Jump to content

Nya regler maj 2018?


Recommended Posts

  • 8 months later...
Funderar på att få T12BF i regbeviset jag ska göra första kontrollbes nu i sommar kan jag då göra en regbes direkt efter o få T12BF?
Tja
Tvärt om, beställ ny reg bes och ange T12BF som anledning och sen gör du kontrollbes direkt efter på samma station så har du det i pappret på en gång. Annars får du det först vid nästa kontrollbes.
Lycka till.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var o besiktigade idag först regbesiktning för T12BF fick godkänt sedan vanlig kontrollbesiktning blev godkänna där med så nu är den besiktnings befriad. Gjorde det på Besikta i Halmstad kostnad regbesiktning 1200kr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej på er alla!

Jag ringde till en på Carspect för att jag också hade tänkt att registrerings besiktiga med T12bf koden.

Han sa att allt var tvunget att se ut precis som när den byggdes, inga uppdateringar överhuvudtaget eftersom han menade att allt på bilen ska vara som om man skulle kunna bygga ihop den med 50år gamla delar?????

Alla har ju några delar som inte var gjorda för 50år sedan?

Jag har inte sett en ända som inte har en Volvo motor eller insprutning eller nån annan del som absolut inte är 50år gamla?!

Hur fungerar det?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag borde besiktiga min bil nu under kommande semester och funderar på att försöka mej på en T12BF regbes.

Hur många här är det som "besiktigat om" tidigare godkända bilar för T12BF och lyckats?

Och de som lyckats, hur "50 åriga" är bilarna i utförande? motor, drivlina, bromsar mm...?

Någon som åkt till regbes och blivit nekad T12BF? Vad var motiveringen till avslaget i så fall??

//HB

Link to comment
Share on other sites

bes min 9år gamla i höstas och ser ut som en sjua med moderna delar ,inga problem alls.

bes på dekra trollhättan för 800:- nog billigast i sverige.

 

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att om man läser ordagrant så kan det tolkas som att utseende och drivlina ska vara minst 50 år (eller av 50 år gammal design). Men nu verkar det även finnas en lista med biltyper som automatiskt blir godkända, och sjuor är en sådan typ av bil. :) Det är ju bra, för, som någon var inne på, var drar man annars gränsen?

Undrar hur det går för ett sånt bygge som "TH35"?

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

När jag t12bf:a  min sjua fråga jag vad som kunde gälla för mitt nya amatör bygge -->  4 hjuls drivnen saab 92:a  med  modern 4 cyl turbo motor och han sa att ser det ut som en gammal bil på utsidan så är det ok.   Han drog jämförelsen till Roddar som ju kan se lite hur som helst och i pricip va en  ny plastbalja med hellcat motor  ( kanske lite på gränsen) 

Men det är nog en bedömnings sport detta ett tag till,   jag hade gjort det så fort det går på en sjua ,  innan någon skickar ut en ny rekommendation, just nu är det ju bara att gilla SFRO med flera som rekommenderat detta  till TP 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Regbesiktade för ett par timmar sedan för T12BF hos Bilprovningen, inga problem (väldigt trevlig besiktningsman som även gav mig rabatt!)
Jag har/hade kontrollbesiktning senast 31/7 och det står fortfarande kvar.
Både jag och besiktningsmannen hade problem med att tolka om det behövs en sista kontrollbesiktning eller ej... 
Någon som vet?
(Tänkte avvakta några dagar för att se om det ändras.)

Jag var först hos Opus och kollade med dem. Han gick ut och tittade på bilen och tyckte inte att den kunde registreras med T12BF....
Däremot tyckte han att det var ok att få det på en Cobra (vilket han hade gjort några stycken), väldigt konstigt resonemang tycker jag....

Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-05 at 11:48, Jonas sade:

Regbesiktade för ett par timmar sedan för T12BF hos Bilprovningen, inga problem (väldigt trevlig besiktningsman som även gav mig rabatt!)
Jag har/hade kontrollbesiktning senast 31/7 och det står fortfarande kvar.
Både jag och besiktningsmannen hade problem med att tolka om det behövs en sista kontrollbesiktning eller ej... 
Någon som vet?
(Tänkte avvakta några dagar för att se om det ändras.)

