Jump to content

Bygga nitad bränsletank


Recommended Posts

Hej

Jag planerar ett bilprojekt bit för bit och just nu funderar jag på bränsletankenoch har bestämt att jag skall bygga den i aluminium.

Då jag inte är bra på att svetsa i aluminium så skall jag nita ihop den med bränsletanktätningsmedel som används i flygplan. Förmodligen har de sådant hos Arigoteknik.se. Nitas med 3,25mm tryck-täta blindnit eller solida nit

Tanken är 950x300x200mm i 2mm Aluminium 6082-T6, 4st interna skottplåtar med ”ventilklaffar” och en mindre sump i mitten.

Jag tar gärna emot tips och synpunkter på konstruktionen.

 

2euWrwv.jpg

 

nPosGuq.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu när arbetet med tanken blev mer konkret så blev det en hel del modifieringar.

1. Jag beställde an annan aluminium kvalité än vad jag tidigare nämnde. Det blev 5053 till slut, den har bättre korrosionsresistans. Det tog 4 veckor att får plåten levererad.

2. Det första utgåvan är modifierad med avseende på utformningen, nu bättre anpassad till tillgängligt utrymme.

Som synes på bilden så har jag tillverkat de stora delarna och tillverkat en bockmall  till skotten. Mer komponenter skall beställas, tankamatur, pump, filter sedan kan jag placera skotten och borra ihop delarna.

PNG-bild 6.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Arbetet på bränsletanken rullar på med:

-tillverkat en bockmall till tankskotten

-kapat till plåtar till tankskotten

-bockat flänsar runt om

- mätt ut positionerna till skotten på tanksvepet och borrat nithål

- positionerat skotten i tanksvepet och samborrat, därefter demonterat allt och gradat alla borrhålen 

Det blev 348 st borrhål totalt.

Nästa jobb är att tillverka klaffar till 4st skott, borra diverse hål i skotten för bränslet så det kan flöda mellan skotten. Men jag vet inte storleken på något av dessa hålen, jag får gissa.

97D6088F-0DBA-4B0F-889F-D0E52CA385CE.jpeg

92F7E11A-BD26-484D-A32A-5570587B418D.jpeg

368E0382-46F8-4DBE-A76A-14C0635F3370.jpeg

AAD6FCBD-B6A4-4054-B955-10AB05684FFE.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag satte ett par klaffar assymetriskt så att de inte kommer i konflikt med bränslepump och tankamatur.

Tankamaturen köpte jag på biltema, den var bra för att den gick att justera till min tankstorlek. Vad som inte var så bra var att flottören fastnade i översta läget och att släpskon på motståndslindningen  bara var ett grovsmide. Efter polering, justering och byte av fjäder fungerar den perfekt.

 

 

 

760E7D7E-6532-4F28-8754-65156774D09B.jpeg

CD159370-3B26-488B-A804-EE1E9703EA1C.jpeg

2A27065C-A701-42CB-8B86-4D599ACBB9F8.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I väntan på att tanktätningsmedlet skall komma från USA så fixade jag till hållaren till bränslepumpen, anslutningar till bränslerör och el-genomföring till bränslepumpen.  Jag monterar också en avluftningsventil/rundslagningsventil.    

483145AC-7679-4575-BE0E-33A584F50974.jpeg

AFB33AFC-989A-4E64-AFCD-13149F39D131.jpeg

2BA57796-84EA-420A-96CF-6572808EF183.jpeg

8B7BABC9-E04E-46D9-BB04-5DAE94B7947D.jpeg

C0B58E82-9579-4672-95A5-7C671328C3D4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hej Göran!

Det ser helt otroligt ut! Grymt hantverk! Är du plåtslagare?

När jag har svetsat mina tankar så slår dom sig alltid. Din kommer bli spikrak och ett riktigt konstverk! Fördelar med att limma helt klart! Ska bli kul att se hur detta kommer bli.

