Jump to content

Recommended Posts

För några veckor sedan tyckte jag det började bli mycket grejer i svärfars verkstad så jag ringde mitt försäkringsbolag och frågade hur jag skulle göra. Svaret var att jag inte kunde försäkra bildelar som inte hör till en registrerad bil. Det var ju lite tråkigt för i natt hämtade någon klåfingrig F-n 4 omgångar däck å fälg, 16", 17" å 18" gas, mig å tigsvets samt verktygsvagn med extra allt.... + svärfars maskiner och verktyg... bara hjulen är ju närmare 60.000

Lätt att vara efterklok, å surt är det!

Skriver mest för det finns förmodligen fler som mig där ute som inte har försäkring på era grejer, kolla upp vad det finns för möjligheter!

Kanske någon som har tipps?

/Tony

Link to comment
Share on other sites

Mitt försäkringsbolag hävdade att högen med delar i mitt villagarage var lösöre och täckt av hemförsäkringen.

Har inte behövt prova ännu, som tur är...

 

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kolla med Bilsport & MC - tror de kan fixa byggförsäkring för sådant som hör till en kommande bil annars tror jag de är oförsäkrade (ej lösöre). Verktyg, maskiner som inte är kopplat till en bil bör falla under lösöre. Detta är vad jag kommer ihåg från mitt bygge men prata med Bilsport & MC - de fattar vad vi håller på med som andra såsom Folksam, TryggHansa och andra inte gör.

Link to comment
Share on other sites

Bilsport & Mc ville minst ha ett chassie nummer å det har jag ju inte...

Verktygen var förmodligen inget problem frånsett att det inte var mina lokaler eller lokaler jag hyrt...

Det riktiga problemet är firman som var snäll å lånade ut hjul till mig för att mäta å testa olika lösningar och 3 olika LSD diffar som heller inte var mina... i värsta fall närmare en hundring jag måste lösa utan att få något för...

Blir en lång dag med Länsförsäkringar imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Den du hyr av ska ha försäkring.. bara att hoppas på att den täcker kunders/hyresgästers egendom. Firman som lånar ut grejor ska väl ha sitt varulager försäkrat och är deras egendom till de fått betalt för grejorna. Vill inte sitta i dom samtalen med något försäkringsbolag,  det kan bli en jäkla röra innan de bestämmer vem som ska stå för vad.

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående, utlånade grejer är ju inte dina utan dom borde ju ingå i utlånarens försäkring, kan tänka mig att din del i det skulle kunna vara en skvätt självrisk. Det skulle jag hävda.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...