Jump to content

Intyg på bärarmar och ram Dax Rush


john koskela

Recommended Posts

Har mitt Dags Rush Seven projekt så gott som färdigt för en första provtur(totalrenovering av ett engelskt bygge från 01). Ska dra bränslerör, sen blir det provtur. Har börjat forska lite i första SFRO bes. De vill ha intyg på material i bärarmar och ram, och det har jag inte. Vart får jag tag i intyg på detta? Både ram och bärarmar är köpta från DJ Sportscars i England, en firma som numera upphört. Någon som byggt ett sådant kit och som har intyg kvar? Materialet i ramen kan kollas med ett "förstörande" prov på en ursågad bit ur ramen, så det intyget är inte superviktigt, men bärarmarna vill jag ju inte förstöra.....så där känns ett intyg värdefullt. Tar gärna emot tips i ämnet. John

Link to comment
Share on other sites

Kollade med Autofab, och de kunde tyvärr inte hjälpa mig. Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra Rush byggare för att ev få ta del av intyg. Är de registrerade i något "speciellt" forum? Någon som vet om någon bil/ägare/reg nummer?

Link to comment
Share on other sites

Kolla med Arne Nyman här på forumet (osäker på om han heter så här) som byggt/kör en svart rush R1. Tror han bor på Vargön. Han kanske kan hjälpa dig. Annars finns det några som byggt dax på forumet rejsa.nu, kolla in där!

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, john koskela sade:

Kollade med Autofab, och de kunde tyvärr inte hjälpa mig. Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra Rush byggare för att ev få ta del av intyg. Är de registrerade i något "speciellt" forum? Någon som vet om någon bil/ägare/reg nummer?

http://www.cobra.nu/html/dax_rush.html

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Jodå...det gick bra. Var inga större problem alls med vare sig SFRO eller bes organet(OPUS). Fick ut den på vägen hösten 2018. Körde med öppna kort med SFRO. Sa att det var en engelsk import som rivits i minsta detalj och byggts om till vänsterstyrning samt förstärkts. Visade kort på den renblästrade ramen med alla förstärkningar.  SFRO gjorde ett test på en rambit, tror det hette Brinell prov. Det visade sig att ramen var av godkänd materialkvalite. Bärarmarna byggde jag nya med de gamla som mall. Köpte rätt sorts rör av ett företag här i Säffle. Fick intyg på stålkvaltén då också. Jag tyckte ramen såg vek ut i mittsektionen(fanns ingen som helst kardantunnelram) så jag byggde egen i 20*20*1,5mm som extra förstärkning. La till några krysstag i övriga ramen också. Sen svetsade jag 0,8mm  bottenplåt samt sidor på insidan av sidoväggarna. Gjorde väldigt mycket för vridstyvheten, men la ju på bra många kilo i vikt tyvärr. Eftersom den redan blivit så tung så passade jag på att galva hela ramen och allt annat som gick att galva. Känns gott att veta att den aldrig rostar upp från insidan rören som det ju kan göra om man bara målar. Färdig bil vägde in på 740kg. Rörde på sig rätt bra med volvo B5252 140hk motorn. Bytte våren 2019 till en B5254 170hk så nu går den ännu bättre. Det enda jag ska ändra på är att försöka få tag på hårdare fjädrar bak, för den slår igenom nu, med mig som förare. Men jag är åt helvete för tung. Hoppas denna info hjälpte dig något.  John Koskela

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...