Jump to content

Materialval Ram


martin_ts

Recommended Posts

Hej

Jag har byggt ett chassi för längesedan och går igenom lite certifikat och bestämmelser nu igen... Sid 174 sfro boken säger:

SträckGräns 200-225 n/mm2

Brottgräns över 300-325 n/mm2

Förlängning mer än 10 Procent

----------------------------

Mitt certifikat säger:

Re N/mm2: 220

Rm N/mm2: 310

A = 23 procent

25x25x2 e220cr2s2 En10305-5

-------------------------------------

Är detta material då ok enligt kraven för stålet i ramen? Jag har tyvärr redan gjort klart ramen så om inte hur gör man för att få en sådan ram godkänd?

/Martin

 

Edited by martin_ts
Link to comment
Share on other sites

Är det så? Läst flera på forumet som använt den sorten men jag grubblar över om ett cr2 rör är normaliserat eller ej? Eller räcker det med att dom siffrorna ligger inom toleransen?

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Okej tack då förstår jag!

Nästa dilemma då. Vet inte hur jag ska läsa certifikatet. Bifogar en bild. Övre markeringen verkar ha rimliga värden enligt rörtypen. Vad är den undre markeringen??

/Martin

IMG_2102.JPG

Link to comment
Share on other sites

En gissning: Eftersom den batchen har mindre föroreningar än vad standarden kräver, så blev det den gången ett bättre stål. Stålstandarden sätter ju lägstanivån.

Link to comment
Share on other sites

Just nu, martin_ts sade:

Är det så? Läst flera på forumet som använt den sorten men jag grubblar över om ett cr2 rör är normaliserat eller ej? Eller räcker det med att dom siffrorna ligger inom toleransen?

/Martin

Om du bygger egna a-armar så måste du ha 25x3mm Normaliserat rör, det gillar SFRO

Link to comment
Share on other sites

Norrköpings handelstål kunde inte svara på detta helt säkert heller. Dom trodde det undre värdet gällde. Certifikaten ser annorlunda ut idag. Går man efter övre värdet är ju mina rör godkända. (Värdet rören beställdes efter) går man efter undre värdena så missar jag ju på skillnaden mellan brott och sträck. Mindre än 100!!! Är min bil nu helt obesiktbar pga detta? Detta är verkligen en djungel :)

Martin

Link to comment
Share on other sites

En besiktningsman sa till mig en gång... att om det finns tveksamheter i samband med besiktning kan man såg bort en bit av ramen, för att kontrollera rörkvalitén. Kanske inte svar på din fråga...

/Patrik

Link to comment
Share on other sites

Mm jag förstår att vissa har gjort så. Tråkigt bara när jag har certifikat att det ändå är tveksamheter. Man kanske måste försöka sluta vara orolig på något sätt och vänta till byggbesiktningen :-)

/Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har heller inte lyckats få ett riktigt materialcerifikat trots mycket goda kontakter på Stena stål, men mycket annat har jag fått, offert med material benämning, följesedel, batchtagg. Rören är ju dock märkta med benämning så jag har sparat en stump med fulla benämningen på. Plus att jag använder betydligt tjockare material än vad nöden kräver.

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte var jag tvungen att beställa certifikatet med rören. Rör dom har på hyllan brukar dom inte ha certifikat till.

Det bästa är att man beställer rören med certifikat från början. Tror dom tog 800kr för certifikatet dock. Var inga problem på jerngruppen i Borås iaf!

/Martin 

Link to comment
Share on other sites

Räcker det inte med ett intyg på vad det är för kvalitet? Dvs att det står på kvittot. Min ram byggdes för typ 16 år sedan. Sen har den blivit liggande i 14år.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, loop sade:

Räcker det inte med ett intyg på vad det är för kvalitet? Dvs att det står på kvittot. Min ram byggdes för typ 16 år sedan. Sen har den blivit liggande i 14år.

Normalt sett räcker det utmärkt. Numera har de flesta av SFROs besiktningsmän också tillgång till en hårdhetsmätare så man kan verifiera material med icke förstörande prov utan att såga bort delar, så det brukar lösa sig.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...