Jump to content

Recommended Posts

Har gått i tankar på att bygga ett chassie med runda rör istället för 25x25. Vad skulle det behövas för kvalité och dimensioner på sådana rör? Tanken är även att utgå från MX 5 komponenter i hjulupphängning och styrning, eventuellt hela bakvagnen med brygga. Bromsar blir större än Mazda, flerkolvsok och 15 tums hjul.

Skulle det finnas någon möjlighet att ha en motor med runt 170 hk i en sådan bil?

Mvh Daniel

Link to comment
Share on other sites

Välj kvalitet enligt bygghandboken (i korthet, ett svetsbart rör som inte är för sprött). Dimension beror på hur man konstruerar men generellt sett minst 2 mm gods, ytterdiameter skulle jag lägga runt 25-30 mm i huvudramen.

170 hk "kräver" minst cirka 830 kg i tjänstevikt, det är inte alls orimligt på en "gatseven" med lite klädsel och annat som väger. Men det beror ju på hur du lyckas konstruera ramen också. Generellt sett så är den effektnivån inte så "svår" att klara i ett normalt bygge.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Daniel Larsson sade:

Mest för att det blir ett starkare chassie, men även att det är snyggare(i mina ögon). 

Du får gärna titta på mitt, Boe7 och som sagt, runda rör.

Link to comment
Share on other sites

Du får gärna titta på mitt, Boe7 och som sagt, runda rör.
Hmm hade ju för mig att fyrkantrör är stark are vid samma dimension. Fast kan hålla med om att det i vissa fall är snyggare med runda.

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-13 at 14:47, therealpinto sade:

Välj kvalitet enligt bygghandboken (i korthet, ett svetsbart rör som inte är för sprött). Dimension beror på hur man konstruerar men generellt sett minst 2 mm gods, ytterdiameter skulle jag lägga runt 25-30 mm i huvudramen.

170 hk "kräver" minst cirka 830 kg i tjänstevikt, det är inte alls orimligt på en "gatseven" med lite klädsel och annat som väger. Men det beror ju på hur du lyckas konstruera ramen också. Generellt sett så är den effektnivån inte så "svår" att klara i ett normalt bygge.

Gustaf

Ok, tack. Säg att man har 30x3 i huvudramen och 25x2 i övriga? 

Var kan man få tag på ritningar och vilken bygghandbok är det du refererar till?

Link to comment
Share on other sites

Bygghandboken är SFROs bok som beskriver en massa saker som är bra att förhålla sig till när man bygger och ska registrera ett fordon.

Beställs via vår hemsida, www.sfro.com.

Ritningar snurrar runt lite överallt på nätet, det finns massor av alternativ med olika förutsättningar och tankesätt.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...