Jump to content

500 Maxi


sorin

Recommended Posts

@therealpinto Jag förstår Gustaf . Därför har jag haft tidigt kontakt både med dig och den besiktningsman som är närmast mig när jag börjat med denna projekt just för att minimera problem och därmed har valt det alternativet som var minst problematiskt .  Ingen kritik till er även om det låter så . Det jag reagerade på eller som jag har förstått är att granskarna inte godkänner  besiktningsmannen bedömning  . Varför behöver SFRO ett intyg från Transportstyrelsen som sedan ska godkännas av Transportstyrelsen ?

Link to comment
Share on other sites

Granskningens roll är ju just att kontrollera/säkerställa besiktningsmannens bedömning och därför är det naturligt att det dyker upp saker ibland där granskaren vill se mer information eller underlag. Speciellt vid granskningen av byggbesiktningen så är det inte så ovanligt att det går fram och tillbaka ett par gånger. Oftast påverkar det inte byggprocessen speciellt mycket och därför är det bättre att hantera frågorna då, än vid en slutbesiktning eller registreringsbesiktning/enskilt godkännande.

Jag brukar ofta tänka så här; om granskaren, som är insatt i hur hela besiktningsprocessen fungerar (alla granskare är ju också besiktningsmän), behöver mer information, så är det troligt att samma fråga skulle dyka upp hos Transportstyrelsen eller ett besiktningsorgan. Då är det bättre att fånga upp sakerna i förväg.

Granskningskommentarer är också något vi inom SFRO använder för att förbättra våra processer och vår kompetens. Det är en del i arbetet att bli bättre.

Gustaf

PS. Det är jättebra att ni ställer den här typen av frågor så vi får förklara granskningen! DS

Edited by therealpinto
Förtydligande PS
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

God fortsättning alla motornördar 🙂  . Lite updatering på min bygge . Montering fortseter . Styrväxel fixat . Värme paket monterad . Har börjat göra ett mall till mellanvägen mellan coupe och motor rummet . Hade några gamla utbildning skyltar från jobbet perfekta att göra mallar av . Sen blir det ett skiva i makrolon . Har börjat lite med inredningen men lite för kallt i garaget just nu och har tagit lite jobb med hem istället .   

IMG_5539.jpg

IMG_5542.jpg

IMG_5552.jpg

IMG_5554.jpg

IMG_5556.jpg

IMG_5558.jpg

IMG_5570.jpg

IMG_5572.jpg

Edited by sorin
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack @steel. Tålamod vet i fan men envis . Får jag en ide i huvudet ger jag mig fan på att det ska bli så eller nästan 🙂 🙂 . Trotsade kylan i garaget igår och efter tre försök med mallen till mellanvägen blev jag nöjd . Blev lite material över och gjorde en mall och klippte till  en matta framför fötterna . Fortsatt hemma med delar till inredningen . Ska bara hitta nån som kan sy nu 🙂 .

 

IMG_5574.jpg

IMG_5576.jpg

IMG_5578.jpg

IMG_5580.jpg

IMG_5582.jpg

IMG_5584.jpg

IMG_5589.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

7-8 grader i garaget så man få jobba sig varmt . Makrolon skivan fixat . 4mm hoppas den kommer att dämpa lite ljud från motorn . Har lyft in motorn och bakväxel .Inte många mm mellan luftboxen och makrolon skivan men det klarade sig .  Insåg att jag kommer att ha lite problem att montera avgassystemet . Skulle har väntat med att montera brandvägen tills motor och avgassystem hade varit på plats då hade varit mycket enklare att komma åt och spänna fast grenröret . 

