Jump to content

Recommended Posts

Hejsan!

Tänkte bara visa min Haynes roadster som precis har blivit reggad och godkänd. Luigi De Barone gjorde Sfro biten och fordonsprovarna i Gbg gjorde regbesiktningen. Måste faktiskt berömma sfro för deras arbete som faktiskt gör något sånt här möjligt:-) Finns det fler bilar i Borås trakten?

/Martin

20180530_212720.jpg

20180530_212851.jpg

20180530_212810.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis till 3en kul bil. Vad har du för karossdelar?  

// Christer J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack! Jag har byggt bilen på ca ett år så jag har försökt göra allt så enkelt och billigt som möjligt. Därför blev det en helt standard mondeo 2.0 med original motorstyrning och färdig plastkarross från equinox som tyvärr hade lite kvalitets brister. Men man får ändå se till helheten och är ganska nöjd endå. Har en koso vattentemp under kombiinstrumentet som funkar hur bra som helst. Dock är det stora instrumentet från wish. Kostade levererad till lådan ca 300kr med hastighetgivare. Fungerar konstigt nog väldigt bra.

20180530_212939.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där instrumentet vill jag ha länk till 😮

Var säker på att det var ett Koso RX2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja Rikard! Här är länken https://www.wish.com/c/56f4b447acad2f5ebb125cf1 

NU kostar den bara 230kr!

Jag köpte även en koso rx1 clone. Den är din för 150kr plus frakt om du vill! även där ingår hastighetsgivare. Bestämde mig för rx2an  https://www.wish.com/c/56f4c5dc7fd20630e81f85bd

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har monterat ränder från wish för knappt 80kr! Förvånansvärt bra kvalitet till vad det kostar! Lite vatten och en skrapa till hjälp.

Nu ser åtminstone bilen snabbare ut:-)

/Martin

received_10212126777660214-06.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis till en snygg bil! Syns på kullen i augusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vart kommer ljuddämparen ifrån?
/Vedde


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ljuddämpare grenrör och upphängning köpte jag på kitspares i England. Fick svetsa om grenröret lite så det passa på haynes. Annars är det bra grejer! Klarade sfro bullerprovet med 1.5db marginal.

Går ochså packa om när man behöver!

Inte så locost men bekymmer fritt

/Martin 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad skall du ha för motor nu då om man får fråga?

 

/Vedde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kört ca 200mil i sommar och bilen har fungerat över förväntan trots ett missöde med en typ9 växellåda som låste sig under körning. Sedan visade sig att jag honade mina bussningar i bakvagnen lite för mkt så dom började tyvärr glappa efter ett tag. Tur att allt är så billigt på rally design.

Efter klubbens körning på kinnekulle bestämde jag mig för att byta motorpaket. Främst för att min dåliga typ9 låda tyvärr hade dåliga synkringar.

S2000, Duratec, 271evo det finns många bra alternativ men till slut blev det en Hayabusa Mc motor främst för att det vore roligt att jobba med något lite mer annorlunda.

Trodde inte det skulle kännas så jobbigt att demontera bilen men nu finns det ingen återvändo. Och utvecklingen måste gå framåt! 🙂

Tack Mikael Nordin för inspirationen sist!

 

 

 

rsz_motorrum_gammla.jpg

rsz_demontering.jpg

rsz_motorrum.jpg

Edited by martin_ts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Titta där! Ser riktigt bra ut. Du kommer va färdig i ett nafs!

Kan meddela att min bil numera är ihopsatt med nya motorn och den fungerar. Den går nått så in i helvete:banana:

Här har du en länk till Rejsa om du vill ha lite mer inspiration ;) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112840&postdays=0&postorder=asc&start=0

Kan ju bli roliga banträffar nästa sommar med ganska många fungerande bec:s om vi har lite tur...

 

Edited by Mikael Nordin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har byggt en liten motorvagga! Visade sig bli mer besvärligt än jag trodde. Motorn sitter 5cm högre än diffen och 6cm förskuten i sidledes. Så för att inte få en dubbel vinkel på kardan var jag tvungen att göra om Diff fästet så diffen lutar 1.9grader och motorn lutar lika mkt. Med dessa parallela blir det kvar 4.8 grader vinkel på främre delen av kardan. Hoppas det kommer fungera utan vibrationer!

image-2018-09-22.jpg

20180918_200614_opt.jpg

20180920_214149_opt.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall du inte montera motorn stumt? Ser ut som gummibussningar i fästet.

