Jump to content

Wankel RS Ver.2.0 - Westfieldbygge


Recommended Posts

Jag har lurkat här som medlem sedan 2011 och innan dess ett antal år. Har velat bygga/äga en locost el. liknande i säkert minst 15 år. Hade en vision om att bli klar med något innan man fyller 40 och för någon vecka sedan öppnade sig en möjlighet då Ctrl här sålde sin Wankel RS som i sin tur är byggd av Swompa här på forumet. Bilen hämtades igår och står ni i faderns varmgarage. Just nu snurrar det 100-tals frågor men jag skall försöka sortera efter hand. Har redan fått kontakt med Swompa och har kontakt med förra ägaren, vilket är extra kul. 

Kort om mig: levt ett liv kring fordon sedan barnsben, farsan har haft allehanda fordon från Bentleys till Formel Ford. Följt med farsan när han kört Formel Ford och klassisk racing. Skaffade första bilen när jag var 16, en MGB GT -66. Den såldes till förmån för plugg och därefter skaffades mc, en Aprilia Motó 6.5. Skaffade en Volvo 1800 ES-72 och körde med i några år. Mc:n och Volvon såldes med tiden. Bytte till mig en Yamha FZ750 -86 mot en projektor, gjorde därför en resa med snubben jag bytte med till Isle of Man och Skottland/England 3 veckor. Mc:n stals och löstes ut. Startade ett rally för gamla bilar ner till Belgien för något år sedan. Vårt lag skaffade en Citroen CX 2400 Super -80, som jag är delägare i. Vi vann vårt eget rally och vi har kvar bilen för att jäsa runt i sommar. Har alltid velat ha/bygga locost, men inte haft ett bra garage. Flyttade för ett år sedan till ny bostad, detta också utan garage. Jobbar med projektledning daglidags, är utbildad (industri)designer.

Bilen:

Jag ser projektet som en flerstegsraket. Här finns mycket att fixa med, framförallt om man vill nå min vision hur den skall se ut. Men en sak i taget. Första steget är att identifiera status på motorn som visar sig att ha lite tråkiga symptom. Om man mot förmodan skulle få snurr på motorn i år så kommer jag att köra lite med bilen och känna in hur den funkar. Motorn är en wankel från en Mazda Rx7 FC, en 6 portars NA-motor på c:a 150 hk. Just nu så blir det övertryck i kylsystemet samt att det kommer viss oidentifierbar rök ur avgassystemet. Förra ägaren har inte kört motorn länge på grund av symptomet, så därför vet jag inte om den lilla rök verkligen är något att ta fasta på. Målsättningen är att ta ett kompprov, vilket görs med en dyr kompmätare eller på ett speciellt omständligt sätt. Dessutom kan man köpa ett kit från USA för att trycksätta kylsystemet och se huruvida om det finns någon läcka där. Oron och nuvarande diagnos är att det troligen är en läcka i kylsystemet(mellan skivorna) och att avgaserna går ut genom kylarvätskan. I sådant fall måste motorn delas till stor kostnad. Först efter dessa diagnoser kan jag ta beslut om:

Byta till annan liknande  beg. motor (var hitta till rimligt pris och hur länge kommer denna att hålla?)

Byta till annan renoverad och småtrimmad motor (riktigt dyrt och hur länge håller en sådan motor?)

Byta till trad. 4 cylindrig motor, typ Duratec.  (Kräver regbesiktning och ombyggnation, vilket är omständligt och tar tid, samt förtar lite av byggets karaktär). 

Nåväl, nu skall jag inte gå händelserna i förväg. Först skall det provas lite. 

IMG_0048.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har idag varit och pulat lite smått i värmen. Bilen står några mil från mig så det blir inga långa mekstunder. Jag försöker förstå mig på hur kylsystemet är tänkt att fungera. Idag så blir det övertryck i systemet efter några minuters gång. Man kan befara det värsta, att motorn trycker ut avgaser i kylarvätskan via en ”O-ring” på wankeln. Men jag har kollat oljan och den ok ut, kollat stiften, visst de är sotiga men jag hade inte väntat mig något annat på en  wankel. 

Förra ägaren har bytt vattenpump och bilen har fungerat därefter. Men just nu så trycker den ut vatten. Jag tänker att det ev. skulle kunna vara luft i systemet. Min tanke är att expansionskärlet är för litet (det tyckte förra ägaren med och lät ett större medfölja) men förutom storleken så är det placerat ganska lågt, lägre än kylare andra lock. Rätta mig om jag har fel, men skall inte expansionskärlet sitta högst i ett kylsystem? 

Sedan går det en stor slang med krök som har enligt mig fel lutning, det lutar ”uppåt” istället för nedåt något, vilket borde ge negativa flöden och luftproblem? I min värld skall (om det finns plats för det) alukröken kapas ned något för att skapa rätt lutning. 

