Jump to content
Sign in to follow this  
Mikael Nordin

Westfield ramar

Recommended Posts

Hej

Är det någon som har koll på material spec i Westfield mega ramarna och hjulupphängningar?

Hur ställer sig Sfro till dessa? Går ju en massa westfields i Sverige så de borde ju vara positiva, eller?

Alla Westfields jag besiktat har på ett eller annat sätt kommit med en materialspec.

Ingen har blivit underkänd på grund av material men flera har fått förstärka ramen för att klara mer effekt/vridmoment/vikt.

Den som säljer kiten har rimligen materialspecifikation också, tänker jag.

Gustaf

Posted (edited)

Ok, har det varit ramar med 1,6mm godstjocklek i ramrören eller 2,0mm?

Kommer du ihåg vad för förstärkningar det handlar om? (Jag skall ha en Hayabusa i ramen)

Med vänlig hälsning, Mikael 

Edited by Mikael Nordin

Jag tror att båda varianterna förekommit men ska inte garantera det. Lite för många byggen har passerat under åren för att jag ska minnas allt :-)

Förstärkningar har oftast handlat om att komplettera triangulering och/eller knutplåtar på svaga punkter för att hantera tyngre och vridmomentsstarkare motorer. Oftast i kombination med andra justeringar av ramen.

En hojmotor är lätt och saknar :-) vridmoment så den är ju enklare att hantera på det sättet.

Gustaf

Ok, då finns det alltså möjligheter för en 1,6mm ram (med hojmotor) om än med lite kompletteringar.

Tackar, bugar och bockar för svar!