Jump to content
sorin

500 Maxi

Recommended Posts

@therealpinto Jag förstår Gustaf . Därför har jag haft tidigt kontakt både med dig och den besiktningsman som är närmast mig när jag börjat med denna projekt just för att minimera problem och därmed har valt det alternativet som var minst problematiskt .  Ingen kritik till er även om det låter så . Det jag reagerade på eller som jag har förstått är att granskarna inte godkänner  besiktningsmannen bedömning  . Varför behöver SFRO ett intyg från Transportstyrelsen som sedan ska godkännas av Transportstyrelsen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Granskningens roll är ju just att kontrollera/säkerställa besiktningsmannens bedömning och därför är det naturligt att det dyker upp saker ibland där granskaren vill se mer information eller underlag. Speciellt vid granskningen av byggbesiktningen så är det inte så ovanligt att det går fram och tillbaka ett par gånger. Oftast påverkar det inte byggprocessen speciellt mycket och därför är det bättre att hantera frågorna då, än vid en slutbesiktning eller registreringsbesiktning/enskilt godkännande.

Jag brukar ofta tänka så här; om granskaren, som är insatt i hur hela besiktningsprocessen fungerar (alla granskare är ju också besiktningsmän), behöver mer information, så är det troligt att samma fråga skulle dyka upp hos Transportstyrelsen eller ett besiktningsorgan. Då är det bättre att fånga upp sakerna i förväg.

Granskningskommentarer är också något vi inom SFRO använder för att förbättra våra processer och vår kompetens. Det är en del i arbetet att bli bättre.

Gustaf

PS. Det är jättebra att ni ställer den här typen av frågor så vi får förklara granskningen! DS

Edited by therealpinto
Förtydligande PS
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

God fortsättning alla motornördar 🙂  . Lite updatering på min bygge . Montering fortseter . Styrväxel fixat . Värme paket monterad . Har börjat göra ett mall till mellanvägen mellan coupe och motor rummet . Hade några gamla utbildning skyltar från jobbet perfekta att göra mallar av . Sen blir det ett skiva i makrolon . Har börjat lite med inredningen men lite för kallt i garaget just nu och har tagit lite jobb med hem istället .   

IMG_5539.jpg

IMG_5542.jpg

IMG_5552.jpg

IMG_5554.jpg

IMG_5556.jpg

IMG_5558.jpg

IMG_5570.jpg

IMG_5572.jpg

Edited by sorin
  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir snyggt, du har känsla ( och tålamod) för alla detaljer. Riktigt bra !!

 

Mvh Pär

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack @steel. Tålamod vet i fan men envis . Får jag en ide i huvudet ger jag mig fan på att det ska bli så eller nästan 🙂 🙂 . Trotsade kylan i garaget igår och efter tre försök med mallen till mellanvägen blev jag nöjd . Blev lite material över och gjorde en mall och klippte till  en matta framför fötterna . Fortsatt hemma med delar till inredningen . Ska bara hitta nån som kan sy nu 🙂 .

 

IMG_5574.jpg

IMG_5576.jpg

IMG_5578.jpg

IMG_5580.jpg

IMG_5582.jpg

IMG_5584.jpg

IMG_5589.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

7-8 grader i garaget så man få jobba sig varmt . Makrolon skivan fixat . 4mm hoppas den kommer att dämpa lite ljud från motorn . Har lyft in motorn och bakväxel .Inte många mm mellan luftboxen och makrolon skivan men det klarade sig .  Insåg att jag kommer att ha lite problem att montera avgassystemet . Skulle har väntat med att montera brandvägen tills motor och avgassystem hade varit på plats då hade varit mycket enklare att komma åt och spänna fast grenröret . 

IMG_5640.jpg

IMG_5645.jpg

IMG_5737.jpg

IMG_5739.jpg

  • Like 6
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porr ❤️❤️ 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite updatering på min Maxi bygge . Det var omöjligt att montera avgassystemet med brandväggen på så jag var tvungen att göra en inspektionslucka  . Så nu är avgassystemet monterad ska bara linda ferdig den . Drivaxlanra på plats , snorklarna till luftburken fixade . Började lite med oljekylaren men saknade en AN  koppling . Den är litet men hoppas att det funkar annars har jag en lite större . Har fått tillbaka en bit av inredningen från skräddaren . Tror det kommer att bli bra det 🙂  

IMG_5777.jpg

IMG_5778.jpg

IMG_5780.jpg

IMG_5787.jpg

IMG_5783.jpg

IMG_5788.jpg

IMG_5790.jpg

IMG_5789.jpg

IMG_5786.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fråga som kanske någon kan svara på: om man gör så många hål i störtbågen för att fästa en ruta, påverkar man inte hållfastheten kraftigt för densamma? Den blir ju svag på 6-8 punkter och vid en belastning borde den ha tydliga brottanvisningar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Filip

 Det är 7mm hål . Jag tänker att resten av konstruktionen är så kraftig , krysset bak och rören som går framåt är i 40x2 mm , bågen är 50x2 mm så jag tror inte det blir nåt problem . Sen om man jämför med störtbågen på Westfielden kommer jag att känna mig säkrare i Maxin 

Sorin 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

jädrar vad snyggt det blir :icon_thumbup:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Fjonkalicious sade:

En fråga som kanske någon kan svara på: om man gör så många hål i störtbågen för att fästa en ruta, påverkar man inte hållfastheten kraftigt för densamma? Den blir ju svag på 6-8 punkter och vid en belastning borde den ha tydliga brottanvisningar?

