Jump to content

ulwe
 Share

Recommended Posts

Efter alla positiva hurrarop, så här ser fronten ut, med de flesta klossarna på plats. Jag stressar inte utan låter limmet torka bra, så det inte glider omkring när man sätter nästa lager. En vecka till så kan man rå-putsa och spackla. En del överraskningar är det allt när man nu ser formerna i verkligheten, speciellt mittendelen verkar har en del märkliga svackor, men... behöver se helheten först.

början.jpg

laserlinje.jpg

söndagkväll.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fram är det BMW E32/E34 och bak blir det nog till slut nån Biltemalampa, skaffade LEDlampor från Strands men är tveksam om dom verkligen blir snygga, nr 800959 / 800960.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bara 3 månader att göra formarna till fronten, det går bra nu. Tog loss dom ikväll, enkelt, enda överraskningen var de mängder statisk elektricitet som uppstår när dom släpper.

komplett.jpg

skärmar.jpg

front.jpg

huv.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nån sorts stödstruktur behövs nog under flipfronten, det är över 2 meter mellan gångjärnen nere i framkant och lås / styrpinnar bak. Även support så inte mitten på huven sjunker ihop en varm sommardag. Båda bilderna har 15x15x1.5 rör, den ena väger 9 kg, den andra 12 kg. Rostfritt är ju rätt för inplastning, men skulle väl kunna räcka med rostskyddsfärg på vanliga rör?

frontstöd2.JPG

frontstöd1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Avser du att plasta in rören så räcker det nog gott med ett lager färg.  Du kan ju även överväga att bara lägga ett distansmaterial som du plastar ovanpå, dynavicell eller liknande. Blir ju minst lika starkt som stål.  Vad är det för program du ritar i? Tycker att du har fåltt till väldigt fina och tilltalande former.

Link to comment
Share on other sites

Ja, om jag går kolfibervägen på fronten, så skulle man ju lägga distansmaterial för att hjälpa upp det. Kolfibern har ju en chans att va stark nog runt gångjärnspunkterna med mer lokala stålförstärkningar. Då blir det ju MYCKET lättare. Caddandet sker i PTC Wildfire2.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vilket fantastiskt bygge!

Kanske en dum fråga: De allra flesta som jag sett bygga egna karossdelar gör först en plugg och sen en form, men när man som du har alla filer och möjlighet att fräsa, varför gör man inte formen direkt? Dvs den enda delen man behöver gjuta är färdig del. 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, yo-1 sade:

Vilket fantastiskt bygge!

Kanske en dum fråga: De allra flesta som jag sett bygga egna karossdelar gör först en plugg och sen en form, men när man som du har alla filer och möjlighet att fräsa, varför gör man inte formen direkt? Dvs den enda delen man behöver gjuta är färdig del. 

 

Tack! Efter fräsning så behövs handputs, och det är mycket enklare att putsa / rikta på en konkav form. Om jag använt dyrt formbygge material så är det ett gångbart alternativ att göra formen direkt, men den XPS jag använt är 200 kg/m3, billigt men lätt att putsa för mycket. Små radier som i negativa formen är utvändiga går jättebra att snygga till, och de radier som sen är utvändiga på färdig detalj likalunda.

Men kommer nog att prova att fräsa negativet direkt, t.ex. utsida eller insida dörr, har några skivor med 500 kg/m3 liggande.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då har det hänt en del. Först en test med vacuuminjicering med epoxy + kolfiber, gjorde en likadan platta med handupplagd polyester + glasfibermatta. Samma styvhet, men epoxy + kolfiber vägde 40% mindre och var betydligt tunnare.

Så för fronten valde jag injiceringspolyester och glasfiber, men använde också upp de 10m2 kolfiber jag köpt. Hexagonerna som syns är Soric distansmaterial. Efter 29 timmar nonstop jobb var den klar, mellan 03.00 och 07.00 letade jag en vacuumläcka, hur jag än gjorde så blev det inte helt tätt. Gick bra ändå, -0.85 bar och fyllde bra, läckan drog inte in luft i fronten.

