Jump to content

Hastighetsmätarsignal


moberg
 Share

Recommended Posts

Hej alla

Jag behöver hjälp 🙂

Har köpt en elektronisk hastighetsmätare från ...                          ...(Kina).

kom på att jag kanske kan ta signalen från givaren på bakaxeln (volvo 1031 från en 940 -93)

men mätaren har 3 kablar å givare har bara 2

åååå jag e kass på givare å sånt, går detta å hur får ja till de?

32492015_1916330638379808_2001053987947675648_n.jpg

Edited by moberg
Link to comment
Share on other sites

Fick du inte med någon manual till kinamätaren? Borde finnas en beskrivning eller kopplingsschema där som talar om vad den vill ha på de tre ingångarna.

Får jag gissa vilt så är det:

Signal
Jord
+12v (till mätarens belysning)

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, stuff sade:

Fick du inte med någon manual till kinamätaren? Borde finnas en beskrivning eller kopplingsschema där som talar om vad den vill ha på de tre ingångarna.

Får jag gissa vilt så är det:

Signal
Jord
+12v (till mätarens belysning)

Nepp fick inte de. eller jo på alla tåtar förutom dessa tre.

men jag får köra uteslutsmetoden så kanske de kan funka 🙂 

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Tabaco sade:

Jag tycker det ser ut som att du sitter högt i bilen ??  Eller är störtbågen mera för "Syns skull" ??

2 meter lång gubbe i liten bil med en båge för syns skull men mina stolar har lite stoppning i botten så

lite onödigt högt blir de. kollar lite efter alustolar men det får komma senare

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, PeÅ sade:

hade vart kanon om dom hade godkänt gps-mätare på sfro-bes. har en likn liggandes men läste lite till i reglerna å där stod de no no..

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, moberg sade:

hade vart kanon om dom hade godkänt gps-mätare på sfro-bes. har en likn liggandes men läste lite till i reglerna å där stod de no no..

ja vet ju de, men.....hehe

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Utan att dubbelkolla just din bakaxel så vågar jag säga att det inte kommer att fungera med sensorn tyvärr.

Jag har en 1030 volvoaxel och gissar att den har samma sensor som du. Det är en VR-sensor som ger ut en svag växelspänning med varierande amplitud och frekvens.

Jag fick bygga en liten elektronikbox för att konvertera signalen till något universellt användbart, baserad på en LM1815 som gör 0-12 V fyrkantsvåg av Volvons VR-sensor.

Men det krävs att man har lite elektronikkunskaper... Vill man hitta en LM1815 kan man för övrigt öppna en Saab Trionic 5 ECU 🙂

Enklare i ditt fall att sätta en annan sensor på kardanen tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Tack Rikard

Ja de e nog den vägen jag för ta.

hade Brax här å han kunde de där med mattematik på en annan nivå än min

så de ska nog lösa sej detta 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...