Jump to content

"Aluminium" stolar Aluminium kvalite?


Recommended Posts

Hejsan jag kommer bygga någon sorts "bomber seats"

Ja det finns många olika varianter på temat... vad för kvalitet på aluminium plåt rekommenderas..

jag vill ha en kvalite som inte oxiderar fult direkt..  nej jag vill inte putsa och gno jämt..

jag har börjat göra en första ful prototyp stol i 1,25 mm skrot aluminium bara för att ha något att klämma på.. och mycket blev fel..

fas verktyg från biltema. + billiga hålsågar från hjem &fix..

DSCF87081d4277c300ca2fcd.md.jpg

ryggen med 3 olika storlekar hål

DSCF87099c0b49020fe0b76f.md.jpg

med min lilla muttermaskin och en fingängad m12 bult och en stor bricka gick det bra att dra ihop verktygen.

DSCF871040a3859d47195011.md.jpg

Ryggen och botten fick kanter nervikta i kantbocken.. sen krympte och sträckte jag bitarna till "rätt" form..

till bottenplåten gjorde jag en konturmall av en 90 grader bockad vinkel som jag krympte/sträckte till min form,  sedan var det enkelt att få båda sidorna likadana..

ja sidorna blev fula.. men det är lite enklare när man gör en stol i 4 bitar då kan man enkelt göra om en del.. ibland görs stolarna av 2 bitar...

DSCF871191852d399cabb91f.md.jpg

DSCF87124ba446b65381ac57.md.jpg

DSCF87133da7f704b3b5ee03.md.jpg

DSCF871406c8a5dc1b14aaf1.md.jpg

DSCF8715.md.jpg

så såhär ser version ett ut gjord i 1,25 mm skrot aluminium plåt.
nästa blir i 2mm...
Mer förbättringar/uppdateringar av stols desighnen kommer..

givetvis blir det kanter och förstärkningar för infästning  och kullriga nitar...

nästa steg är att mäta upp stolarna som jag ersätter och få mer korrekta mått./ Michael

Hoppas någon känner sig inspirerad. av detta första försök i Alu stols branschen ;-)..

och vet om en bra aluminium kvalite..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

då frågan kom upp verktyget från biltema..

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karosseri/Fasningsverktyg-2000040347/

köpte den stora satsen...dvs dom 3 något större... blir nog att jag svarvar något större verktyg själv...

Link to comment
Share on other sites

jodå jag tycker dom fungerar bra använde en bult m12 fingängad men annars kan man ju pressa.. jag provade att slå en med deadblow klubba och det fungerade bra.det står att dom är upp till3mm material tjocklek.. nu var det bara 1,25alu.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...