Jump to content

Kontrollbesiktning nytt amatörbyggt fordon


Recommended Posts

Min bil registreringsbesiktigades för ett par månader sedan och när jag gick in och kollade besiktningsperioden såg jag att den inte ska besiktigas förrän våren 2021?

Har det blivit något fel eller är det helt i sin ordning? Räknas ett amatörbygge som ny bil så borde väl första kontrollbesiktningen ske våren 2020?

Jag är bara glad att jag slipper besiktiga på 4 år men jag undrar lite hur det gick till :hmmm:

Edited by Skalman
Link to comment
Share on other sites

Samma för mig. 0 i slutsiffra reggad i juli 2014 och jag kan köra till mars 2018. Tre år och efter det kommer man in i ordinarie period. Det blir ju så iom att man börjar åka direkt när man får skylten och i kombination med "rätt" slutsiffra kan det bli nästan 4 år.

Link to comment
Share on other sites

först efter 3 år sedan efter 2 och sen varje år.

Från nästa år så är det 14mån intervaller som gäller ,kanske därför som du ska bes först då,vad fick du för siffra nu?

 

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Det ska alltså gå tre år. Sedan ska bilen in i sin nästa ordinarie period. Har den nyss passerat efter tre år beroende på siffra så blir det olika långt till nästa period. I mitt fall kan jag besikta from oktober 17 till mars 18, alltså 39 till 44 månader efter reg.

Köper du en ny bil har den säkert haft skylt ett tag och klockan har redan startat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...