Jag var först hos Opus och kollade med dem. Han gick ut och tittade på bilen och tyckte inte att den kunde registreras med T12BF....
Däremot tyckte han att det var ok att få det på en Cobra (vilket han hade gjort några stycken), väldigt konstigt resonemang tycker jag....

rätt intressant då "alla" cobror som nu rullar inte såg ut som dom gör nu , orginalcobran var ju mkt mindre först ,byggt på en AC med 260 v-åtta.

Sen har den ju utvecklats till det den är nu, bara att berätta detta för besmannen och påpeka att lotus seven från början också var mindre och utvecklats.

En del av dom här auktoriserade besfirmorna som får göra dessa bes borde inte fått akridering alls för dom är mkt dåligt pålästa vad som gäller

utan vill endast ragga kunder till företaget dom jobbar på.

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-04 at 21:39, gka sade:

Jag vill minnas att om man läser ordagrant så kan det tolkas som att utseende och drivlina ska vara minst 50 år (eller av 50 år gammal design). Men nu verkar det även finnas en lista med biltyper som automatiskt blir godkända, och sjuor är en sådan typ av bil. 🙂 Det är ju bra, för, som någon var inne på, var drar man annars gränsen?

Undrar hur det går för ett sånt bygge som "TH35"?

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
 

det som nu gäller är att lotus seven , ac cobra och rod replikor får möjligheten till t12bf.

Link to comment
Share on other sites

rätt intressant då "alla" cobror som nu rullar inte såg ut som dom gör nu , orginalcobran var ju mkt mindre först ,byggt på en AC med 260 v-åtta.
Sen har den ju utvecklats till det den är nu, bara att berätta detta för besmannen och påpeka att lotus seven från början också var mindre och utvecklats.
En del av dom här auktoriserade besfirmorna som får göra dessa bes borde inte fått akridering alls för dom är mkt dåligt pålästa vad som gäller
utan vill endast ragga kunder till företaget dom jobbar på.
Nja, det stämmer ju att AC/Shelby Cobra utvecklades från AC Ace och först var smalare och hade en liten v8. Men att Cobra-replikor bygger på den sista versionen med breddad kaross och bigblock får besiktningsbefrielse är ju helt i sin ordning då även den versionen är över 50 år gammal. Dessutom skulle jag tro att de flesta av dessa cobror fortfarande byggs med amerikansk stötstångs-v8 med förgasare.


Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

är ju det jag menar😁...om man ska gå på bes mannens tolkning så kan man ju lika gärna säga att det är ursprungsmodellen som gäller.

alla modeller utvecklas ju och så och seven, sen kan man diskutera om tex en seven med fullbur kommer att godkännas,vet inte om nogon har gjort detta än ,då det aldrig fanns på orginal sevens tid😉.  

Link to comment
Share on other sites

är ju det jag menar...om man ska gå på bes mannens tolkning så kan man ju lika gärna säga att det är ursprungsmodellen som gäller.
alla modeller utvecklas ju och så och seven, sen kan man diskutera om tex en seven med fullbur kommer att godkännas,vet inte om nogon har gjort detta än ,då det aldrig fanns på orginal sevens tid.  
Det vore ju helt befängt om man endast skulle godkänna byggen som liknar första versionen av en bilmodell även om det finns nyare modeller som också är 50+ år gamla.

Det jag menade var att 427 Cobra replikor generellt är rätt lika sin förlaga till utseende, storlek och teknik. Däremot hittar du ingen 50 år gammal sjua som är "större" (Caterham SV kom 2000) och har turbo (har aldrig funnits på marknaden). Så besiktningsmannens resonemang är rimligt, även om det inte är så man ska tolka reglerna.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har fullbur och en T12BF från Bilprovningen! Den gamla Svensk Bilprovning! Trodde det skulle sitta längst in för dem

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-09 at 08:46, gka sade:

Det vore ju helt befängt om man endast skulle godkänna byggen som liknar första versionen av en bilmodell även om det finns nyare modeller som också är 50+ år gamla.