All input tas emot med varm hand! 

Övriga tankar: F-N vad trångt det är! Tur att man mekat Citroen CX tidigare, då är man redan van vid uppslitna knogar och armar.

Måste verkligen noskonen sitta med 9 fästpunkter?! Spenderade nästan en timme för att få loss den. Hur gör ni andra med Westfield, har ni gjort några snabbfästen?

Lite irriterande att sidokarossen sitter ihop med röven. På en wankel vill man gärna komma till från sidan för att komma åt tändstift bl.a. Ser karosserna olika ut på årsmodellerna för Seiw? 

Har tusen frågor till, men vi kan väl börja där. 

8361D0A0-78C8-49EC-9146-348434DA23AC.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det finns en guide för design av kylssystem i CarBuilderSolutions PDF-katalog, på sidan 277.  Har själv följt den och det har fungerat.

https://www.carbuildersolutions.com/uk/

Min headertank sitter framtill på motorn så högt som möjligt men den är fortfarande lägre  än luftskruvarna på intercoolern. Därför har jag ett extra hål  på fästet för att tillfälligt kunna montera den högre vid påfyllning/luftning av kylsystemet.  Mitt expansionskärl sitter betydligt lägre, framför kylaren.

http://forum.locostsweden.se/uploads/monthly_05_2015/post-2279-0-54246700-1431977919.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stämmer att man bör stätta expansionskärlet högst för då har du en bra chans till självluftande system.

Jag flyttade upp mitt kärl - vilket blev bra/bättre men också testade jag att ha påfyllningen på utloppet på motorn då jag flyttade kärlen till andra sidan motorn. Detta ledde till att expansionskärlet blev helt fyllt. Så drog en slang där jag hade den tidigare - till sugsidan på vattenpumpen som sitter på inloppet till motorn. Funkade perfekt.

Om motorn trycker ut kompression i kylsystemet så borde den väl börja koka och trycka ut vattnet från systemet ...typ 🙂 Detta hände mig när topplockspackningen gick för mig

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. Jättebra tips med manualen, det hjälpte en del i att förstå. Som jag förstår det så är det inte installerat en headertank på min kärra. Det sitter endast ett lock men inget kärl, förutom en slang som går till ett expansionskärl. 

Jocke: Absolut är det så. Men innan jag klargör att det är en packning som gått så vill jag se till att kylsystemet är rätt konstruerat och att det inte bara är luft i systemet. 

En annan sak som jag funderat över är kylarens kapacitet. Den är ju ganska stor till ytan men ganska tunn. Wankelmotorer går ofta varmt och går det för varmt så är det mycket dåligt för motorn (skivorna kan slå sig och packningar kan gå). Hur räknar jag på kylarens kapacitet?

Edited by Fjonkalicious
Link to comment
Share on other sites

Bifogar två bilder på kylsystem utan headertank. Är det inte så som bifogat merparten av alla kylsystem är konstruerade? Eller skall man tänka att det som kallas headertank är det som normalt benämns som ett trycksatt expansionskärl?

stock-photo-automotive-cooling-system-infographic-diagram-showing-process-and-all-parts-included-radiator-hoses-716346850.jpg

how-the-coolant-circulates.png

Edited by Fjonkalicious
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hur går det gått? Jag har en Haynes-manual till RX-7 FC om det är till någon hjälp. Antar att du redan känner till Wankelregistret? Där hittar du annars folk som kan dessa motorer.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det har varit ett tufft år i sin helhet. Precis när jag skaffade denna så fick jag temporärt en ny tjänst på jobbet och det blev en tuff utmaning. Samtidigt behandlades farsan för prostatacancer och sedan bytte han en höft. Sen blev det ny vardagsbil mitt i allt och fick flytta bilen till en lite mindre mekvänlig plats. 

Är väl så sakta på väg tillbaka, skall bara få ordning på några grejor i Brf:en och bostaden samt skaka fram lite lovor. 

Jag velar fortfarande hur jag skall göra med motorn. Ena stunden så vill jag köra wankelspåret men varje gång jag ser prislappen så ändrar jag mig. 

Skall kolla på ett annat garage också, den står gratis där den står nu men det är en bit bort. 

Hade varit jävligt skoj att få fart på den! 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-09 at 19:46, Fjonkalicious sade:

Jag har idag varit och pulat lite smått i värmen. Bilen står några mil från mig så det blir inga långa mekstunder. Jag försöker förstå mig på hur kylsystemet är tänkt att fungera. Idag så blir det övertryck i systemet efter några minuters gång. Man kan befara det värsta, att motorn trycker ut avgaser i kylarvätskan via en ”O-ring” på wankeln. Men jag har kollat oljan och den ok ut, kollat stiften, visst de är sotiga men jag hade inte väntat mig något annat på en  wankel. 

