Jump to content

Billig ultraljudstvätt eller bluff?


Pac

Recommended Posts

Hej,

min 3L ultraljudstvätt gick till de sälla jaktmarkerna efter 10 års idogt arbete härom dagen. Det tog ett tag innan jag förstod hur jag skulle använda den, men när jag väl gjort det så har den i princip alltid jobbat med något när jag är i garaget. När man väl förstått vad en ultraljudstvätt kan göra så blir man beroende. Min maskin var en "billig" 3liters maskin och storleken har varit ganska bra, men när jag började shoppa runt tänkte jag att en lite större vore inte så dumt...

För 10 år sedan gick den på över 1200:- på ebay så döm om min förvåning då jag hittade en helt rostfri 6l tvätt i Polen för under 400:- fraktat och klart. Även om priserna gått ner under årens lopp så verkar detta vara långt under normalpris för den tvätten, speciellt med tanke på att den skeppas från Polen, inte Kina. Det är alltid en risk att handla via nätet och speciellt om priserna är lägre än vad andra tar, men eftersom tvätten varit så användbar tänkte jag tipsa om den här.

Disclaimer . När saker säljs för långt under vad som verkar vara marknadspris kan det mycket väl vara en bluff. Vem vet, jag kanske får en tegelsten i paketet när/om det dyker upp.

Nåväl med det sagt och med risken framförd, här är länken till säljaren's annons: http://www.ebay.com/itm/6L-Ultrasonic-Cleaner-Stainless-Steel-Industry-Heated-Heater-w-Timer-New/182676527636?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Mvh, Per

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kanon när någon annan letat upp bästa priset på något som man länge tänkt köpa, beställt!

Får se om jag också bidrar till muren :-)

Undrar dock om den inte kommer att skickas från Kina ändå, texten säger 30-40dagar...

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Bra tips. Kan man inte få dina bästa tips på hur man använder en ultraljudstvätt också? :)

Ja det är inte så himla kinkigt men måste bara inse att man har hur mycket smutsigt matrial som helst runt om kring sig.

Här är en lista på typarbeten som min maskin håller på med:

  1. Verktygsrengöring. Jajamen, varenda verktyg jag har har varit en vända genom ultraljudet. Jag använder dest-vatten och några droppar kraftrengöring för verktygstvätt, skölj i vanligt vatten, blås rent med tryckluft och sprayar lite penetrerande olja(5.56/WD40/...) och gnider in den ordentligt innan det får ligga ute för torkning..
  2. Bildelsrengöring(förgasare, bromsok, motordelar, skruvar/muttrar/diverse!) , jag använder dest-vatten och lite kraftrengöring, skölj i vatten och blås torrt. 
  3. Fosfatering, Ställ plast-bunken med fosfatlösningen inuti den vattenfyllda ultraljudstvätten(det kan hända att man kan köra fosfatlösningen direkt i den rostfria bunken i ultraljudstvätten, men jag har inte provat). Kör på efter behov, tvätta i kranvatten och blås rent. Var försiktig med delarna som fosfaterats, det är lätt att skrapa av fosfateringen innan det torkat. Värmen från maskinen och ultraljudet gör att det går mycket snabbare!
  4. Kontaktdonsrengöring. Gamla kontaktdon är ofta grisiga både utanpå och inuti. Om man inte får bort alla partiklar skadas kontaktytorna. Man måste vara försiktig med vilka kemikalier man använder ihop med kontaktdon eftersom de ofta är pläterade med diverse olika material för att skapa kontaktytor. Oftast kör jag bara dest-vatten, men om de är supergrisiga så får man prova sig fram, en mild kraftrengörings- eller avfettnings-lösning funkar oftast.
  5. Kretskortsrengöring 1. Om man stöter på kretskort som fått vätska på sig och apparaten slutat funka trots noggrann rengöring så kan det bero på att vätskan letat sig in under kretsar och där korroderat kortet. Dest-vatten och värme löser oftast upp det, var noggrann med torkningen och blås rent med en "luftkniv" med lågt tryck.
  6. Kretskortsrengöring 2. Alla lödningar måste egentligen tvättas efter lödning för att få bort eventuell kvarvarande flussmedel. Flussmedlet är en etsande lösning som med tiden skadar kretskortet om den inte tvättas bort. Tvätta med dest-vatten och värme. Det går att värma på ordentligt så ta i allt vad maskinen klarar så blir rengöringen effektivare.(att förvärma tvättvätskan på spisen gör att tvätttiden går ner.)

