Jump to content
sorin

500 Maxi

Recommended Posts

Posted (edited)

Som också nämns tidigare spelar det stor roll hur bra jordkontakt du har. Vid 500A behövs det bara 2milliohm för att det skall bli 1V spänningsdropp så kolla att alla övergångar och jordskruvar är ordentligt dragna och har bra kontakt.

Edited by bexander

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kollade igenom tråden och det känns spontant om du har en väldigt lite reduktion på startmotorn till diffen.

I en "vanlig" bil så går det i regel att flytta bilen med startmotorn dock med 1:an eller backväxeln vald. Då blir utväxlingen startmotor till kronhjul, sedan växellådan, sedan slutväxel. I ditt fall blir det bara startmotor till kronhjul och inget mer. Det skiljer då storleksordningen en faktor 10 i reduktion. Dock är det väl så det brukar vara i bilar med elektrisk back? Det bör gå men ställer högre krav på batteri och kabelanslutningar eftersom strömmen blir mycket högre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade mätt spänningen direkt på batteriet vid test också. Då får du svar på var spänningsfallet är.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan, Rikard Larsson sade:

Jag hade mätt spänningen direkt på batteriet vid test också. Då får du svar på var spänningsfallet är.

Har gjort det @Rikard Larsson .Det går ner till 6-7 V . 

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan, bexander sade:

Jag kollade igenom tråden och det känns spontant om du har en väldigt lite reduktion på startmotorn till diffen.

I en "vanlig" bil så går det i regel att flytta bilen med startmotorn dock med 1:an eller backväxeln vald. Då blir utväxlingen startmotor till kronhjul, sedan växellådan, sedan slutväxel. I ditt fall blir det bara startmotor till kronhjul och inget mer. Det skiljer då storleksordningen en faktor 10 i reduktion. Dock är det väl så det brukar vara i bilar med elektrisk back? Det bör gå men ställer högre krav på batteri och kabelanslutningar eftersom strömmen blir mycket högre.

@bexanderStart motorn och backväxel säljs som ett kitt som ska passa med varandra . Köpte det just för att slipa bekymmer 😞  😞 . 

Har ett litet film som kanske förklarar mer . kommer snart . 

// Sorin 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med 6-7V vid batteriet så kan det inte vara så mycket annat än att det inte orkar med. Möjligen då att det är något fel på startmotorn men osannolikt.

Jag kikade snabbt på ett 19Ah Varta Gelbatteri bara för att jämföra med något och det hade ett CCA på 160A.

Om man då drar 500A så orkar batteriet inte leverera, spänningen sjunker, och då gissar jag att ECU:n inte gillar den låga matningsspänningen och stänger av och motorn stannar. Dessutom så bör generatorn försöka ladda så mycket den orkar så kanske bra med en viss försiktighet så att den inte brinner upp. 

Du behöver ett bättre batteri. Enklast är att testa med ett vanligt startbatteri till bil på runt 60-80Ah. De brukar ha CCA runt 5-600A.

Om det löser problemet är det bara en fråga om pris kontra vikt kontra prestanda. Litiumbatteri ger massor av ström och väger lite men kostar mycket! Ett Optima RedTop 44Ah kan ge 1000A och kostar inte lika mycket som ett litiumbatteri men är åndå inte billigt samt väger 15kg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack alla för tips och råd . Jag ska prova imorgon med sambos bruksbils batteri . Tror den är på 65Ah .

@bexander är det nåt speciell  litiumbatteri du tänker på ? Det kanske kostar en del men samtidigt vill jag inte släppa på 10-15 kg i onödan . Sen är det platsen också , lite svårt att placera ett stort batteri .

Väldigt tacksam för all hjälp 

// Sorin 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej!

Jag kör med ett Biltema LiFePo4 batteri art nr 80-176 till min backväxel. Det ska ge max 290A  och ca 90A under 5 sek (se databladet nedan). Kostar 1200 kr och väger ca 1kg. Det batteriet är isolerat från resten av bilens elsystem som har ett eget batteri. Laddning ska bli via "dual battery relay" som jag skrev i tråden nedan

https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/80176_TDS.pdf

 

Edited by Johan Lekås

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sorin Nej, egentligen inte men ex här finns några, välj då med startström upp mot 1000A så är du på den säkra sidan. Det är också möjligt att parallellkoppla två batterier. Kan prismässigt vara en fördel, ex detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett till förslag här.

Att ha två olika batterier som @Johan Lekås kör kommer hindra att motorn stannar pga spänningsdropp. Dock kommer det ändå att krävas ett rätt kraftigt batteri till el-backen. Med rätt batteri borde det inte behövas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Johan Lekås tanken var att jag skulle köra med två batterier som du gör och jag köpte en sådan dual battery relay men pga plats brist hade varit bra om jag kan ha bara ett batteri  IMG_3846.thumb.jpg.ff32c7071f8b5c497f77a36ebe7aa09b.jpg 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testade idag  med ett vanligt startbatteri 65Ah / 620A . De gick att backa 3-4 gånger några meter . Skulle ta fram kamera och göra en liten film med då vill den inte funka längre . Batteriet orkade inte mer 😞  😞 . Generator orkade inte ladda ? ? Testade med två separata batterier och en  dual battery relay mellan dem  . Det funkade utan problem . 

Hittade en kille  på Rejsa som säljer Lithium batterier . http://topend.se/index.php?route=product/product&path=59&product_id=53 . Nån som har  erfarenhet av de batterierna ? 

@bexander skulle hans 12Ah racingbatteri funka tror du ? Priset är ok jämför med andra batterier 

// Sorin 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sorin Det batteriet är specat 700 Rca där Rca är den ström batteriet kan lämna under 15 sekunder vid +20 grader när det belastas ner till 9 volt.

Det kan funka men jag tror du behöver något som kan ge upp mot 1000A för att ha lite marginal. Jag har ingen praktisk erfarenhet av elback men jag vet att startmotorer är duktiga på att dra mycket ström!

Litiumbatterier är bättre på att hålla spänningen uppe under belastning men jag kan fortfarande inte garantera att det kommer funka med enbart ett batteri. Det kan också hjälpa med en kondensatorbank och en diod som hjälper till att hålla spänningen uppe för ECU:n. Dock kanske det är fler funktioner som behöver hållas vid liv, bränslepump, relän m.m.?

Jag vet inte vad du har för generator men antag att du drar 500A i 10 sekunder när du backar. Om då generatorn laddar med 50A utöver bilens övriga förbrukning tar det väldigt teoretiskt och förenklat 100 sekunder att ladda batteriet. I praktiken mycket längre än så, särskilt för ett blybatteri. Kan tänka mig det tar kanske 600 sekunder att ladda och det är 10 minuter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På din video låter det illa när du backar! Är det så att när spänningen sjunker så drar inte solenoiden längre, och det kuggar ur?? Har du kollat / filmat medan du backar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ulwe Här har jag bilen på pallbockar . Provat med Odyssy 15Ah / 160 cca direkt till startmotor/backväxel  . Jag ska försöka filma med den ner på marken .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...