Förra ägaren har bytt vattenpump och bilen har fungerat därefter. Men just nu så trycker den ut vatten. Jag tänker att det ev. skulle kunna vara luft i systemet. Min tanke är att expansionskärlet är för litet (det tyckte förra ägaren med och lät ett större medfölja) men förutom storleken så är det placerat ganska lågt, lägre än kylare andra lock. Rätta mig om jag har fel, men skall inte expansionskärlet sitta högst i ett kylsystem? 

Sedan går det en stor slang med krök som har enligt mig fel lutning, det lutar ”uppåt” istället för nedåt något, vilket borde ge negativa flöden och luftproblem? I min värld skall (om det finns plats för det) alukröken kapas ned något för att skapa rätt lutning. 

All input tas emot med varm hand! 

Övriga tankar: F-N vad trångt det är! Tur att man mekat Citroen CX tidigare, då är man redan van vid uppslitna knogar och armar.

Måste verkligen noskonen sitta med 9 fästpunkter?! Spenderade nästan en timme för att få loss den. Hur gör ni andra med Westfield, har ni gjort några snabbfästen?

Lite irriterande att sidokarossen sitter ihop med röven. På en wankel vill man gärna komma till från sidan för att komma åt tändstift bl.a. Ser karosserna olika ut på årsmodellerna för Seiw? 

Har tusen frågor till, men vi kan väl börja där. 

8361D0A0-78C8-49EC-9146-348434DA23AC.jpeg

Fick du inte med en byggmanual till bilen. Noskonen sitter med 3 skruv 2st mot ramen där huven möter noskonen och en mitt under kylaren i ett trekantigt fäste som är skruvat i ramen. Tror det går att beställa en manual här https://westfield-sportscars.co.uk/showroom-brochures/special-editions/

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Fredrik Svedjefält sade:

Fick du inte med en byggmanual till bilen. Noskonen sitter med 3 skruv 2st mot ramen där huven möter noskonen och en mitt under kylaren i ett trekantigt fäste som är skruvat i ramen. Tror det går att beställa en manual här https://westfield-sportscars.co.uk/showroom-brochures/special-editions/

/Fredrik

Hmm, vet inte om jag fick det. Men fästet är troligt en egen konstruktion av byggaren. Jag kommer att göra om det när jag vet hur det blir med motorn. 

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det var jag som byggde den från början, när jag sålde den skickade jag med manualen om jag mins rätt.

Vad jag kommer ihåg så var det inte helt enkelt att montera noskonen, sen kanske det vart svårare när jag skulle spara pengar och inte köpa kylare från Westfield.

Det vart en egen konstruktion med kylare från polo och oljekyl och egenplastat fäste ( tog många timmar).

Kommer snart börja bygga en ny 7:a. Tema lätt och bansnabb.

Rikard Svanberg

Link to comment
Share on other sites

Jag skickade med alla pärmar och papper. Men Svanberg gjorde en egen konstruktion nertill med en platta i kolfiber och ett antal skruv. Inte så lätt att snabbt montera isär om det behövs. Sedan tar framlyktorna i lite när huven skall av.

Mvh

 Mattias Enqvist

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra från er båda i tråden. Ledsen att jag inte kommit längre med bilen. Den ser ju onekligen blank och fin ut på din bild swompa.

Nu tjorvar livet till sig igen, kollegan sjukskriven och en annan får hoppa in. Jaja, det finns ett tillfälle för allt antar jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...

Nice, stor klump du slapp uppe på blocket där. Hur var det med motorn, var det packning eller hade det gått något i godset? Drömde om den bilen nyligen, tror det är något i det undermedvetna som saknar den snurran.

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Ctrl sade:

Nice, stor klump du slapp uppe på blocket där. Hur var det med motorn, var det packning eller hade det gått något i godset? Drömde om den bilen nyligen, tror det är något i det undermedvetna som saknar den snurran.

Den var toast. Har inte ens delat den, men kikade in och det såg inte kul ut. Dock tror jag att skicket förvärrades av att den stod med vatten i över en vinter. 

Link to comment
Share on other sites

Oki, tråkigt men ganska väntat. De finns de som söker blockdelar att slipa och renovera, så du kanske kan få ut nått för det mer än skrotvikten iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag fnular på hur jag skall lösa bränslesystemet till den nya motorn. Tidigare sitter det en bränslepump för insprut, men nu behöver jag nog något annat. Hade föredragit en extern pump, vad föreslås? Enl. tillverkaren av förgasaren så behövs 4.5 psi. Kikade på ngn facetpump, men det är inte säkert att den kan flöda tillräckligt, varpå man behöver två. Två känns ju lite överflödigt? 
 

Finns det något tips på regulator som är bra för applikationen? 
 

Samt vilken typ av rör och hur stort bör man dra fram? 
 

Motorn kommer nog vara törstig som fasen, så det gäller nog att ta i gällande flödet av soppa. Förgasaren är en weber 48 IDA. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...