Jump to content

Stötdämpare fram


martin_ts

Recommended Posts

Hej!

Undrar hur ni har gjort för att klara sfro 1 och 30 grader

Problemet ligger i att dom övre bärarmarna fram är inte symetriska och enda chansen att minska lutningen är att höja övre fästet. Då får jag problem med att fjädern ligger på ena röret på bärarmen. 

Så jag vill flytta nedre fästet på bärarmen. inte längre in eller ut. Utan lite i sidledes för att gå fritt från röret. Då blir inte fästet för dämparen helt centrerad i mitten på bärarmen

Är det ok att göra så?  

framvagn 1.JPG

framvagn 2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hmm. En tanke bara. Den delen där justerskruven för Cambervinkeln sitter.--

Om den yttre Dia. vore dubbelt så stor. då kommer rören för övre länkarm att fjärma sig från fjädern.

Eller ta en massiv fyrkantstång--borra och gänga i den biten.  Det blir samma resultat--

rören för övre länkarm kommer ligga längre ifrån fjädern.

Fast då får du ju svetsa om rören till länkarmen förstås.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju osymetriska nedre A-armar så om du skulle ha stötdämparinfästningen lite osymetriskt kommer  till 99% inte spela nån roll alls  så länge som den undre armen håller för den böjkraft som uppstår i och med bilens vikt och den extra last som uppstår vid infjädring. 

Link to comment
Share on other sites

Och jag har betydligt mer än 30 grader och inga sfro besiktningsanmärkningar över huvud taget. Han tittade på det men tyckte inte att jag skulle ändra innan provkörning. Och den var han väldigt nöjd med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tragedi!

Har gjort klart min framvagn men tycker den bottnar lite väl tidigt. Så tog bort stötdämparen och den övre spindelleden bottnar först. Jag misstänker att jag blanda ihop dom övre bärarmarna. Den gängade delen på bärarmen mot övre spindelleden ska den peka uppåt eller neråt? I boken står det att det långa röret på bärarmen ska vara framåt och det har jag? Men misstänker att den är uppochner och därmed på felsida?

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Tja! Alltså uppåt i förhållande till bärarmsrören? Så om man tittar på bärarmsrören horisontelt från sidan så pekar den yttre delen av justeringsröret uppåt? Då är alltså min bärarm på fel sida om man tittar på den översta bilden?

 

/Martin

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tjena Bengt! 

Jag blir bara mer förvirrad här :) 

Jag lånar en bild från en fantastisk byggblogg. http://vouchtroadster.blogspot.se/ Hoppas ingen tar illa vid sig.  Här ser man att den yttre delen av den gängade delen pekar neråt om man jämför mot rören som horisontalplanet. 

Men den gängade delen är överst beroende på hur man ser saken!

Bengt är det så det är monterat på din bil och därmed korrekt?

/Martin

 

bärarm.png

Link to comment
Share on other sites

Möra

Om du har Gibbs byggbok så kan du se på bilder på sidan 6 och 13 att röret för att justera in cambern lutar uppåt i sin yttre del. På sidan 63 finns ritningar hur övre bärarmen skall byggas. OBS! det är skillnad mellan höger och vänster. Jag har monterat bärarmen (vänstra sidan) enl. fotot på detaljen.

/bengt

Link to comment
Share on other sites

Min framvagn har ett rakt övre rör och sierra spindel, det funkar i den applikationen men det är leden som begränsar (vid 12 cm infjädring)

Hur långt har du fjädrat in när det tar stopp?

En tanke, om du har justerat andra parametrar i framvagnen kommer du inte ha nytta av att bygga exakt enligt boken.

Men mät först hur mycket infjädring du har och fundera på om du vill ha mer än ca 10 cm infjädring, sen maglandar förmodligen bilen...

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...