Mats Karlsson 166 Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 Fantastiskt ! 1 Quote Link to post Share on other sites
Klubbsson 21 Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 Snyggt! 1 Quote Link to post Share on other sites
steel 550 Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 Vilket arbete !! Mvh Pär 1 Quote Link to post Share on other sites
Mattias Lindvall 22 Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 Imponerande Skickat från min iPad med Tapatalk 1 Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted January 21, 2020 Author Share Posted January 21, 2020 Det senaste halvåret har jag insett att oavsett pris, kvalité eller modell så är ett färdigt kit värt mycket! 🤣 1 1 Quote Link to post Share on other sites
Hansol 100 Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 Håller med tidigare postare otroligt och imponerande jobb ! 1 Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted January 26, 2020 Author Share Posted January 26, 2020 Efter alla positiva hurrarop, så här ser fronten ut, med de flesta klossarna på plats. Jag stressar inte utan låter limmet torka bra, så det inte glider omkring när man sätter nästa lager. En vecka till så kan man rå-putsa och spackla. En del överraskningar är det allt när man nu ser formerna i verkligheten, speciellt mittendelen verkar har en del märkliga svackor, men... behöver se helheten först. 2 Quote Link to post Share on other sites
Klubbsson 21 Posted January 26, 2020 Share Posted January 26, 2020 Snyggt, vad är det för lampor du har fram och bak? Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted January 26, 2020 Author Share Posted January 26, 2020 Fram är det BMW E32/E34 och bak blir det nog till slut nån Biltemalampa, skaffade LEDlampor från Strands men är tveksam om dom verkligen blir snygga, nr 800959 / 800960. Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted March 23, 2020 Author Share Posted March 23, 2020 Bara 3 månader att göra formarna till fronten, det går bra nu. Tog loss dom ikväll, enkelt, enda överraskningen var de mängder statisk elektricitet som uppstår när dom släpper. 4 Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted March 24, 2020 Author Share Posted March 24, 2020 Nån sorts stödstruktur behövs nog under flipfronten, det är över 2 meter mellan gångjärnen nere i framkant och lås / styrpinnar bak. Även support så inte mitten på huven sjunker ihop en varm sommardag. Båda bilderna har 15x15x1.5 rör, den ena väger 9 kg, den andra 12 kg. Rostfritt är ju rätt för inplastning, men skulle väl kunna räcka med rostskyddsfärg på vanliga rör? Quote Link to post Share on other sites
Morty 169 Posted March 25, 2020 Share Posted March 25, 2020 Varför inte använda aluminiumprofiler? Quote Link to post Share on other sites
LUPUS 473 Posted March 25, 2020 Share Posted March 25, 2020 imponerande jobb ! Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted March 25, 2020 Author Share Posted March 25, 2020 Alu är attraktivt men har ingen TIG, eller TIG-kunskap. Quote Link to post Share on other sites
Klubbsson 21 Posted March 25, 2020 Share Posted March 25, 2020 Avser du att plasta in rören så räcker det nog gott med ett lager färg. Du kan ju även överväga att bara lägga ett distansmaterial som du plastar ovanpå, dynavicell eller liknande. Blir ju minst lika starkt som stål. Vad är det för program du ritar i? Tycker att du har fåltt till väldigt fina och tilltalande former. Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted March 25, 2020 Author Share Posted March 25, 2020 Ja, om jag går kolfibervägen på fronten, så skulle man ju lägga distansmaterial för att hjälpa upp det. Kolfibern har ju en chans att va stark nog runt gångjärnspunkterna med mer lokala stålförstärkningar. Då blir det ju MYCKET lättare. Caddandet sker i PTC Wildfire2. Quote Link to post Share on other sites
yo-1 0 Posted April 21, 2020 Share Posted April 21, 2020 Vilket fantastiskt bygge! Kanske en dum fråga: De allra flesta som jag sett bygga egna karossdelar gör först en plugg och sen en form, men när man som du har alla filer och möjlighet att fräsa, varför gör man inte formen direkt? Dvs den enda delen man behöver gjuta är färdig del. Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted April 21, 2020 Author Share Posted April 21, 2020 9 timmar sedan, yo-1 sade: Vilket fantastiskt bygge! Kanske en dum fråga: De allra flesta som jag sett bygga egna karossdelar gör först en plugg och sen en form, men när man som du har alla filer och möjlighet att fräsa, varför gör man inte formen direkt? Dvs den enda delen man behöver gjuta är färdig del. Tack! Efter fräsning så behövs handputs, och det är mycket enklare att putsa / rikta på en konkav form. Om jag använt dyrt formbygge material så är det ett gångbart alternativ att göra formen direkt, men den XPS jag använt är 200 kg/m3, billigt men lätt att putsa för mycket. Små radier som i negativa formen är utvändiga går jättebra att snygga till, och de radier som sen är utvändiga på färdig detalj likalunda. Men kommer nog att prova att fräsa negativet direkt, t.ex. utsida eller insida dörr, har några skivor med 500 kg/m3 liggande. Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted June 21, 2020 Author Share Posted June 21, 2020 Då har det hänt en del. Först en test med vacuuminjicering med epoxy + kolfiber, gjorde en likadan platta med handupplagd polyester + glasfibermatta. Samma styvhet, men epoxy + kolfiber vägde 40% mindre och var betydligt tunnare. Så för fronten valde jag injiceringspolyester och glasfiber, men använde också upp de 10m2 kolfiber jag köpt. Hexagonerna som syns är Soric distansmaterial. Efter 29 timmar nonstop jobb var den klar, mellan 03.00 och 07.00 letade jag en vacuumläcka, hur jag än gjorde så blev det inte helt tätt. Gick bra ändå, -0.85 bar och fyllde bra, läckan drog inte in luft i fronten. Börjar greja med en stålställning, gångjärn och låspunkter nu. Insåg också att kaross o flipfront är otroligt bulkigt att hantera, byggde en travers. Sedvanlig google-forskning gav bara en vettig träff, Skeppsholmen 1700-tal, ja jag gjorde traversen i trä. Funkar faktiskt, den ska bara ta 50 - 60 kg. Återstår att fixa lyfteriet och eventuella linor att flytta den med så sidförflyttning blir parallell, fast ett kvastskaft funkar tills vidare. 1 Quote Link to post Share on other sites
