Jump to content
sorin

500 Maxi

Recommended Posts

Hej, va fränt !!! Glad gubbe också :smile: känner igen känslan, grattis !!!

Mvh Pär

Posted (edited)

Försökte idag  få rätt på varvräknaren utan större framgång . Nån som har nån ide` vad det kan bero på ? Allt är kopplad enligt instruktionerna från Speedhut . Signal från ECU direkt till mätaren . Fick nån diod / resistor som skulle kopplas med ifall den inte visade rätt men det hjälpte inte . 😞 😞 

https://photos.app.goo.gl/bKEWnJxGLYbfzVrc6

Edited by sorin

Nu ser jag också! Fränt! Har du låtit motorn bli genomvarm när du provar varvräknaren? Låter som "hunting idle", ECU:n är från hojen eller eftermarknad? Är nån sensor inte inkopplad? Tomgång är det svåraste att justera in, regleringen har inget motstånd att jobba mot. När jag hade Haltech på förra bilen, kunde man se på datorn att den räknade hemmasignalen rätt, hade 60-2 tandhjul så ECU:n visade 57 117 57 117 när allt var OK. Hallgivare är alltid bättre än induktiva givare, viktigt med rätt avstånd/luftgap på induktiva givare.

ECU är original från hojen och ja motorn var varm mellan 80 -90 grader . Ska kolla igen imorgon batteriet och jorden efter lite tips på ett annat forum . 

Det kan vara så att varvräknaren kräver lite mer av i signalen från sprutet gällande tändning. Då kan det vara så att man kan behöva sätta en induktor på rpm signalen från sprutet och därifrån ta signalen till varvräknaren.

@Magoo mina kunskaper i elektronik och el är väldigt begränsade . Jag är bara glad att jag har lyckats så långt . Jag ska försöka lite till med den annars får jag ta hjälp av någon som kan det , men den lever och den rullar för egen maskin nu . Första turen avklarad :checkeredflag: 🙂  . Elsystemet ska bara lindas nu så är den klar . 

https://photos.app.goo.gl/ueHN9rApSrrCCYZz6

• Like 1

Jag satte mptståndet på kabeln och min Speedhut varv gick inte heller men sen såg jag att den inte var aktiverad i sprutet. Sen ställer du in den enligt manualen. Viktigt att den får rätt signal.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Min varvräknare lever fortfarande sitt eget liv . Har kollat jorden att den är ok , kollat så allt är kopplat rätt köpt en skärmad kabel för att få bort eventuella störningar men inget hjälper . Nu är jag kass på el och elektronik och det är säkert nåt jag gör fel . Med risk att vara dumförklarat och det är helt ok , kan någon förklara för mig som till en 5 åring hur motståndet ska kopplas in enligt bilden ? Motstånd har ingen " + " eller " -" eller ? 

Har valt 2PPR och kopplat allt enligt bild och ECU är Honda original från hojen .

Tacksam för hjälp. 

IMG_3689.PNG

IMG_3690.PNG

IMG_3691.PNG

Det är rätt att motståndet inte har någon polaritet.

Du kan koppla vilken ända du vill på motståndet till 12V.

Kopplingen du har där kallas för pull up koppling . Så länge som du inte får något ut ur ECU'n kommer varvräknaren att se en "hög" signal.

Svårt att se hela men det som syns tydligt är att du har en gul kabel "Tach out" från ECU  (fig 4)som du kan koppla på ett motstånd på varav den ena sidan på motståndet skall ha en +12v signal och den andra kopplas till den gula kabeln.

Edited by Magoo