Det jag menade var att 427 Cobra replikor generellt är rätt lika sin förlaga till utseende, storlek och teknik. Däremot hittar du ingen 50 år gammal sjua som är "större" (Caterham SV kom 2000) och har turbo (har aldrig funnits på marknaden). Så besiktningsmannens resonemang är rimligt, även om det inte är så man ska tolka reglerna.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
 

håller med dig i det mesta, men besmannens resonemang kan ju inte vara rimligt OM man inte ska tolka reglerna så 😁😁, du fattar vad jag menar..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter ett samtal med SBP behöver jag presentera exempel på "bilar som min" som är godkända med T12BF.

Jag tror inte att han fattade vad jag menar?? 🙄

Är det någon som vill PM:a mej Regnummer på besiktningsbefriade bilar

som jag kan presentera som "prejudicerande fall" på "nybyggda" Supersevens med T12BF? 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är här det hängde upp sej:

  • tekniskt och utseendemässigt efterliknar fordon som tack vare ålder (50 år gamla bilar och 40 år gamla motorcyklar) är undantagna

Att tekniskt efterlika en 50 år gammal bil....

B230FK turbo och programmerbart tändning och sprut etc. 

 

Link to comment
Share on other sites

Eller menade de exempel på bilen du efterliknar som är besiktningsbefriade?

Finns det skrivet någonstans om det som verkar vara praxis, att hot rods, cobror och sjuor generellt är godkända för t12bf? Jag har sökt, men inte lyckats hittat något om det. Kan det komma från någon remiss som låg till grund för reglerna?

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-24 at 11:10, Arrowsmith sade:

Efter ett samtal med SBP behöver jag presentera exempel på "bilar som min" som är godkända med T12BF.

Jag tror inte att han fattade vad jag menar?? 🙄

Är det någon som vill PM:a mej Regnummer på besiktningsbefriade bilar

som jag kan presentera som "prejudicerande fall" på "nybyggda" Supersevens med T12BF? 

 

det är ju inte du som ska komma med "bevis", det ska dom kunna pga att dom är ackriderade för just sådant.

Ta ett annat bes företag än att hålla på med nån station som inte kan regelverket.

 

Link to comment
Share on other sites

I dag har jag besökt Opus, Bilprovningen, Dekra och Carspect.

Det är de firmor som finns representerade i Växjö.

Jag kan meddela att T12BF inte är något som någon av den personal jag träffade på visste någonting om.

Jag blev inte ett skit klokare, och jag kom inte närmare en besiktning idag än jag var igår.

Jag blev oftast väldigt bra bemött, särskilt på Opus 👍 men jag fick ett telefonnummer där ingen svarar och jag får försöka vidare där på måndag.

Övriga reaktioner på statonerna var:

-Hur tänker du nu?

-Hur då besiktningsbefriad den är ju en -05:a. 

- Menar du att nån gjort så innan.....

-Jasså du har läst det på nätet, ja ja... he he he.

- Äh återkom och fråga efter NN han vet mer om sånt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ska man skratta eller gråta? Får hoppas att du hade otur och träffade semestervikarier överallt.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Ni som gjort en "ny" reg besiktning för att få T12BF, hur noggrann har besiktningsmännen varit vid kontroll? har man gjort en lika noggrann kontroll som när man nyregistrerar Amatörbyggt fordon? Då tittar de ju på allt i detalj utefter ett dokument. Tex E-märkning på lyktor osv?

Har motorbyte på gång och tänkte ta T12BF vid nya regbesiktningen efter motorbytet men då detta kan ta några år överväger jag att redan nu göra ny registreringsbesiktning för T12BF. 800kr lönar ju sig på 2 år....