 

Jag har fler användningsområden med det absolut största är punkt 1&2. De har förbrukat 95% av livstiden på min gamla maskin. När jag läser det jag skrivit så tror jag att det jag vill förmedla genom punkterna är:

  1. Använd kemikalier varsamt, ultraljudet är effektivt i sig man behöver väldigt lite kemikalier.
  2. Det går åt mycket dest-vatten, jag använder vattnet från min avfuktare och från ett jonbytarfilter. Det går säkert alldeles utmärkt att använda kranvatten till det mesta förutom kretskorts- och kontaktdons-rengöring. För dem skall man ha kontroll på rengöringsvätskan så att man inte förstör kontaktytorna. 
  3. Ta det lungt och låt maskinen jobba. Maskinen har en timer, jag sätter den oftast på 1h och låter maskinen jobba medans jag håller på med annat.
  4. Den låter ganska "tråkigt", var försiktig med hörseln och använd hörselskydd om du inte kan ställa den någon annanstans.
  5. Maskinen har värme, men det är bara några watt så om du skall tvätta varmt är det bättre om du förvärmer vätskan.
  6. På vissa delar som jag använt den till(kretskort/kontaktdon) är den väldigt effektiv. Där får man gå varligt fram för att inte förstöra saker.

Oj vilket långt svar det blev på en enkel fråga! :blush: Det finns säkert fler saker att tänka på som jag missat så se det här mer som några exempel och tankar på hur jag jobbar med min ultraljudstvätt snarare än ett facit.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hmm, skulle man inte kunna kombinera elektrolys och ultraljud......

Någon som provat?

(Hade nog iofs varit bättre med en ultraljudstvätt i plast istället för rostfritt till det.) 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Jonas sade:

Undrar dock om den inte kommer att skickas från Kina ändå, texten säger 30-40dagar...

Det stod ingen tid alls när jag beställde min, det stod bara att det skickades från Polen. Jag fick ett mail att min är skeppad för några dagar sedan. Vi får se vem som får första tegelstenen. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, Jonas sade:

Hmm, skulle man inte kunna kombinera elektrolys och ultraljud......

Någon som provat?

(Hade nog iofs varit bättre med en ultraljudstvätt i plast istället för rostfritt till det.) 

Jag har aldrig kommit mig för att prova elektrolysen, det har verkat för komplicerat. Men jag är väldigt sugen.....

Ultraljudet tar sig genom tunna plastväggar även om det dämpas lite. Skulle man inte kunna göra som jag gör med fosfateringen? Helt enkelt ställa ner sitt elektrolysbad i vattnet i ultraljudstvätten?

 

Link to comment
Share on other sites

lite spännande e de allt..

såg detta nu. verkar ha kommit idag så vi får se vad vi får

kanske inte ens en tegelsten :)

--- Te seller lie me... Never send the item... And dont refund me

s***r ( 162)

 6L Ultrasonic Cleaner Stainless Steel Industry Heated Heater w/Timer New (#182676527636)C $55.93 View Item

     
       
Link to comment
Share on other sites

Har tidigare köpt "för bra för att vara sant" på Ebay och det har inte varit några problem att få tillbaka pengarna (via Ebays köparskydd)  :-)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En av anledningarna till att jag vågade hoppa på var ebay's köpar-skydd. I värsta fall får vi pengarna tillbaks om någon/några månader.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag fick just ett mail från ebay:

"eBay

The offer you are interested in is no longer available

Good afternoon,

We would like to inform you that we have removed the following offer, where you were recently the highest bidder: 182676527636 - 6L Ultrasonic Cleaner Stainless Steel Industry Heated Heater w / Timer New

Since you have already paid for this item, you do not have to do anything else. If you have not received your item yet, it will be arriving soon. However, if the item does not arrive, you can open a case on the "Clarify problems" page. For more on this topic and about our buyer protection, please visit:

http://pages.ebay.de/de/coverage/BuyerProtectionForBuyers."

Det var en chansning och nu får vi se om jag blir av med pengarna eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Citat
Wdärmede had to remove this listing from the site and you're not required to complete the transaction. If you've already sent payment, the sale should process as normal and you don't have anything to worry about. If you have any questions about delivery, please check tracking or contact your seller. If you run into any trouble along the way eBay is here to help. Please visit the Resolution Center to help resolve any problems you may encounter.
 
This user is no longer registered on eBay.
 
This item has been shipped.

När säljaren blir utslängd brukar det inte finnas så mycket hopp...

Knappast troligt att det är skickat? Jag har nu startat ett case och kan be Ebay att agera i ärendet 4/8... 

Link to comment
Share on other sites

Att säljaren blir utslängd är ju ett tydligt budskap att ebay inte vill ha mer med den personen att göra.

Jag borde nog starta ett case jag också.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ser inte ljust ut och jag vill ta chansen att reda ut lite så att det inte finns någon som känner sig lurad av att jag postade här.

Jag försökte varna så att alla kunde avgöra själva. Jag ber om ursäkt om någon anser att jag förlett dem. Det var verkligen inte min mening. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minuter sedan, Jonas sade:

Ja, det var också ett bra pris. Och det är bra att de skeppar från lager inom EU's gränser så slipper man problemen med tull och det brukar gå mycket fortare att få hem.

Den billigaste(från en pålitlig säljare denna gången...) på ebay är nog denna http://www.ebay.com/itm/6L-Digitalanzeige-Ultraschallreiniger-ultraschallreinigungsgerat-Zeitschaltuhr-/252118455988?hash=item3ab36e56b4:g:sRwAAOSwaEhZInzl.

Kommer också från Tyskland och har vettig leveranstid.

