Jump to content

Haynes Roadster


Recommended Posts

finns ett bra knep under bron ,innan du kommer fram till svängen så finns det till höger den rödvita banmarkeringen och där den slutar ,där börjar man svänga in , inte innan ,och gör man detta så öppnar kurvan upp sig och blir rätt snäll, men första gången tänker man att detta går inte men det är det korrekta vägvalet.

Nuär det inte många som har full gas igenom kurvan utan man minskar lite på pedalen bara, dom som säger nåt annat ljuger 😁 ,visst vissa sjuor som är anpassade med vinge eller slicks för racingbanor eller  dom som inte kommer upp över 160km klarar sig nog igenom men annars så är det vingbilar som kan hålla stumt igenom där, har själv sett det på kompisens sportvagn när vi tittade loggdatan att han haden gaspedal 100% igenom kurvan men han kör ju på 50-51 tider runt ringen och över 200km igenom.

svänger man in för tidigt så blir kurvan skarp och många släpper då gasen för mkt med lätt bakvagn som följd. 

Edited by Jörgen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-04 at 15:57, martin_ts sade:

Var väldigt nära att gå av under bron då jag fick ett kast och några returer. Måste sett roligt ut för killen i den vita bilen med Saab motor som låg precis bakom!:-)

Lyckades iaf med 1.01,8 som jag får vara nöjd med tanke på mina förutsättningar

Grymt bra kört, stod flaggvakt under bron det passet.
Gick fortare för varje varv, sen kom släppet och jag tänkte...
Nu kommer han behöva byta kalsonger... 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-08 at 19:15, Jocke4U sade:

...... Personbästa på kullen blev 58.93 s. Kunde kapats mer med bättre spårval och bortkopplat huvud :D.

Nu var det med en ganska tung bil (SAAB turbo) och svårt att hänga med t.ex @fege med sin "fjäderlätta" sjua

Det är mycket som sitter i huvudet på kullen... 🙂  I min "motorsvaga" (150 hk när motorn var ny 1999) sjua var det ett jämnt flyt som var nyckeln till bra varvtider. Bara broms på två ställen runt varvet och balansera så att man inte får släpp. Mitt chassi var ju ett helt annat men lite toe-in bak, något toe-ut fram och 2 grader camber bak och 2,7 grader fram. Avon ZZR däck eller Yokohama slicks och bilen vägde ca 450 kg. 57,37 s som personbästa men övre halvan av 56-tider skulle vara möjliga.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

På onsdag bär det av till Ludde på sfro för en kontroll så jag kan få bilen registrerad med den nya motorn. 

I teorin så borde min motor ge 197hk som i hayabusan. Med en tjänstevikt på 680kg borde då max hk vara 185hk om man får den godkänd med 20kw/100kg

Det betyder att jag har för mkt hk!

Luddes resonemang är dock att man aldrig hamnar i närheten av det i verkligheten då tex avgassystem/insug, avsaknad av ramair osv skiljer sig väldigt mkt mot i mc. Så med ett intyg på effekt borde det vara helt ok ändå! 

Så nu har jag bänkat den till 156 hk och 119nm på hjulen. Med 10% förluster ger det max 172hk i motorn. Vet ej om det är normalt eller inte. Har fått många kommentarer om att mitt grenrör är boven men jag är ändå nöjd 🙂

 

20190909_173153.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PRD Motorsport tror jag det var! Kändes som bra mkt mer än 156hk på kullen. Lite fartvind in i scoopet gör säkert gott. Undrar vad Leo Vince dämparen gör för skillnad? Förutom ljudnivån haha. Skall bänka Martins gamla Zetec senare i höst 100hk?? haha

Link to comment
Share on other sites

Jepp PRD motorsport. Dom har en väldigt fin bänk faktisk.

Försökte få min bil reggad i veckan hos Luigi men tyvärr så hittade han några fel.

1, Behöver placera om kardanringarna 

2, för liten radie på växelspaken

3, gas respons för snabb. Behöver göra gaspedalen lite mer progressiv för att den ska bli mer lätt körd.

4, bromsbalansen är ställd på för mkt broms fram

Så nu har jag lite att göra i vinter!

 Bilen vägde 565kg så klarar mig på 3hk om jag får dispensen på 20kw/100kg!

 

Link to comment
Share on other sites

3:an känns lite skum, för vem? Tar inte lång tid att vänja sig, alla bilar har ju sina egenheter. Prata ni något om bullerprov? Annars så var det inte så tunga punkter att fixa👍🏻 Vad behövs för att få dispansen på 20kw?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har inte hänt mycket här på sistone pga tillskott i familjen men några nyheter har det blivit

Aeroscreen och nya backspeglar

Superleggera fälgar med toyo r888 däck. Från 16kg till 12 kg per hjul. = tot 16kg viktbesparing märks tydligt att fjädringen arbetar mkt effektivare nu!

Bilen är nu ochså reggad med hayabusa motorn. Fick dispens för 20kw/100kg och besiktnings befrielse. Blev lite knas kanske betr vikt/hk i pappren men det viktiga är att den är helt laglig att köra nu! 

Idag har vi kört 10mil. Bilen går verkligen Skit bra! Kul med sommar och bilåkande 🙂Hoppas det blir lite fler träffar med 7or snart

 

 

20200614_201301.jpg

20200614_201246.jpg

20200614_201319.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ja åkte oxå en sväng igår, håller med det är underbart att åka sjua i sånt här kanon väder👍🏻 O grymt med 16kg mindre vikt där ute, kommer o göra stor skillnad till kullen. Du kommer klara under minuten galant👍🏻

Link to comment
Share on other sites

On 2020-06-15 at 07:39, XTR sade:

Ja åkte oxå en sväng igår, håller med det är underbart att åka sjua i sånt här kanon väder👍🏻 O grymt med 16kg mindre vikt där ute, kommer o göra stor skillnad till kullen. Du kommer klara under minuten galant👍🏻

Haha kan ju hoppas. Vilken tid siktar du på i år då? Hade du kört 1.04?? Det lär du ta i år! 

När ska vi dra ihop en liten träff för vårat område då?

/Martin

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...