 

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde motorbyte och en T12BF samtidigt men det enda de kollade var att det var sagd motor i och provkörde den så den gick  och inget skramlade. Sen var det pappersarbete och klart! De kollade inget annat på bilen ö h t, de skall ju bara bedöma om det ser ut som en 50 år gammal bil och att den används sparsamt - vilket du får intyga att den endast går ett par hundra mil på sommaren.

Gäller att gå till rätt bilprovning det hör jag,jag och minst 3 till har gjort hos SBP i Uppsala så dit får ni åka om det inte går där ni bor.:whistling:

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, vedde sade:

Jag gjorde motorbyte och en T12BF samtidigt men det enda de kollade var att det var sagd motor i och provkörde den så den gick  och inget skramlade.

 

För min del så blev det vanlig besiktning och sedan regbesiktning, motorbytet som jag har gjort för jätte många år sedan nämnde jag inte.....

det stod så bra motornummer/typ sen tidigare så det fick vara kvar, däremot så ändrade vi däck storleken till dimensioner som finns idag.

285/40-15 går nog inte att köpa numera😎

Link to comment
Share on other sites

Min blev kontrollerad lite halvdant. Kollade lampor och lite mått. Motorbeteckning, däckstorlek.

Upptäckte att blinkersen fram satt fel och att reflektorerna i mina traktorlampor var helslut (legat på hyllan bara).

Men han släppte igen mig ändå 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-27 at 12:03, Stadig1 sade:

Hej,

 

Ni som gjort en "ny" reg besiktning för att få T12BF, hur noggrann har besiktningsmännen varit vid kontroll? har man gjort en lika noggrann kontroll som när man nyregistrerar Amatörbyggt fordon? Då tittar de ju på allt i detalj utefter ett dokument. Tex E-märkning på lyktor osv?

Har motorbyte på gång och tänkte ta T12BF vid nya regbesiktningen efter motorbytet men då detta kan ta några år överväger jag att redan nu göra ny registreringsbesiktning för T12BF. 800kr lönar ju sig på 2 år....

 

//Jesper

dom ska ju kolla chassienr  bla.

titta att mått stämmer ifrån regbeviset och bedömma att det ser ut som en "sjua.

Många tror att alla besstationer kan göra  t12bf besiktningar men det är bara dom stationer som ackriderats för dessa som

får besiktiga.

På dina svar som du fått är det tydligt att dom inte har ackridering för detta, fortsätt och ring runt tills du hittar

någon som verkar kunna detta.

Link to comment
Share on other sites




Många tror att alla besstationer kan göra  t12bf besiktningar men det är bara dom stationer som ackriderats för dessa som
får besiktiga.
På dina svar som du fått är det tydligt att dom inte har ackridering för detta, fortsätt och ring runt tills du hittar
någon som verkar kunna detta.


Oj, det var ny information som uppenbarligen inte ens personalen på stationerna känner till! Var har du läst detta?

Och var har du läst att alla hot rods, cobror och sjuor kan bli besiktningsbefriade, som du skrivit längre upp?

Jag bara undrar, för det hade ju varit bra att kunna peka på för alla som vill få igenom en t12bf.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Registreringsbesiktning för T12BF är nu bokad på Svensk Bilprovning 21-Augusti. Kan tillägga att när jag ringde bokningsnumret så visste de inte speciellt mycket om T12BF, dock efter att man förstått att det rörde sig om ett amatörbyggt fordon blev jag ombedd att ringa besiktningingenjören på lokala stationen för att boka en registreringsbesiktning för enskilt godkännande. Ringde dit och talade om att jag ville göra en Registreringsbesiktning för T12BF, detta var då inget konstigt så tid bokades. Min känsla är att man nu har mer information om T12BF och att fler och fler stationer som gör registreringsbesiktningar vet vad det innebär.

Återkommer med hur det gick.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, gka sade:


 

 


Oj, det var ny information som uppenbarligen inte ens personalen på stationerna känner till! Var har du läst detta?

Och var har du läst att alla hot rods, cobror och sjuor kan bli besiktningsbefriade, som du skrivit längre upp?

