Jump to content

Kinnekulle 2017 - Diskussion


r Anders
 Share

Recommended Posts

Om det planeras en föreläsning under kvällen så kan DÄCK vara ett ämne.

Dimensioner, Gata, Bana, R-däck, Slicks, Intermediate, Regn, Lufttryck mm.

Jag har inget förslag på föreläsare, men det finns kanske i detta eminenta forum.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det gjordes i Måndags! Och idag var jag ute och borstade bort lite damm som klibbat in i R-däcken. :biggrin:

 

 

Edited by Pac
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är så få bilar som är anmälda i år, så har vi funderingar på att bjuda in någon annan klubb (t.ex. Miata eller Lotus). Styrelsen har sagt OK till detta.

Tanken är att ta in ca 15 bilar, som delar på bantiden med sjuor. Så karossbilspassen som var bestämt sedan tidigare utgår och ersätts då av 20min pass under hela (vartannat eller vart 3:e pass, beroende på hur många pass för sjuor vi har).

Vad tycker ni som anmält er för körning om detta?

Vi behöver snabb respons på detta för att hinna bjuda in annan klubb!!

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Jari sade:

Eftersom det är så få bilar som är anmälda i år, så har vi funderingar på att bjuda in någon annan klubb (t.ex. Miata eller Lotus). Styrelsen har sagt OK till detta.

Tanken är att ta in ca 15 bilar, som delar på bantiden med sjuor. Så karossbilspassen som var bestämt sedan tidigare utgår och ersätts då av 20min pass under hela (vartannat eller vart 3:e pass, beroende på hur många pass för sjuor vi har).

Vad tycker ni som anmält er för körning om detta?

Vi behöver snabb respons på detta för att hinna bjuda in annan klubb!!

Inga problem för mig. Tvärtom så ser jag bara fördelar med samarrangemang som kan ge fler intresserade samt fler möjligheter i framtiden.

Jag tycker inte alls att det är något fel att blanda olika bilar, men det ser ut som att bantiden kommer att räcka till för separata. Open pit på eftermiddagen kanske? 

Bara?från mig

Christer

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Jari sade:

Eftersom det är så få bilar som är anmälda i år, så har vi funderingar på att bjuda in någon annan klubb (t.ex. Miata eller Lotus). Styrelsen har sagt OK till detta.

Tanken är att ta in ca 15 bilar, som delar på bantiden med sjuor. Så karossbilspassen som var bestämt sedan tidigare utgår och ersätts då av 20min pass under hela (vartannat eller vart 3:e pass, beroende på hur många pass för sjuor vi har).

Helt OK med mig. Även om det blir 15 karossbilar så är vi färre på banan än vad vi brukar vara så det blir mer körtid ändå.

Tummen upp från mig med!

Link to comment
Share on other sites

Ok ,  men försök balansera storlek på bil , miata och alfa folket brukar ha både körvana och är trevliga. 

 

noterat , JA det är en seven träff men i grunden är vi väl motor idioter ? Så låt oss se det som vi skall lura över dom till " the dark side" 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte heller något emot att bjuda in andra bilklubbar. Har inte heller något emot att blanda biltyper på samma körtid. Om det ska delas in i grupper tycker jag det är mer angeläget att sortera efter fart och att ha möjlighet att byta om man valt fel. 

Vid förarmötet blir det extra viktigt att vara tydlig med regler  för att undvika missförstånd. Andra klubbars regler kan ju skilja från våra. De som har mycket rutin  har antagligen även mycket rutin på just sina regler. 

Link to comment
Share on other sites

Trackday Kinnekulle-Ring är samma helg som Kanonloppet på Gelleråsbanan.

Fler funktionärer behövs där, så jag kommer jobba ute på banan då.

Synd att jag missar grillbuffe'n.

Edited by Tabaco
Link to comment
Share on other sites

  • Jocke4U pinned and unpinned this topic
2 timmar sedan, Pac sade:

Jag har hittat två små läck i min kylare, vibrationsskador säger kylarspecialisten. Det verkar vara svårt att få tag på en ny kylare i tid. :angry:

Det kan ju inte vara ett stort läckage utan lite droppar om jag tolkar infon på Facebook rätt. Kör bara vatten utan glykol och fyll på när det behövs ;) :prop: :515:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är ett Caterham alu-kyl. Jag verkar otursförföljd denna sommar.

Förutom 7'ans kyl så körde jag punka på R-däcken till Miatan en vecka innan semestern. Däcken är nästan slut så det är väl inget konstigt men det är lång leveranstid så nu åker jag på gatdäck och jag lär inte få mina däck i nästa vecka heller.

Jag säger bara, inget flyt denna sommaren...

Link to comment
Share on other sites

Just nu, Pac sade:

Det är ett Caterham alu-kyl. Jag verkar otursförföljd denna sommar.

