Jump to content

Rymligaste Seven bilen?


Peter-E

Recommended Posts

Jag är närmare 2meter lång. Har aldrig provsuttit någon form av Seven bil. Har ingen aning om jag får plats. Vad tror ni? Någon av Seven klonerna som är rymligare än andra?  

Link to comment
Share on other sites

Tror att de färdiga ramarna som finns att köpa är väldigt lika storleksmässigt. Vet att det finns ritningar på lite större ram om man vill svetsa chassit själv. 

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Jag är "bara" 188 cm kort. Men tycker ändå att McSorley +4 är rymlig. 

Jag är 182 och har samma längd i golvet och grabben som är 192 slår knäna i ratten i den. Dala7 Anders försökte inte ens krypa ner. 

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Christer J sade:

Jag är 182 och har samma längd i golvet och grabben som är 192 slår knäna i ratten i den. Dala7 Anders försökte inte ens krypa ner. 

Och det är en Mcsorley du pratar om? 

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen är att du hamnar några cm högre men ska någon kortare köra så är det väl en fördel med ställbart underrede. Jag har stolen monterad direkt i golvplåten och lite nedsänkt golv. Röven i höjd med ovankant av nedre ramröret. Bågen kan även göras lägre då. Ser bättre ut än piskställningar. Har du tänkt att montera 4 - 6 punktsbälte så kolla också med infästningspunkterna för axelbanden. 

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag har förarsäte som går att flytta ca. 10cm. Underredet sitter på nedre ramrören. Passagerarsätet är fastmonterat. Stolarna är byggda i aluminium. Har även en Snap-off ratt, allt för att komma ner i bilen. Pedalstället bakåtflyttat. Är 178 cm lång men väger för mycket och är i pensionär = kroppen saknar smidighet. Chassit är McSorley 7+4.

/bengt

stol.thumb.jpg.64088ab29a46656591546eba5c3b1bc6.jpg

 

Edited by postmanpat
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Tabaco sade:

"Har du tänkt att montera 4 - 6 punktsbälte så kolla också med infästningspunkterna för axelbanden. De får absolut inte sitta högre än axlarna. "

 

Är det inte så att bältets fästpunkter måste sitta högre än axlarna ??

Det är bl.a det man måste tänka på när man köper en stol, med hål för bältet i stols-ryggen---

att hålen inte sitter för lågt.  För då kommer bältets fästpunkter hamna lägre än axlarna.

Edited by Tabaco
Link to comment
Share on other sites

Jo det är som Morty säger där.  Jag fick detta förklarat för mig vid mitt senaste besök på

Trend AB,  i Nykvarn för att kolla på stolar bl.a.

(Det är alltså t.ex om bilen voltar runt,  man kan få en kompression av kotorna i ryggen.---

Om bältets fästpunkter är felplacerade.)

Ett problem för långa personer kan vara att hitta en stol med tillräckligt hög rygg--

och att inte hålen för bältet sitter för lågt placerat i stolsryggen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med för låg infästning av axelremmarna är att du trycks ner av dem när du slungas framåt vid en frontalkollision.

En annan aspekt är att du vill hålla remmarna så korta som möjligt för att de ska sträckas så lite som möjligt.

Jan Phersson som har Simpson Europe är väldigt bra på att förklara och visa varför rekommendationerna är som de är.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...