Börjar greja med en stålställning, gångjärn och låspunkter nu.

Insåg också att kaross o flipfront är otroligt bulkigt att hantera, byggde en travers. Sedvanlig google-forskning gav bara en vettig träff, Skeppsholmen 1700-tal, ja jag gjorde traversen i trä. Funkar faktiskt, den ska bara ta 50 - 60 kg. Återstår att fixa lyfteriet och eventuella linor att flytta den med så sidförflyttning blir parallell, fast ett kvastskaft funkar tills vidare.

test.jpg

injicering.jpg

järnrör.jpg

travers.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då är traversen använd, gjorde en lättvikts hissanordning och två taljor från Biltema bidrog med löphjul till trissorna. Skoj att äntligen ha karossen i position på ramen!

Påbörjat formar till bakre hjulhus, testar att göra negativ direkt, finishen är inte så noga på dom....

Någon i närheten som har rör liggande, di 8 Dy 14? Skulle behöva en meter, handlarna är stängda fram till augusti.

hiss.jpg

hjulhusformar.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mer formar på gång, nu är det främre hjulhus och kanal till kylaren. Fläktkåpa när fläkten väl anlänt, Spal 16", 28A. Kylaren blev en Mishimoto till Toyota Supra.

Luftburksformen är ett test, om det går att spetta ur skummet utan att slå sönder glasfibern. Aceton eller bensin funkar nog också, men söligt? Tänker dra packtape runt den så man kan se tydligt var gränsen går, ha ha.

Har irriterat mig på penselränder när formarna grundas o lackas, skaffade en elektrisk spruta i veckan, resultatet blir faktiskt vettigt för hur jag använder det här, behöver bara en någorlunda yta som går att vaxa.

2formar.jpg

3formar.jpg

4formarspray.jpg

1_cad_formar.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

9 glasfiberdelar trimmade och klara, 8 formar väntar på att plastas i helgen plus en eftersläntrande fläktkåpa som måste ha tvådelad negativform tyvärr. Fast fördel då att gelcoaten hamnar på synliga ytan i slutändan.

Medan färgen torkar så var jag inne på Grabcad och tog hem ett litet turboaggregat, måste tänka på nåt annat i det här glasfibermaratonet 🤣

formar 2020-10-26.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då är fläktkåpan ur formen, blev rätt bra, blir bättre med epoxispackel på kanterna. Riktigt lätt och mycket styvare än jag kunde tro, är gjord med epoxi och 2 sorters glasfiberväv och några inlägg av distansmaterial.

väv.jpg

injicering.jpg

otrimmad fläktkåpa.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dörrlås, har trimmat ner originalets 5 funktioner till 1, öppna inifrån, nu får det plats med några mm marginal. Tänker ha door poppers och fjärr för att komma in.

dörrlås.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Julledighet är bra, har ägnat den åt att få färg på "störtbågen" och karossfäste baktill, båda är nu fastplastade. Så nu var det dags att få fronten inprovad och fortsätta med den stödstrukturen under. Passningen så här långt är över förväntan, iom att karossen är handupplagd med huggen matta och fronten har glasfiberväv/kolfiberväv som är injicerad. Längd, bredd och linjer vid hjulhus matchar!

lyftarrangemang.jpg

frontsida.jpg

frontsideiso.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Udda inköp idag, injektionssprutor. Använder till att få in polyester+talk=spackel in i trånga utrymmen, så man vet att det är fyllt. Luftbubblor är inge bra när det blir varmt runtomkring. Småsprutor är gratis, dessutom 🤣

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fabrikation av dörrgångjärn pågår, fick ihop den rörliga delen idag. CNC fräst fixtur i spånskiva. Provade att brotcha en för passning mot plåtlager, superbra passning med slipad passbult 8 mm som gångjärnsaxel. De flesta delarna till fasta halvan är klara, men där får det bli en stålfixtur.

