Jump to content

axelbredd?


Guest Mikael boström

Recommended Posts

Du menar hjulbasen? Tja, det var nog första gången den frågan kom upp...

På beskrivningen i boken får jag det till ungefär 223 cm. Det rätta svaret är nog ändå "vad vill du att den skall vara?". ;)

Link to comment
Share on other sites

Nä, jag tänkte inte på hjulbasen, utan mina funderingar handlar om följande:

i boken ser bakaxeln "bredare" ut än framaxeln, ( bakhjulen sitter mer ifrån varandra). och då är frågan: hur mycket skiljer spårviden fram o bak? eller är det ett förhållande man strävar efter tex procent? orsaken till frågan är att om man bestämer sig för att bygga med en annan bakaxel än boken så kanske man behöver ändra framvagnen?

Link to comment
Share on other sites

i boken ser bakaxeln "bredare" ut än framaxeln, ( bakhjulen sitter mer ifrån varandra). och då är frågan: hur mycket skiljer spårviden fram o bak? eller är det ett förhållande man strävar efter tex procent?

Nej det finns nog inget speciellt förhållande att sträva efter. Men olika spårvidd fram och bak påverkar ju väghållningen som allt annat. Men hur det påverkar...? Ja därom tvistar di lärde :)

Rejsa.nu://ändrad spårvid, ökad överstyrning eller understyrnig

Edit: Jag satsar nog på samma fram och bak för min del, allt annat verkar meckigt.

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Axelbredden är ett intressant kapitel något som diskuteras aldeles för lite.

När jag byggde min Dala7 uppståd samma funderingar kring detta och en hel del huvudbry innan allt var klart.

Jag hade en framvagn som var betydligt bredare än bakvagnen och började fråga runt om detta hade någon betydelse förutom att det ser förjävligt ut.

Jag började att fråga runt en del kring spårvidder och fick många olika svar tex, En del som kör rally har en smalare spårvidd bak för att få bättre axeleration ut ur kurvor, samma gäller även en del formelbilar.

Själv sattsade jag på att ha exakt lika fram och bak.

Ska bifoga en hel utläggning som jag fick på mail från ett Formula V6 stall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nästan alla bruxbilar är smalare bak än fram, oftast för att man vill att en axel skall bära sin egen del av tyngden även i krängning.

Märks mest på bilar som är frammtunga, väldigt tydligt på ex Volvo 240.

Bilar som är baktunga å andra sidan brukar vara bredare bak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...