Jump to content

Volvo 1031 bakaxel, mer trubbel...


Recommended Posts

Ok, fått bilen att gå lite bättre samt gjort lite åtgärder, inväntar skruvlocket till givarstosen på inspektionskåpan,

men...nu rinner det rejält med olja ur packboxen vid inkommande axel till diff efter senaste provkörning(vilket för övrigt gick bra), bilen har mest stått senaste åren, så det har läckt lite av varje, har även ett läck framme vid oljepump som ska åtgärdas

Tömde ur oljan på diff nu på em, ska skruva isär kardanaxel o dra ut packbox imorrn, vad bör man tänka på vid återmontering?

Enl volvo ska mutter dras med ca 250Nm(men antar att det är vid renovering/återmontering av pinjong/Kronhjul etc), enligt lite internetforskning så säger vissa inte mer än 180Nm vid demontering/montering medbringare,  annars kan förspänning av pinjong gå åt pepparn, svårt läge? Kan det räcka med att helt enkelt mäta hur långt mutter är dragen i mm/tiondels mm längs axel å locktite på "rätt" ställe och ev se vilket moment man har där? Har kollat igenom Volvos verkstadsmanualer för bakaxeln 1031 och kan ju helt klart inse att det är komplicerat...

Mvh

K.

Link to comment
Share on other sites

F-n vilken misär får inte av medbringaren, sitter som f-n, krökt en avdragare hitintills, ska man värma på för å få loss det? Nån som lyckats med att demontera medbringare utan gas och volvo avdragaren 2261?

 

Edit: Nån i närheten av Skaraborg som har Volvo avdragare 2261 att hyra ut?

Har nu kapitulerat, köpte en 3 armad avdragare som inte fick plats i tunneln, fick fatt i en 2 armad avdragare o drog den stenhårt, värmde med värmepistol 1/2h, ville inte ge sig, hämta en liten gasolbrännare o värmde 1/2h till sket sig det med, knacka lite på medbringare osv men f-n skapet vill inte vakna...

Mvh 

Edited by Marlboro-mannen
Link to comment
Share on other sites

Låter som en bråkig medbringare det där!

Jag har haft isär min axel i vinter men medbringaren vållade inga större bekymmer utan det löste sig med en liten avdragare och moderat kraft.

Pinjongmuttern ska dras mellan 200-250nm men det är kringvridningsmomentet som får avgöra.

Ny knäckhylsa ska alltid användas såvida man inte minskar måttet mellan lagren.

Allt enligt någon originallitteratur som jag hittade på nätet.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med avdragarfrågan.

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

Jo, det har numera löst sig, ny packbox sitter i samt en ny medbringare finns då den gamla var skit med porer i yta mot pbox, väntar på en distans bricka bara

Jo det ska monteras ny hylsa enl bla Sellholms, men pratade med en lokal rally åkare som mena att det var ok att dra ihop det med 250Nm, Volvos egen manual säger egentligen inget om ny kläm hylsa vid montering ny packbox utan anger moment enbart, iaf kan jag inte se något sånt i min manual 

Helt klart jävligt allt sammans inkl pbox som satt som berget den med....

Link to comment
Share on other sites

dom finns både med och utan krymphylsa.  drar du för hårt med krymphylsa så minskar avstånden mellan lagren och de sitter för hårt.drar du för lite blir det glapp.   det bästa hade varit att ta ut diffen och mäta förspänningen på difflagren

IMG_20180526_101640.jpg

IMG_20180526_101625.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, där ser man, lär sig något nytt varje dag, jag följde iaf en manual för 240's 1031 diff och deras manual hänvisa till ett moment på 200-250Nm för m20 mutter,  jag drog med 210Nm, så någorlunda rätt kanske det blev

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Knäckhylsan sitter där för att förenkla så att lagerförspänningen blir rätt utan en massa mätverktyg förutom momentnyckel och något att mäta kringvridningsmomentet med.

Monterar man tillbaka en gammal knäckhylsa  riskerar man att hela klämkraften hamnar i lagren vilket inte är meningen.

Några löser detta genom att shimsa den gamla knäckhylsan några tiondelar och det kan kanske funka men deformationen av knäckhylsan är inte linjär.

Själv skulle jag inte riskera felaktiga förspänningar för 100:- som knäckhylsan kostar då pinjonglager av god kvalite kostar 1000:- plus arbetet som det dessutom förorsakar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ja helt klart vill man få det rätt, blir ju ganska dyrt samt inget kul om man inte kan köra lite mellan allt mekande,

om jag förstår det rätt så har min bil ingen klämhylsa(iaf kunde inte jag se någon), antar att den sitter innanför medbringaren inne i "huset" om man har en, iaf satt det ingen där när jag demontera, enbart "oljeplåten" som ska förhindra olja att pressas ut i packboxen, knepiga är ju att volvo's eget material inte nämner nåt om hylsa vid återmontering iaf inte i den verkstadsmanual(för 240/260)som jag hittade, se bifogade bilder

 

såå.. om man då ska kolla rätt förspänning så blir det av med drivaxlar och mäta med typ "fiskevågs metod" som jag förstått ska funka för hobbymekar, eller köra på angivet moment enligt manual och hoppas på det bästa(?) jag ska inte köra mycket mer i år så får väl försöka ta kolla upp vad vridmomentet/förspänning verkligen är till vintern

 

mvh

k.

volvo manual a.jpg

volvo manual b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...