Jump to content

Registreringsbesiktning med förhinder.


Recommended Posts

Lägger detta i en egen tråd då det kan vara nyttig information för andra som överskrider tidsgränsen 5 år mellan SFRO 1 och regbesiktning.

Jag var tidigt på plats på Opus Librobäck i morse för att registreringsbesiktiga och det utmynnade snart i ett stort antiklimax, jag behövde inte ens lasta av bilen.
Det första besiktningsmannen frågade var om jag fått hans meddelande. Det hade jag inte och undrade förstås vad det kan ha stått i det.
Bekymret var att identitetsbeviset, dvs det dokument som ligger till grund för ursprungskontrollen,  hade ett bäst-före datum och gick ut i september förra året. Det gjorde dessvärre en besiktning omöjlig, i alla fall idag.

Ingen skugga må falla över Micke på Librobäck, han var verkligen angelägen om att hjälpa mig och menade att det jag behövde göra var att åka till Marlon med bilen och be honom skriva ett nytt identitetsbevis. Inget nytt ramnummer, ingen ny ursprungskontroll utan bara ett nytt identitetsbevis. Han ringde till och med Marlon och berättade om problemet och vad som behövde göras.

Solen sken och vägarna var torra så jag satte kurs mot Norrtälje för att ånyo träffa min SFRO-man. Han var lika förvånad som jag och tyckte att de ibland kan vara onödigt byråkratiska. Han släppte allt han hade för händer och satte genast ihop ett nytt identitetsbevis.

Jag klagar inte, i grunden är det ju faktiskt mitt fel som inte hållit mig till stipulerade tidsramar och det var en trevlig dag i alla fall.
Redan på stationen fick jag en ny tid, onsdag nästa vecka klockan 07:10 provar jag igen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag hade ett likartat problem då min SFRO-man hade skrivit felaktivt chassinummer - fick vända vid besiktningen och vänta någon vecka på att SFRO-mannen hade skickat in ett nytt identitetsnummer. Jag frågade om man inte på besiktningen kunde göra hela godkännandet och återkomma med en ny identifikation - "tyvärr det går ej". Efter några veckor fick jag ny identifikation och ny tid så allt löste sig  - men det kändes BOTTEN

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...