Jump to content

BMW I3 drivlina och ???


steel

Recommended Posts

  • 1 year later...
2 minuter sedan, steel sade:

Coolt, vart ska jag leta ???

 

Mvh Pär

Det är ju frågan ..... någon måste ju ha sniffat canbussen och listat ut vad som behövs för att lura den. 

Forum typ 

Är ju gjort på tesla och leaf , i3 borde stå på tur. 

Men kanske fortfarande för få bilar ute jämfört med de andra märkena 

Link to comment
Share on other sites

Japp, vet ej om de cansniffat men det finns ett forum där några duktiga gossar ( Johannes Hubner och Damien Maguire ) fixat detta, i alla fall kört motorn.  Återkommer med länk, ligger i datorn. Tänkte jag skulle ställa en fråga till dem angående I3 motorn men inte mognat riktigt i vad/om ? det ska bli.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hej, har nu hittat in i verkstaden. Det ena leder till det andra...egentligen är det så att jag behöver batteripacket som sitter i Electric Rockcrawler till solcellsanläggningen. Det batteripacket består av 2 Tesla moduler på totalt 48 volt och ca 10 kWh. 

Den i mitt fall ganska värdelösa vindsnurran, blåser inge bra där jag bor, vars controller har dragit ur mitt nuvarande batterilager så att AGM batterierna blivit förstörda, ska tas bort och säljas. Till detta batterilager via vindcontrollern sitter det även 3 st monokristallina solceller på en suntracker. Detta batterilager, genom converter och relätjosan, har skött belysningen i verkstad och ytterbelysningen så länge det funnits kräm. Kräm ur batterilager är numera nästan noll tack vare att AGM batterierna är slut.

Har därför skaffat en ny Victron controller till solcellerna som kan ladda LION batterier och därmed är cirkusen igång igen. Denna film är starten på en lång mödosam kedjereaktion som kommer att kunna följas här och på min Youtube kanal : persteel

 

 

Mvh Pär

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej, @LUPUS  BMW : s batterilåda är som du skriver väldigt nätt och AC gasen mycket riktigt via en ventil och underliggande rör. Lådan kunde jag efter demontering lyfta själv. Teslas stridsvagnslåda fick jag flytta med lastmaskinen !!

Mer batterimys

 

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

tänkte på din kabel krimpare som du aktiverar med blysläggan.. provat i skruvstycket..

nuförtiden finns det ju små smidiga hydrauliska att köpa på nätet..

typ

https://www.ebay.com/itm/10-Ton-Hydraulic-Wire-Battery-Cable-Lug-Terminal-Crimper-Crimping-Tool-9-Dies-/302354325132

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skippa dom

 Dom är billiga av en anledning. Dom läcker är slöa och är allmänt jobbigt. Bästa är en hederlig manuell t ex biltemas.

 

Förverkade 3 hydrauliska billiga chonaskit innan jag köpte en riktigt. Så värt det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...