Jump to content

Volvo 142 model S


zorce

Recommended Posts

Då var det dags för mitt första "seriösa" bil bygge...
Har nyligen skaffat mig en Volvo 142 kaross plus delar. Förra ägaren tänkte bygga driftingbil och gifte därför karossen med en 240 för att kunna montera McPherson framvagn.
Jag tänkte bygga vidare på detta och montera i en Tesla model S motor som också införskaffats. Upphängningen till detta är än så länge lite av en gåta men en Volvo 960 multilink bakaxel, BMW e34/36 eller egenbygge baserat på en inverterad dedion upphängning kanske skulle vara något?
Bilen i övrigt ska bli lite av en sleeper och hållas ganska original. Men med chassi som funkar lika bra på gatan som på banan.
Kom därför gärna med förslag på eventuella upphängningar som skulle passa bra till denna setup.
Motorn har en effekt på 470hp och 600Nm så förslag på drivaxlar hjulupphängning som lämpar sig för detta och tankar idéer välkomnas.

Detta projekt kommer inte gå fort utan kommer påbörjas på allvar i höst, men försöker forska i vilka lösningar och prylar jag kommer behöva. Så bomba gärna med idéer och tankar!

Tydligen behöver man batteri till en elbil också....

 

IMG_20180629_172004.jpg

IMG_20180704_163028.jpg

IMG_20180702_090337.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Då har jag varit och hämtat hem lite mer grejjer till bygget! Närmare bestämt en BMW e34 bakvagn med bilstein dämpare. Blev också lite lätt övertalad till en BMW framvagn från en e36 med ac schnitzer dämpare. 

Tack Matz Olli för inspirationen och gött snack i garaget 😎

IMG_20180712_202156.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...