om fläkten, går den verkligen genom tändningen? Borde inte den ligga obruten så du kan få lite efterkylning efter att du stängt av tändningen?

/T

 

Link to comment
Share on other sites

Om en 30 A säkring går sönder har du ganska många laster genom låset. Sätt ett huvudrelä istället och använd bara låset som manöver. Vad har du för övrigt som drar så mycket ström? Ljuset bör gå genom relä, pumpen har ju eget relä och matning.  Fläkten likaså. Eller har du kopplat tändlåset som nån slags huvudbrytare som matar alla reläer ? Vitsen med relä är ju att batteri går direkt till 30 på reläerna alt. genom batterihuvudstömbrytare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det var nog så det blev - att tändningslåset agerar huvudströmbrytare.

batteri ---> 30a --> tändningslås --> allt

Kanske inte så smart.

Jag ska flytta runt lite kablar så jag har batterimatning till allt med reläer. Och sätta en grov sladdsäkring mellan batteriet och säkringshållaren.

Tack för tipsen!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...