När det började se mörkt ut igår så lade jag en beställning på den här: http://www.ebay.de/itm/10L-Ultrasonic-Cleaners-Cleaning-Jewellery-STRONG-DIGITAL-BATH-TANK-TIMER-HEAT/251798935991?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Lite större, typ 200:- mer än 6L-versionen och den estimerar att jag har den här på Tisdag. :)

 

Alla tvättarna som hitintills länkats i denna tråd är gjorda av samma tillverkare. Det är ett Kinesiskt bolag som kallar sig Vevor och finns www.vevor.com.

Link to comment
Share on other sites

Nu startade jag också ett case. Det var lite småknepigt att få till det, så här gjorde jag:

  1. Öppna ordern
  2. Klicka INTE på de valen som finns direkt i ordern utan på "contact us".
  3. Klicka på "buying-Didn't recieve an item-cancel a purchase" så dyker en matris med de inköpen du gjort upp.
  4. Klicka på ordern
  5. jag klickade i "cancel order" och skrev en anledning till att jag cancelerade. Bland annat hänvisade jag till mailet jag fått från ebay.
  6. Klicka på send.
  7. Det dök upp ett case via PM från Ebay i min inbox.

Den 4'e kan jag vända mig till Ebay.

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde en och känner mig inte det minsta lurad, det var inte så mycket pengar och ebay brukar ha ett bra konsumentskydd 

Fortsätt gärna att tipsa om roliga saker.?

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Jonas sade:

Snabba ryck från Ebay, jag har nu fått tillbaka pengarna på kontot!

Ja, när jag loggade in idag hade jag också fått en refund. Ebay's "buyer protection" funkade.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Även jag fick pengarna tillbaka på studs. Men sugen på en tvätt var man ju ändå så jag köpte en 15L från denna säljare. Säljaren är i Kina men skickar från lager Tyskland eller GB. Fick min 15L igår och det är helt klart beroendeframkallande!!! :tongue:

http://www.ebay.com/itm/Digital-Ultrasonic-Cleaners-Cleaning-Supplies-W-Heater-1-3-2-3-6-10-15-22-30L/191699542143?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=490731791244&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

 

Edited by fege
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎08‎-‎16 at 09:47, fege sade:

Även jag fick pengarna tillbaka på studs. Men sugen på en tvätt var man ju ändå så jag köpte en 15L från denna säljare....

Du skall alltid vara värst Fege! :biggrin::biggrin::thumbsup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎08‎-‎16 at 08:53, Jonas sade:

Hur har det gått Per, har du fått hem 10L tvätten?

Fungerar den isåfall bra?

Japp, har haft den i någon vecka och den funkar bättre än min gamla. De levererade inte så snabbt som de lovade men tog ansvar för det så jag är har inget att klaga på alls. Jag är kanonnöjd med min nya tvätt! :icon_thumbup:

 

Det var läckage som tog livet av min gamla tvätt så jag har också kollat att avtappningskranen är ORDENTLIGT tätad. Inga problem med den nya alls, det såg jättebra ut.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beställde och fått hem en 10L

Riktigt roligt att testa rengöring av olika saker, det första som åkte i var grillborsten (det skitigaste jag kunde hitta :-)).

Nu håller jag på att rengöra tomhylsor till en kollega som laddar ammunition själv.  

Vi kan väl försöka samla tips på vilka medel/koncentrationer/temperaturer som fungerar bra till vad!?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Till er andra som ultraljudstvättar:

Om man inte vill blanda 10L tvättlösning, vad är då lämplig behållare för att ultraljudsvågorna inte ska dämpas, plast, glas, rostfritt...?
(Tänkte sätta en mindre behållare med lösningen i vattenbad.)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej!

Jag har just hittat hit till detta trevliga forum:) Lyfter en gammal tråd då jag själv är intresserad av ultraljudstvätten från vevor som nämns ovan. Ni som köpt en sådan ultraljudstvätt, är ni nöjda fortfarande nu när det gått drygt ett år sedan köpet? Priset är ju onekligen mycket lockande, men vill ju att den skall hålla åtminstone en stund i garaget:)

Mvh Peter

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag också beställt en, jag tog en 30-liters bara för att vara värst. Vet inte vad jag tänkte på..

https://www.ebay.com/itm/Digital-Ultrasonic-Cleaners-Cleaning-Supplies-W-Heater-1-3-2-3-6-10-15-22-30L/191699542143?hash=item2ca22ee07f:m:mB8NQhnAUFrg4Ga6oosKOwQ

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kan jag väl. Jag har använt den 3 gånger hittills, det har inte varit så mycket att tvätta. Funkar riktigt bra tycker jag.
Började med att prova Verktygsbodens tvättmedel för ultraljudstvätt men tyckte att det blev ffula fläckar på aluminiumdetaljer. Har använt vanligt handdiskmedel och det funkar tillräckligt bra. Är dock sugen på Strovels Process AL, men har inte fått tag i det hittills.

Sen tycker man att 30 lite låter mycket, men så jäkla stort är det inte. Tvätten går i alla fall relativt tyst, man behöver inte lämna garaget.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...