Släng en koll på hur Mk har löst motorfästet/förstärkningarna av chassit på deras indy. Då får du lite stabilare chassi i samma veva.

Skall du köra med el-back eller back låda. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är hårda polybussningar. Jag har funderat länge på det där men jag tänker att det är bättre än helt stumt. Det styvar upp chassit mkt endå! Tänker du att jag behöver några fler trianguleringar om jag har den upphängd så här?  Har svetsat dom nedre motorfästen nu ochså. Syns inte på dom bilderna. Så hela motorrummet blir ju boxat igentligen. Hur mkt vibrerar din bil jämfört med en vanlig så att säga?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok.

Jag har faktiskt aldrig kört en vanlig 7:a så har inget att gämföra med. Beror väl oxå på om bilen skall gå stenhårt på bana eller om man vill köra lite bekvämt på gatan.

Jag stör mig inte på att ljud skulle gå genom chassit pga stum montering i min bil. Snarare possitivt då man vid stum montering känner av bilen bättre enligt mitt tycke. 

Är så mycket annat som brötar och klonkar på en bec så det spelar ingen roll ljudmässigt. 

Om man kör den stumt monterad blir motorn också en del av chassit och kan öka vridstyvheten i chassit om man bygger fästena/förstärkningarna rätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dåligt med uppdateringar här men lite har hänt faktiskt. Bland annat grenrörsprojekt.

Väldigt dyra att köpa nya så köpte lite universal delar och gav det ett försök! 

Kollektorn byggdes av 30graders böjar. Och grenrören av klracings rostfriarör i blandade vinklar. Svårt att få ihop dom i rätt längd när man bara har en radie att välja på. Kollektorn kan bytas beroende på om man vill ha 1-2 3-4. Eller 1-4 2-3 konfiguration. Undra vad som är bäst? Monterat v-bandsklämma och lamdaplugg. Det är klumpigt men det får duga i år på min i övrigt ganska klumpiga haynes! 

 

20190212_202433.jpg

20190216_140349.jpg

20190223_122000.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir många små saker som måste ordnas.

Ersatt elen med hayabusans kabelmatta. Passar otroligt bra i en 7a! Busans instrument och tändlås med immo är monterade. Kastade ochså ut sierrans rattreglage som var väldigt slitna och ersattes av busans styrreglage istället. Var väldigt noga med montering/modifiering av kabelmattan men motorn vägrade starta... kollade verkligen allt!

Hitta tillslut att styrenheten inte jorda spridarna. Det visade sig att alla 8st spridarna hade fastnat och överbelasta utgången till spridarna. Då sluta ecu att aktivera dom. Så knackade försiktigt på spridarna och då lossade dom! Helt otroligt har aldrig råkat ut för ngt liknande. Nu går motorn!!

Just nu byggs karroseriet om. Drömmer om banträffen 1maj..

20190331_185456.jpg

20190331_185506.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fan va gött att du fått igång motorn!!!!!! Skumt att alla spridare hade hängt sig.

Vad är det för banträff den 1:a maj du siktar på?

För egen del blir det premiär i morgon på Svkg:s konbanekörning...grymt laddad:banana:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gillade det där grenröret. Ser ut som att någon brytt sig 👍

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha i älvängen? Kanske skulle åkt upp och kollat. Har aldrig varit på ett sånt evenemang! Funderar på att köra knutstorp men måste hinna testa min bil ordentligt först. Väntar på glasfiber från hjcc ochså.

Tack Rikard! Tycker det är fint när det är blankt men blir nog svårt att hålla det så:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan, martin_ts sade:

Jaha i älvängen? Kanske skulle åkt upp och kollat. Har aldrig varit på ett sånt evenemang! Funderar på att köra knutstorp men måste hinna testa min bil ordentligt först. Väntar på glasfiber från hjcc ochså.

Tack Rikard! Tycker det är fint när det är blankt men blir nog svårt att hålla det så:)

Gör det! Kattleberg flygfält i Älvängen och första start är 09.00 och det slutar vid 14.30.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag var det vårmönstring på Almenäs i Borås. Så det var naturligt att det blev super seven premiär idag när det var så soligt.