Små runda hål har i regel ganska ringa betydelse om dom sitter mitt i en profil.  Sitter dom på en kant eller nära en påkänd svets kan det bli något annat.  Jag skulle gissa på att runda hål i Ø50x2 bågen måste vara minst Ø15mm för att ha en signifikant betydelse. 

Edited by Klubbsson
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för kloka svar. Bra att veta när man fnular på andra grejor på egen kammare! Det boir supertjusigt Sorin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite updatering. Fyllt på alla vätskor, olja ,glikol , bromsvätska . Vatten pumpen på plats . Broms och koppling luftad . Fick tillbaka inredningen från skräddaren . Blev väldigt nöjd . Inte färdigt monterad på bild . Började boxade in framdelen runt fötterna . Inte mycket plats vid pedalerna . Jag får nog ha ballerinaskor när jag ska köra den 🙂  🙂. Fick bensintanken tillbaka från lackeraren . Tycker det blir bra kontrast mot det röda .  

IMG_5824.jpg

IMG_5826.jpg

IMG_5879.jpg

IMG_5882.jpg

IMG_5886.jpg

IMG_5894.jpg

  • Like 7
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej .

 Jag har använd mig av elsystemet från hojen som jag har förlängt men jag behöver extra ström till vindrutetorkarna , vattenpump och spolarvätskapump och annat som hojen saknar . El är inte min staka sidan och vill inte gärna chansa med det häller, men vill ändå lära mig lite mer om just fordon el . Funderar på att använda säkringsbox 25-843 och minusskena  25- 842 från Biltema  och några reläer och bygga en säkring/relä box . Det finns slutande och växlande reläer . Vilka  behöver jag ? Ritade en litet schema .

@bexander ,  @Rikard Larsson vad tror ni ? Finns det hopp för mig 🙂 🙂 ?

IMG_5962.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går att använda relän på många olika sätt.
Det vanligaste i en bil är nog att man avnänder ett slutande relä när man önskar funktionen till-från. Det är också det enklaste relät.

En bild på en vanlig inkoppling:

1295428836_rel1.png.fee61058ddc1dacc6b798093044872b3.png

Om jag förstår ditt schema korrekt så är det precis så du tänkt ansluta reläna.

Nog finns det hopp för dig!! :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

För exakt tre år var jag nere i Italien för att packa och skicka hem min 500 Maxi projekt .

Idag firade jag med att starta upp den igen . Inga vatten eller oljeläckage . Röken kommer från avgasbandaget . Det går inte fort men det går framåt 

 

DSC_6757.JPG

IMG_0523.JPG

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

7-8 grader i garaget och och muskel inflammation i ryggen gör att det går lite trögt just nu men det händer lite ändå . Lite mer inredning har kommit på plats . Stolar och bälte på plats . Tillverkade två stag som ska hålla bagage luckan stängt , ska kortas till rätt längd när karossen är på plats  . Folierat några plåtar . Tack @longen för tipset . En lätt lithim batteri införskafat och fastmonterad . 

IMG_6080.jpg

IMG_6186.jpg

IMG_6188.jpg

IMG_6195.jpg

IMG_6197.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så himla fint bygge Sorin! Behöver du göra nåt åt karossen eller är den klar för montering?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack @Tomas . Det kommer att krävas en hel del jobb med karossen tyvärr .  Jag tänker göra grov jobbet sen får lackeraren göra resten . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skynda, skynda, det är snart vår och läge för utomhus körning inte bara brumma med munnen i garaget 😜😜😜. Det ser jäkligt snyggt ut 👍🏻, du är mycket duktig och har god smak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack så mycket @Göran Nilsson . Tanken är att provköra den som det är nu utan kaross på så snart som möjligt . Hoppas bara att Corona ska inte ställa till det så att man inte får komma ut .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Igår blev det en litet runda ute i vårsolen . Gokart på steroider 🙂 🙂 . Ska försöka ta den till jobbet och köra lite mer på inhägnad område   

 

IMG_6260.jpg

IMG_6261.jpg

IMG_6262.jpg

IMG_6263.jpg

  • Like 7
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så läcker...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag blev det första riktiga testet för 500 Maxi . Har tagit den på jobbet och kört lite mer . Vilken känsla . Väldigt nöjd med hur den uppför sig . Bromsarna tar väldigt bra men låser först bak och det får jag justera, styrningen är bra men ska fixa några stopp på styrväxel för att begränsa rattutslag (hjulen svänger för mycket och börjar kasa istället för att rulla ) lite svårt att få i neutral ibland . Använder vajer vet inte om det är det bästa . Vet inte om fotografen tyckte att det var lika roligt men jag njöt av varje sekund i alla fall . 🙂 🙂 

 

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

😃😃👍 👍 👍 👍

Alltid snyggt och välgjort @sorin hatten av 😄 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorin hur löste du problemet med backfunktionen? Klarar du dig med ett batteri?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Tomas sade:

Sorin hur löste du problemet med backfunktionen? Klarar du dig med ett batteri?

Hej Tomas 

Jag har inte kollat vidare på det . Jag kommer att kolla på det igen lite senare  . Bakväxel är ändå så lätt tillgängligt när det är dax  så jag har prioriterat annat just nu i bygget 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...