Samtidigt ritar jag om insidan på dörren, så det gäller att inte förändra framkanten på dörren för mycket nu!!!!

fixtur gångjärn.jpg

gångjärn.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

😍 Är imponerad av både designen och fabrikationen. mycket tjusigt!

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Insida förardörr på gång, öppning på insidan ska ske med ett snöre a la hundkoja, därav urtaget mitt i dörren. Öppning utifrån med door popper, solenoid och fjärr + nån form av backupp typ wire!!!!

insida förardörr.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det går långsamt framåt, insidan förardörr klar och börjat med ett stålskelett, Utsidan är fräst och börjat spackla, torkar långsamt!!! Spindelmotorn i fräsen gav upp, så nu sitter det en brushless DC motor 3fas 48 volt istället.

insidaförardörrglasfiber.jpg

insidaförardörrrör1.jpg

utsida förardörr.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Utsida dörr på plats, med tape. Gott att se linjerna flyta ihop i verkligheten, inte bara i datorn.

förardörrutsida2.jpg

förardörrutsida1.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är torkararmatur på plats, Ford Focus 2010. En liten modifiering för att gå fri för kopplingscylindern och lite nedvinklade armar, återstår vinkling/kortning för bladfästet, supernöjd att det gick att få dom såpass dolda. En del i detta var att trimma bort överskott på flipfronten,, passade på att öppna för strålkastare och kyl. Fixade till dörrens tjocklek i ytterkant också, så det går att börja rigga gångjärn imorrn.

front1.jpg

front2.jpg

wiper1.jpg

wiper2.jpg

wiper3.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Började tillverka dörr i mars, idag hördes låsklicket, nice! Låsen från CBS är trevliga att jobba med, så jag förkastar Golf V huvlåsen jag lagt eoner av tid på och använder CBS istället, nackdelen är att dom behöver en stark fjäder som komplement för att lyfta huven några cm.

utsidadörr.jpg

insidadörr.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

2 styck wirestoppar blev det idag, har googlat och youtubat mängder hur man gör en wireögla i änden. Tog åt mig varför det heter "till the bitter end", fria änden på wiren är bitter end, när den har slitit sig loss då kan man ge upp..
Håller på med strålkastarinfästning också, 8 år sen jag höll på med rostfritt, svårarbetat! Bågfilen o handverktyg bara rutchar, vinkelslip o smärgel så glöder det bara. En sida är klar för svets, la en rulle bred maskeringstape på att skydda glasen o plasten......

wire1.jpg

wire2.jpg

strålkastarram1.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dags för en summering av det senaste.
Äntligen kom bensintanken från England, riktigt snyggt gjord, fyllröret funkar inte alls, så en fellow Locostare har erbjudit hjälp med det, tackar ödmjukt.
Rattstång har jag velat omkring med, nu sitter ett vettigt rör (40 x 5 , sömlöst E235+C) i svarven för att ta upp innerdiametern till Lexusdiametern, och reducera ytterdiametern lite, sen pluggsvets i Lexusstången.
En annan sak är torkarmotorn, försöker få till Focus torkarmotor med Focus torkarspak, UTAN alla tillhörande databoxar. Får inte till parkeringsläget. Motorn har 4 kablar, finns många beskrivningar hur man kopplar en motor med 5 kablar.... Gillar inte el, speciellt när det finns dolda kretsar. Någon som tycker torkarmotorkoppling är gör-enkelt?


Hursom, har skaffat hem en massa grejer för att bygga avgassystem under vintern. Ville helst att en specialist skulle bygga bakre dämparen, men 15.000 känns dyrt för en ljuddämpare.

bakreburk.JPG

tank uppackad.jpg

focus.jpg

schema.PNG

Link to comment
Share on other sites

Heralue, det är helt vettigt så, det jag insett är att park-tråden skall gå till relä 1, långsam hastighet. Och att när relä2 drar, så försvinner också ström från P. Det enda som stör är att jag inte har plus in på motorn..... får blunda för det helt enkelt....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...