Jump to content

ordentligt "positiva" fälgar


LUPUS

Recommended Posts

Hej,   idiot fråga ,  har en väldigt bred axlad  donator och därmed vissa skärm problem. Detta går att lösa med fälgar som breddar bara innåt.

Så jag har redan skurit loss naven och i fram  knackat/flytta ut dem så långt jag tycker det är vettigt med bibehållen press passning i fälgen ca ET60

 

MEN ... i bak vill jag ha ytterligare en tums positive offset och då är jag ute i luften med navet.      

Och detta ger ju vissa "hålf"  funderingar 

  • skall man rulla en 3 mm plåt av bra kvalitet och skarva i navet 
  • Skall man köpa ytterligare 16" fälgar och sticka av en  skarv del från orginal nav 
  • Eller skall man ge fullständigt XXX i att svetsa en 3 mm plåt kant i kant  för det är en dum ide :blink:.     Det går att på insidan lägga ytterligare en  förstärkning som aldrig kommer synas.   

Natrurligtvis skall ju detta hålla att användas , inte bara till glass kiosken

Har googlat en del på detta men inte hitta någon med så dumma ideer som jag 

 

Finns det extremt stora offset orginal på någon bil ?   Pickuper verkar kunna ha E60 men då är det ju mer åt lastbils hållet 

 

 

 

image.png.aa598022e942d1fd4597ff157bf17b74.png

image.png

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Förutom att det kan se väldigt märkligt ut så får du kanske (beroende på spindlarnas konstruktion) också stor styrradie om du använder en offset som skiljer extremt mycket från original. Så det bör man kolla upp.

Annars har ju ganska många modernare bilar högt ET (i alla fall över 50 mm), men vilken bultcirkel behöver du?

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jörgen// endast lite av själva fälgen sticker ut och så ser varenda mersa sprinter ut så lagkrav borde va lungt 

https://goo.gl/images/AZCTvF

tony//

utseendet är ett problem jo , men det är oxå vulgo bakskärmar i ett ej 7 projectet.

Det positiva är att de inte syns så mycket . Och en 4 link i en befintlig subframe kortar man inte hur som helst :angry: den gav jag upp för länge sedan. Kanske borde gjort eget chassi 

 

Real pinto// 

Bak spelar väl ingen större roll då det istort  sett rör sig bara upp och ner ( skall koppla ur 4 hjulstyrningen) och i fram har min väl kalibrerade syn vinkel ..   :wink: sagt att det nog fortfarande finns lite styradie. Men hållet mer måste dubbel kollas 

5x 114.3  66.1

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

ytter kanten sitter ju dock kvar där den är och där ligger ju ytter kant däck som tar i skärm. 

 Men antar att en breddning på ,mitten av 1 tum kanske ger en halv tum förflyttning av centrum på däcket. 

 

Titta lite mera på Mersa sprint och de har Et 66 orginal , går nog att massera dem ytterligare 10 mm i sin orginal fälg ,  sedan är dett "bara" att göra om 6x130  till 5 x114.3   i antingen fälgen eller navet. 

 

utseendet är inte helt illa om mana pratar plåtfälg som ändå skall ha en krom kåpa  

image.png.824e98725bef125adb4c8d20b5070d33.png

 

 

 

Men jag kanske måste skicka mig själv på kallibrering,  använda lastbils prylar på en lätt bil :wacko:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, therealpinto sade:

Jag hittade en smutt tabell;

http://www.bultcirkeltabell.se/beta.html

Ett gäng Honda med ET55, Subaru Outback ligger också där.

Det är väldigt praktiskt med standardfälgar ;-)

Gustaf

tackar , kontroll mätte lite nogare och idag var det ET 61 i garaget . 

Honda ET 55 är ju troligen justerbara till 69-70 utan att få problem , tyvärr är fälgen 6.5 men kanske inte spelar stor roll på 195 däck . 

Stora plusset är ju bara lite centrum förstoring på Honda 

 

För övrigt är denna oxå bra ,

https://www.falginfo.se/bultmonster/  kan till och med va samma databas  ?  går även att sortera enkelt  på ET ,   jag klicka mig långsamt ner från 90 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Speedlab gänget på Rejsa specialtillverkade fälgar med ovanligt stor ET vill jag minnas. Blir stora krafter, och en av fälgarna gick sönder.

Tråden är här. kan vara värt att kolla om det finns några slutsatser man kan dra.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33359&postdays=0&postorder=asc&start=735 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-19 at 10:31, pelle17B sade:

Speedlab gänget på Rejsa specialtillverkade fälgar med ovanligt stor ET vill jag minnas. Blir stora krafter, och en av fälgarna gick sönder.

Tråden är här. kan vara värt att kolla om det finns några slutsatser man kan dra.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33359&postdays=0&postorder=asc&start=735 

 

 

Länkarna verkar trasiga på rejsa men jag gissar att det inte är på samma nivå vi ändrar ET.  Totalt sett kanske jag flyttar 14mm från 55 till 69. 

Tror nog en fullastad bil med husvagn är en värre övning i ett potthål än mina 1200 kilo

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, LUPUS sade:

Länkarna verkar trasiga på rejsa men jag gissar att det inte är på samma nivå vi ändrar ET.  Totalt sett kanske jag flyttar 14mm från 55 till 69. 

Tror nog en fullastad bil med husvagn är en värre övning i ett potthål än mina 1200 kilo

Ja då är det säkert inget problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej ! Jag åker Renault Laguna 3 till vardags och dom har 66 i offset och 114,3 x5 i dimension vinterfälgarna är 16x7 har jag för mig. verkar ju rätt nära det di vill nabet tror jag är 66 mm men är inte säker. Renault och Nissan har 114,3x5  och ungefär samma offset..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...