Blev ca 5mil körning. Och en sak är säker. Hayabusan går väääldigt mycket bättre än min zetec jag hade tidigare! Stark redan vid 2500 varv vilket förvånade mig.

Dock gick inte allt fel fritt.

Kopplingspedalen har för kort slag.

När motorn är varm orkar inte startmotorn starta motorn. Blir väldigt jobbigt när man får kärring stopp..

Elbacken drar så mkt ström att motorn stannar när man backar. Det gör det väldigt problematiskt när man behöver backa och motorn är varm:-)

Kanske lösa detta med grövre kablar och/eller två batterier? Någon som har någon erfarenhet av detta?

/Martin

20190511_144843.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Separat batteri till backen men som ändå laddas av motorn under körning?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har funderat på det men då krävs någon form av krets för laddningen? Mc generatorn är inte på mer än 30a kanske? Vet inte om man bara vågar koppla dom parrallelt 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alternativt är att montera en backlåda som jag har på min kärra, fungerar bra.

 

IMG_3358.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis! Fan va roligt att du fått igång den! 

Har du fått besiktigat den med Hayabusa motorn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Backlåda är ju bra men läst att det blir lite mkt spel i drivlinan? Köpte ju en dämpad kardan från England för att slippa sånt. Varit väldigt noga med alla vinklar på kardan för att inte få några vibrationer. Vad får du för vinkel på den främre kardan? Hayabusan är väldigt bred om man jämför med Suzuki 1000 eller r1. Så det blir nog svårt att få bra?

Mikael jag ska regga om den men ska slipa lite på den först innan jag snackar med Ludde. Är du i Borås trakterna nått med din bil? Vi måste ju jämföra lite!:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, martin_ts sade:

Backlåda är ju bra men läst att det blir lite mkt spel i drivlinan? Köpte ju en dämpad kardan från England för att slippa sånt. Varit väldigt noga med alla vinklar på kardan för att inte få några vibrationer. Vad får du för vinkel på den främre kardan? Hayabusan är väldigt bred om man jämför med Suzuki 1000 eller r1. Så det blir nog svårt att få bra?

Mikael jag ska regga om den men ska slipa lite på den först innan jag snackar med Ludde. Är du i Borås trakterna nått med din bil? Vi måste ju jämföra lite!:-)

Vad jag har lärt mig så ska man alltid ha en vinkel på en knut, vad jag har läst mig till så är en vinkel på 1.5 grader per knut optimalt men det är viktigt att båda knutarna på samma axel har samma vinkel. Är den ena knuten rak och den andra tex 1.5 grader så blir det vibrationer. Har man båda knutarna helt raka så finns det risk för haveri då nålarna i knut lagringen står still och man får alla belastning på samma nål. Jag har inga vibrationer i drivlinan, men det jag har är rätt stora glapp, största glappet är från MC växel lådan, alla drev i MC lådan är ju inkopplade men då använder MC lådan ett klo system istället för att ansluta växlarna vilket gör att man kan cross växla, jag använder quickshift, möjliggör att man kan växla utan koppling. Man kan växla riktigt fort, dock så smäller det lite i drivlinan vid växling men det verkar hålla ihop ändå. Tack vara att MC motorn har typ 0 i vridmoment så gissar jag på att det är det som gör att det håller. Min bil byggdes 2010 och samma komponenter sitter i idag och har inte gått sönder än. Men som du säger att det blir mycket glapp så rekommenderar jag starkt att använda nordlock brickor och loctite på alla skruvar i drivlinan för att undvika att det trillar lös saker 😄

 

IMG_3436.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns lite tankar i Sorins tråd från denna sida och framåt 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan, martin_ts sade:

Backlåda är ju bra men läst att det blir lite mkt spel i drivlinan? Köpte ju en dämpad kardan från England för att slippa sånt. Varit väldigt noga med alla vinklar på kardan för att inte få några vibrationer. Vad får du för vinkel på den främre kardan? Hayabusan är väldigt bred om man jämför med Suzuki 1000 eller r1. Så det blir nog svårt att få bra?

Mikael jag ska regga om den men ska slipa lite på den först innan jag snackar med Ludde. Är du i Borås trakterna nått med din bil? Vi måste ju jämföra lite!:-)

Nja, det regnar ju jämnt i Borås så där är jag inte så ofta 😉

Blir mest bankörning för mig i sommar men vi får självklar mötas upp någonstans för lite jämförelser.