Mats Karlsson 166 Posted June 22, 2020 Share Posted June 22, 2020 Kanske lite sent att svara nu men på Porsche 914-6 GT så förstärkte dom främre och bakre huv med balsaträ som plastades in mellan lager av glasfiber. Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted July 24, 2020 Author Share Posted July 24, 2020 Då är traversen använd, gjorde en lättvikts hissanordning och två taljor från Biltema bidrog med löphjul till trissorna. Skoj att äntligen ha karossen i position på ramen! Påbörjat formar till bakre hjulhus, testar att göra negativ direkt, finishen är inte så noga på dom.... Någon i närheten som har rör liggande, di 8 Dy 14? Skulle behöva en meter, handlarna är stängda fram till augusti. 1 Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted October 6, 2020 Author Share Posted October 6, 2020 Mer formar på gång, nu är det främre hjulhus och kanal till kylaren. Fläktkåpa när fläkten väl anlänt, Spal 16", 28A. Kylaren blev en Mishimoto till Toyota Supra. Luftburksformen är ett test, om det går att spetta ur skummet utan att slå sönder glasfibern. Aceton eller bensin funkar nog också, men söligt? Tänker dra packtape runt den så man kan se tydligt var gränsen går, ha ha. Har irriterat mig på penselränder när formarna grundas o lackas, skaffade en elektrisk spruta i veckan, resultatet blir faktiskt vettigt för hur jag använder det här, behöver bara en någorlunda yta som går att vaxa. 2 Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted October 26, 2020 Author Share Posted October 26, 2020 9 glasfiberdelar trimmade och klara, 8 formar väntar på att plastas i helgen plus en eftersläntrande fläktkåpa som måste ha tvådelad negativform tyvärr. Fast fördel då att gelcoaten hamnar på synliga ytan i slutändan. Medan färgen torkar så var jag inne på Grabcad och tog hem ett litet turboaggregat, måste tänka på nåt annat i det här glasfibermaratonet 🤣 2 Quote Link to post Share on other sites
Arto 204 Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 Ofattbart tjusigt, vilket jobb! Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted November 18, 2020 Author Share Posted November 18, 2020 Då är fläktkåpan ur formen, blev rätt bra, blir bättre med epoxispackel på kanterna. Riktigt lätt och mycket styvare än jag kunde tro, är gjord med epoxi och 2 sorters glasfiberväv och några inlägg av distansmaterial. Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted December 20, 2020 Author Share Posted December 20, 2020 Då är kylarfästen klara, och intrimning av plasten börjar bli klart. 2 Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted December 20, 2020 Author Share Posted December 20, 2020 Dörrlås, har trimmat ner originalets 5 funktioner till 1, öppna inifrån, nu får det plats med några mm marginal. Tänker ha door poppers och fjärr för att komma in. Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted January 3 Author Share Posted January 3 Julledighet är bra, har ägnat den åt att få färg på "störtbågen" och karossfäste baktill, båda är nu fastplastade. Så nu var det dags att få fronten inprovad och fortsätta med den stödstrukturen under. Passningen så här långt är över förväntan, iom att karossen är handupplagd med huggen matta och fronten har glasfiberväv/kolfiberväv som är injicerad. Längd, bredd och linjer vid hjulhus matchar! 4 Quote Link to post Share on other sites
Hansol 100 Posted January 3 Share Posted January 3 Kommer bli bra , imponerande jobb du gör. 1 Quote Link to post Share on other sites
heralue 138 Posted January 4 Share Posted January 4 Imponerande ! 1 Quote Link to post Share on other sites
steel 550 Posted January 4 Share Posted January 4 Håller med föregående talare 👍 Mvh Pär Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted January 23 Author Share Posted January 23 Udda inköp idag, injektionssprutor. Använder till att få in polyester+talk=spackel in i trånga utrymmen, så man vet att det är fyllt. Luftbubblor är inge bra när det blir varmt runtomkring. Småsprutor är gratis, dessutom 🤣 1 Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted April 3 Author Share Posted April 3 Fabrikation av dörrgångjärn pågår, fick ihop den rörliga delen idag. CNC fräst fixtur i spånskiva. Provade att brotcha en för passning mot plåtlager, superbra passning med slipad passbult 8 mm som gångjärnsaxel. De flesta delarna till fasta halvan är klara, men där får det bli en stålfixtur. Samtidigt ritar jag om insidan på dörren, så det gäller att inte förändra framkanten på dörren för mycket nu!!!! 1 Quote Link to post Share on other sites
ulwe 69 Posted Wednesday at 06:43 PM Author Share Posted Wednesday at 06:43 PM Mycket svets o slip senare, 4 gångjärn. 2 Quote Link to post Share on other sites
Arto 204 Posted Thursday at 05:27 AM Share Posted Thursday at 05:27 AM (edited) 😍 Är imponerad av både designen och fabrikationen. mycket tjusigt! Edited Thursday at 05:28 AM by Arto 1 Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.