Förutom 7'ans kyl så körde jag punka på R-däcken till Miatan en vecka innan semestern. Däcken är nästan slut så det är väl inget konstigt men det är lång leveranstid så nu åker jag på gatdäck och jag lär inte få mina däck i nästa vecka heller.

Jag säger bara, inget flyt denna sommaren...

vad har du dimension på däcken?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kör på Khumo V70A 225/45x16 K6. Pga din fråga gjorde jag en snabb sökning igen och döm om min förvåning när deamon tweaks har dem på hyllan för ett riktigt rövarpris och de levererar på tre dagar (om man har tur antar jag....). Nu kanske jag hinner få riktiga däck på Miatan innan söndag! Tack Jörgen! :checkeredflag:

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Pac sade:

Jag kör på Khumo V70A 225/45x16 K6. Pga din fråga gjorde jag en snabb sökning igen och döm om min förvåning när deamon tweaks har dem på hyllan för ett riktigt rövarpris och de levererar på tre dagar (om man har tur antar jag....). Nu kanske jag hinner få riktiga däck på Miatan innan söndag! Tack Jörgen! :checkeredflag:

Det är bara boka ett billigt flyg till ön och hämta på plats!!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Pac sade:

Jag kör på Khumo V70A 225/45x16 K6. Pga din fråga gjorde jag en snabb sökning igen och döm om min förvåning när deamon tweaks har dem på hyllan för ett riktigt rövarpris och de levererar på tre dagar (om man har tur antar jag....). Nu kanske jag hinner få riktiga däck på Miatan innan söndag! Tack Jörgen! :checkeredflag:

Vafalls! 16-tummare!?!?! :biggrin:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, fege sade:

Vafalls! 16-tummare!?!?! :biggrin:

Ja, det är den minsta dimensionen man kan köra lagligt på en MX5 NC. Men jag håller med, det är för stort! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

44 minuter sedan, JrgenK sade:

Får man komma och bara sparka däck och kika på bilarna, och kanske få lite bygginspiration fast man inte är betalande medlem?

 

Du är så välkommen så!

Link to comment
Share on other sites

Hallå på er, jag fick en fråga av min far som kommer vara med och köra min bil på söndag.

"Lägsta krav på säkerhetsutrustning är E-märkt MC/Bilsportshjälm och heltäckande kläder i svårantändligt material, t.ex. bomull."

Är jeans tillräckligt svårantändligt? Jag själv har inte riktigt funderat på det då jag har overall men visst brukar det vara folk som kör i jeans?

Ett annat alternativ var bomullströja och arbetsbyxor, byxorna är flamskyddade så det lär ju vara lugnt men lite knöligare med fickor och knäskydd. 

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, DomiSeven sade:

Hallå på er, jag fick en fråga av min far som kommer vara med och köra min bil på söndag.

"Lägsta krav på säkerhetsutrustning är E-märkt MC/Bilsportshjälm och heltäckande kläder i svårantändligt material, t.ex. bomull."

Är jeans tillräckligt svårantändligt? Jag själv har inte riktigt funderat på det då jag har overall men visst brukar det vara folk som kör i jeans?

Ett annat alternativ var bomullströja och arbetsbyxor, byxorna är flamskyddade så det lär ju vara lugnt men lite knöligare med fickor och knäskydd. 

Jeans brukar vara nästan 100% bomull, så det går bra.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Stort tack till alla som kom och gjorde årets upplaga av Kinnekulleträffen till en kanondag! 

Helgen inleddes med grillning i regn men detta löstes snabbt genom att vi fick tillgång till caféet så vi kunde äta torrskodda. Mycket tjôt och god stämning hela kvällen.

Även söndagens körning inleddes med blött väglag fram till lunchtid ungefär. Tyvärr decimerades vår tappra lilla skara något i vätan då två ekipage olyckligt nog åkte av och drog på sig lite skador och ett ekipage drabbades av läckage med sanering av banan som följd. Lyckligtvis skadades ingen av förarna i dessa incidenter.

Eftermiddagen bjöd på strålande solsken och mer bantid än de kvarvarande orkade med. I år körde vi med två pass hela dagen, ett lugnare med enbart omkörning på rakan och ett där omkörning tilläts runt hela varvet. I det senare passet deltog även våra två karossbilar utan några som helst problem. Det var ett mycket städat gäng som susade runt på banan så insatserna från oss som arrangerade hölls till ett minimum. Bra jobbat alla!

För er som är intresserade så har jag resultatet av vår obligatoriska ljudmätning. Dock vill jag inte lägga ut reg.nr. här så om ni vill veta hur mycket er bil lät så skickar ni ett pm till mig med ert reg.nr. så återkopplar jag.

Bilder kommer säkert vad det lider då jag vet åtminstone en herre som var flitig både med kameran och i passagerarstolarna på flera bilar...  :wink: (Hoppas åkturerna gav mersmak) 

Edited by fege
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...