Angående back så hade jag nog satsat på en backlåda. Väldigt smidigt måste jag säga. Den låter som en stenkross när man backar

men gör inget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan, Mikael Nordin sade:

Nja, det regnar ju jämnt i Borås så där är jag inte så ofta 😉

Blir mest bankörning för mig i sommar men vi får självklar mötas upp någonstans för lite jämförelser.

Angående back så hade jag nog satsat på en backlåda. Väldigt smidigt måste jag säga. Den låter som en stenkross när man backar

men gör inget.

Vet du någon bra kon/bankörning snart som man kanske skulle testa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg att det finns platser kvar till Bankalaset på Kinnekulle med Svkg den 31/5. Skall själv dit.

Sen är det Sprint 3 på Vårgårda flygfält med Svkg den 13 juni. Kolla in Svkg.se för all info.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hallå

Hur går det med bilen? Blir det någon körning på Kinnekulle med klubben den 3/8? Är ju ett perfekt tillfälle att jämföra bilarna som vi snackat om!

Edited by Mikael Nordin

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan, Mikael Nordin sade:

Hallå

Hur går det med bilen? Blir det någon körning på Kinnekulle med klubben den 3/8? Är ju ett perfekt tillfälle att jämföra bilarna som vi snackat om!

Jag pillat lite med elen. Monterat ett skiljerelä mellan startbatteri och backbatteri men det fungerar inget vidare. Vill använda litium batteri pga vikten men spänningen ligger lite högre än blybatteriet. Så måste hitta ett bättre skiljerelä som är justerbart alt klarar att switcha mellan batterier med olika kemi.

Och efter en hel dag på Mantorp slutade bilen ladda. Dagen efter fungerade allt igen. Väldigt otrevligt.. har alltid tyckt den laddat dåligt dock. Mellan 13-2-13.4v. Vad ligger spänningen på din?

Kan det kommit för mkt olja på statorn tack vare hårdkörning och kanske mkt olja i accusumpen??

Grubblar på Kinnekulle..  har ju fått biljetter till Gyllenetider på Ullevi. Men funderar på om man ska försöka hinna med båda 🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Gyllene Tider...??? ja smaken är ju som baken :biggrin:

Jag tror fortfarande på backlåda. Slipper allt meck med extra batteri, relä och skit.

Har ingen koll på vad min laddar men kan kolla upp det.

Släpp Gyllene Tider nu och anmäl dig till Kinnekulle.

Edited by Mikael Nordin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du måste upp över 13,6 för att ett blybatteri ska laddas över huvud taget, och toppspänning på 14,4. Mät spänningsfall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att Du var med och åkte igår!

Riktigt underhållande med nån som inte fegar i böjarna💪

Fint bygge👌

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riktigt roligt att köra på Kinnekulle.  Hade tyvärr stora grepp problem! förmodligen pga att jag kör med gatdäck och utan någon riktig diff låsning. När dom snabba bilarna dök upp så pressa jag både mig och bilen över dess förmåga! Var väldigt nära att gå av under bron då jag fick ett kast och några returer. Måste sett roligt ut för killen i den vita bilen med Saab motor som låg precis bakom!:-)

Lyckades iaf med 1.01,8 som jag får vara nöjd med tanke på mina förutsättningar

 

IMG-20190804-WA0012.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grymt kört med tanke på hur  mycket du fick ratta.

Du lär bli livsfarlig med r-däck och bättre chassi inställningar.

Mvh Mikael 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2019-08-04 at 15:57, martin_ts sade:

Riktigt roligt att köra på Kinnekulle.  Hade tyvärr stora grepp problem! förmodligen pga att jag kör med gatdäck och utan någon riktig diff låsning. När dom snabba bilarna dök upp så pressa jag både mig och bilen över dess förmåga! Var väldigt nära att gå av under bron då jag fick ett kast och några returer. Måste sett roligt ut för killen i den vita bilen med Saab motor som låg precis bakom!:-)

Lyckades iaf med 1.01,8 som jag får vara nöjd med tanke på mina förutsättningar

 

 

Haha...

Det enda jag hoppades på, var att föraren i bilen framför hade blöja på sig....så han skulle slippa sanera bilen efteråt. 😮🤣

När man väl bestämt sig för att gå in under bron snabbt gäller det att inte släppa gasen, då viftar rumpan gärna ut. Har sett en bil som inte redde ut returerna och voltade ut över räcket på vänstersidan.