Jag bara undrar, för det hade ju varit bra att kunna peka på för alla som vill få igenom en t12bf.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
 

 

Finns ingen sådan generell sanning. Det är därför kan man ringa runt och kolla. Precis samma sak som att en besiktningsman släpper igenom brister som någon annan bedömer som okej.

Link to comment
Share on other sites

Alla som har en besiknings ingenjör kan göra T12BF. Krävs inget speciellt annat men kanske bara ingenjören som har insikt när man ringer.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, vedde sade:

Alla som har en besiknings ingenjör kan göra T12BF. Krävs inget speciellt annat men kanske bara ingenjören som har insikt när man ringer.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

stämmer bra det för t12bf, men för enskilt godkännande för amatörbyggt så är det ackridering ifrån sedac tror jag dom heter som gäller ,om inte det har ändrats nyligen.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-07 at 09:01, Stadig1 sade:

Hej,

Registreringsbesiktning för T12BF är nu bokad på Svensk Bilprovning 21-Augusti. Kan tillägga att när jag ringde bokningsnumret så visste de inte speciellt mycket om T12BF, dock efter att man förstått att det rörde sig om ett amatörbyggt fordon blev jag ombedd att ringa besiktningingenjören på lokala stationen för att boka en registreringsbesiktning för enskilt godkännande. Ringde dit och talade om att jag ville göra en Registreringsbesiktning för T12BF, detta var då inget konstigt så tid bokades. Min känsla är att man nu har mer information om T12BF och att fler och fler stationer som gör registreringsbesiktningar vet vad det innebär.

Återkommer med hur det gick.

 

en t12bf besiktning är ju en mkt enklare procedur än vad enskilt godkännande för amatörbyggt fordon är och som det inte ska göras för .

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-07 at 08:07, gka sade:


 

 


Oj, det var ny information som uppenbarligen inte ens personalen på stationerna känner till! Var har du läst detta?

Och var har du läst att alla hot rods, cobror och sjuor kan bli besiktningsbefriade, som du skrivit längre upp?

Jag bara undrar, för det hade ju varit bra att kunna peka på för alla som vill få igenom en t12bf.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
 

 

generelt så är dessa typer av fordon relaativt lätta att få t12bf för då det är kända bilar sen länge, finns inget som hindrar att man bygger ett amatörbygge på nån annan gammal bilmodel och får den godkänd .

Min egen erfarenhet genom åren av olika besföretag är att jag får utbilda och berätta vad det är som gäller, ska vara tvärtom då dessa regler är lätt att få tag i.

All info om t12bf finns på ts att insupa och förstår man inte så ringer man bara dit och får prata med behörig person på det du undrar över..

nu ,,ingen kritik mot någon  ,men som ansvarig byggare av ett amatörbyggt fordon är det du som ska se till att kunskap om olika regler , chassiegeometri, svetskunskap och hur man konstruerar exvis framvagn och hur den ska ställas in.

På forumet hjälper vi alla till med vad vi kan 😁men har sett under åren att många inte ens har läst igenom vad som gäller för dessa byggen, exvis på sfro sidan eller inköpt sfro boken vilken är mkt behjälplig eller inte ens ringer till sin lokala besman och frågar utan man vill gå den "enkla" vägen för att sen stå och undra vad som hände vid första eller andra sfro eller tom vid enskilt godkännande när man får negativa besked.🤔

Det är ju vi själva som ska ta reda på kunskapen om hur vi bygger och vad som gäller, inte sfro killen som egentligen bara ska besiktiga det du byggt....men som tur är så är dom ju villiga att svara på olika frågor men om dom blir neringda så hinner dom kanske inte med o besiktiga fordon 😄

Bygg på nu så det blir fler roliga fordon klara.👍

Link to comment
Share on other sites

Tack @Jörgen. Även ett icke-svar är ändå ett svar.

Som du nämde finns allt lätt att läsa på nätet, men det lämnar, som diskuterats här, en hel del tolkningsutrymme. Då undrar man ju när någon plötsligt kommer med tvärsäkra påståenden om vad som "gäller". Men okej, bra, då vet jag hur landet ligger.





Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...