/Martin

Link to comment
Share on other sites

 Martin, tack för de fina orden.

Nä, jag är inte plåtslagare eller hantverkare, bara skrivbordsjobb i karriären. Men jag byggde ett flygplan (RV-6) i aluminium å då lärde jag mig en hel del då.

Om jag hade haft utrustning att svetsa Alu så hade jag nog provat att svetsa en Alu-tank - men det hade kanske varit mot bättre vetande.  Jag har Tig-svets men bara DC så Under ett kort ögonblick tänkte jag svetsa en tank i rostfri plåt men jag slog bort tanken då jag bedömde att det fanns risk för att en sådan lång tank skulle formas som en korkskruv.

 

 

D96DE21F-6FB5-4E4D-BF47-7054A74A6B4A.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jasså ännu en flygplans byggare! Mattias (xtr) här på forumet som bygger en haynes roadster nu har byggt en ultralätt en gång i tiden. 

Den maskinen du byggde krävde PPL då antar jag? Ser väldigt trevligt ut!

/Martin

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag beställde tanktätninglim den 1 November från USA med billigaste fraktalternativet tyvärr var det kanske inte det klokaste valet då försändelsen försvann på vägen. Efter en massa kommunikation å strul så skickades en ny sändning och jag fick hem burkarna i förra veckan.

Nu har jag nitat ihop svepet med skotten det gick utan problem. Limmet är hanterbar i 2 timmar innan det börja sega sig sedan tar det 10 dagar innan det är fullt härdat.

Jag  jobbar vidare med locket och grejerna som skall sitta på locket å sedan blir det att konstruera en ram till tanken. Fortsättning följer.

 

85C19D34-CDDC-4ACA-A095-DF07A4EE85B0.jpeg

C5CD082F-9B34-45A0-92BE-712AF8C5FC06.jpeg

AF934DC9-C5A6-4FA0-98B9-FE390814EB15.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

1-2 bar låter som ett väldigt högt tryck i detta sammanhang, är det inte risk för att man spräcker bensintanken. 

Ballongmetoden har och används ofta i hembyggarkretsar på flygplan med gott resultat.

Att blåsa med munnen  i tanken när den är under vatten är säkert också bra, lite jobbigare tycker jag.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 8 months later...

Bump...

Tände på alla cylindrar när jag hittade den här tråden. Eftersom jag har erfarenhet av att nita alu så

blev jag klart intresserad, men var hittar jag limmet? Skulle kunna bli ett roligt projekt.

Link to comment
Share on other sites

Kul att man kan glädja någon 👍🏻

Jag köpte från Stockholmföretaget Arigoteknik, de köper denna typen av lim som är utgångna enligt bäst före datum, Flygindustrin är väldigt petiga men limmet är ändå Okej. Tror jag betalade 100-150kr.  Limmet blir lite tjockare med åldern men man skall enligt förståsejpåarn kunna spädas med Toulen.

Nytt lim kan köpas från https://www.vansaircraft.com/.  Jag tror det kostar ca 800kr inklusive frakt.

Om du vill kan jag kolla om jag har något som du kan få mot fraktkostnad och så får du avslöja vad ditt projekt är för något. 😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

Projektet är en tank till en Haynes sjua och det börjar bli dags att titta på tanken. 

Jag  har en kartong nitar över efter  att jag gjort några "bomber seats" som ska

sitta i Hot Rods. 

Har du lim över som räcker till en tank är jag klart intresserad. Sen måste väl det duga med vanliga

alunitar och inga riktiga flygnitar ? (Det blir för krångligt)

Link to comment
Share on other sites

Det är skitjobbigt att nita med solida nitar i kombination med tanklimmet, det blir  jäkligt kladdigt.

Vis av erfarenheten valde jag trycktäta blindnitar, biltanken är ju inte en del av den bärande konstruktionen som det kan va på flygplan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...