Mvh, föraren i den vita bilen som stressade på bakom.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan, Magnus 2074 sade:

Haha...

Det enda jag hoppades på, var att föraren i bilen framför hade blöja på sig....så han skulle slippa sanera bilen efteråt. 😮🤣

När man väl bestämt sig för att gå in under bron snabbt gäller det att inte släppa gasen, då viftar rumpan gärna ut. Har sett en bil som inte redde ut returerna och voltade ut över räcket på vänstersidan.

Mvh, föraren i den vita bilen som stressade på bakom.

Hahaha! Jasså du! Du har gjort det innan alltså!;-)

Nej men jag vet om det här med att inte släppa gasen! men jag av någon anledning börja svänga in för tidigt och då blev svängen för skarp! Släppte på gasen och då kom baken ut som på beställning. Minns inte varför jag kom in så fel. Gick bra hela dagen till detta hände!

Magnus du råka inte filma så man kan se vad som hände?

/Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
7 minuter sedan, martin_ts sade:

Hahaha! Jasså du! Du har gjort det innan alltså!;-)

Nej men jag vet om det här med att inte släppa gasen! men jag av någon anledning börja svänga in för tidigt och då blev svängen för skarp! Släppte på gasen och då kom baken ut som på beställning. Minns inte varför jag kom in så fel. Gick bra hela dagen till detta hände!

Magnus du råka inte filma så man kan se vad som hände?

/Martin

Nja, har klarat mig änsålänge som tur är. Är lite för feg helt enkelt, och har en del marginal kvar för fel.

Tyvärr så filmade jag ingenting under dagen. En GoPro kommer sitta i bilen nästa år.

Edited by Magnus 2074

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett tips som Ralph (Ralphs Däck) gav vid förarmötet på en körning med dom var att får man släpp under bron så ska man gasa (lite lagom såklart) - släpper man gasen så är snurrning ett faktum. Gäller bara att få huvudet att tänka så när det släpper i +170 km/h 😄 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo jag har hört det ochså! Höll halvgas ungefär och jag tycker ändå att den är förvånansvärt snäll att häva sladden på trots returer. Tror mkt i det ligger att jag kör på gatdäck. Är det inte så att när ett r däck släpper så blir det mer hastigt? 

Om jag minns rätt tror jag att jag körde om någon på rakan som gjorde att jag inte höll mitt vanliga spår! Då kom jag in lite tidigt och var då tvungen att släppa gasen. 

Ingen annan som såg detta utifrån? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Disclaimer 🙂 Jag är ingen specialist.

Min sjua hade alltid R-däck och de 2 första säsongerna på bana så var det "bambi-på-hal-is" och väldigt lynnig; svårt att förutspå vad som skulle hända och allmänt dåligt grepp. Utmaning att komma under minuten på kullen.

Satte i en Ford LSD diff för lite bättre drivning i kurvor, dubblade hårdheten i fjädrar fram (typ 500 lbs), 3 grader camber (har jag för mig) och mer toe out fram. Personbästa på kullen blev 58.93 s. Kunde kapats mer med bättre spårval och bortkopplat huvud :D.

Nu var det med en ganska tung bil (SAAB turbo) och svårt att hänga med t.ex @fege med sin "fjäderlätta" sjua

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant! Vad hade du för chassi? Valde du så hårda fjädrar för att du saknade kränghämmare då? Har tittat på Mikael nordins film från Kinnekulle och hans bil har super grepp fram om man jämför! Jag har ca 1.4 grader camber och den är väldigt understyrd. Har läst ändå att ad08r ska fungera bra på bana! Men att min är orolig bak beror säkerligen på att den vill släppa på ett hjul vid acceleration! 

Hade du alltså toe out? Undra om jag varit för feg med hjulvinklarna : /

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som sagt jag är ingen specialist på detta. Vi hade en däcksparkar-träff och med tillhörande hjulinställningsövning tillsammans med räser-räven Jonny Thomsen som har kört SVPM med Radical etc.... Resultatet blev ungefär dessa, speciellt 100% hårdare fjädrar fram samt toe out. Diffen hade jag nog löst innan. 

Jag hade Westfield chassi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...