IMG_5640.jpg

IMG_5645.jpg

IMG_5737.jpg

IMG_5739.jpg

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite updatering på min Maxi bygge . Det var omöjligt att montera avgassystemet med brandväggen på så jag var tvungen att göra en inspektionslucka  . Så nu är avgassystemet monterad ska bara linda ferdig den . Drivaxlanra på plats , snorklarna till luftburken fixade . Började lite med oljekylaren men saknade en AN  koppling . Den är litet men hoppas att det funkar annars har jag en lite större . Har fått tillbaka en bit av inredningen från skräddaren . Tror det kommer att bli bra det 🙂  

IMG_5777.jpg

IMG_5778.jpg

IMG_5780.jpg

IMG_5787.jpg

IMG_5783.jpg

IMG_5788.jpg

IMG_5790.jpg

IMG_5789.jpg

IMG_5786.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En fråga som kanske någon kan svara på: om man gör så många hål i störtbågen för att fästa en ruta, påverkar man inte hållfastheten kraftigt för densamma? Den blir ju svag på 6-8 punkter och vid en belastning borde den ha tydliga brottanvisningar?

Link to comment
Share on other sites

Hej Filip

 Det är 7mm hål . Jag tänker att resten av konstruktionen är så kraftig , krysset bak och rören som går framåt är i 40x2 mm , bågen är 50x2 mm så jag tror inte det blir nåt problem . Sen om man jämför med störtbågen på Westfielden kommer jag att känna mig säkrare i Maxin 

Sorin 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Fjonkalicious sade:

En fråga som kanske någon kan svara på: om man gör så många hål i störtbågen för att fästa en ruta, påverkar man inte hållfastheten kraftigt för densamma? Den blir ju svag på 6-8 punkter och vid en belastning borde den ha tydliga brottanvisningar?

Små runda hål har i regel ganska ringa betydelse om dom sitter mitt i en profil.  Sitter dom på en kant eller nära en påkänd svets kan det bli något annat.  Jag skulle gissa på att runda hål i Ø50x2 bågen måste vara minst Ø15mm för att ha en signifikant betydelse. 

Edited by Klubbsson
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lite updatering. Fyllt på alla vätskor, olja ,glikol , bromsvätska . Vatten pumpen på plats . Broms och koppling luftad . Fick tillbaka inredningen från skräddaren . Blev väldigt nöjd . Inte färdigt monterad på bild . Började boxade in framdelen runt fötterna . Inte mycket plats vid pedalerna . Jag får nog ha ballerinaskor när jag ska köra den 🙂  🙂. Fick bensintanken tillbaka från lackeraren . Tycker det blir bra kontrast mot det röda .  

IMG_5824.jpg

IMG_5826.jpg

IMG_5879.jpg

IMG_5882.jpg

IMG_5886.jpg

IMG_5894.jpg

  • Like 8
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Hej .

 Jag har använd mig av elsystemet från hojen som jag har förlängt men jag behöver extra ström till vindrutetorkarna , vattenpump och spolarvätskapump och annat som hojen saknar . El är inte min staka sidan och vill inte gärna chansa med det häller, men vill ändå lära mig lite mer om just fordon el . Funderar på att använda säkringsbox 25-843 och minusskena  25- 842 från Biltema  och några reläer och bygga en säkring/relä box . Det finns slutande och växlande reläer . Vilka  behöver jag ? Ritade en litet schema .

@bexander ,  @Rikard Larsson vad tror ni ? Finns det hopp för mig 🙂 🙂 ?

IMG_5962.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det går att använda relän på många olika sätt.
Det vanligaste i en bil är nog att man avnänder ett slutande relä när man önskar funktionen till-från. Det är också det enklaste relät.

En bild på en vanlig inkoppling:

1295428836_rel1.png.fee61058ddc1dacc6b798093044872b3.png

Om jag förstår ditt schema korrekt så är det precis så du tänkt ansluta reläna.

Nog finns det hopp för dig!! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

För exakt tre år var jag nere i Italien för att packa och skicka hem min 500 Maxi projekt .

Idag firade jag med att starta upp den igen . Inga vatten eller oljeläckage . Röken kommer från avgasbandaget . Det går inte fort men det går framåt 

 

DSC_6757.JPG

IMG_0523.JPG

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

7-8 grader i garaget och och muskel inflammation i ryggen gör att det går lite trögt just nu men det händer lite ändå . Lite mer inredning har kommit på plats . Stolar och bälte på plats . Tillverkade två stag som ska hålla bagage luckan stängt , ska kortas till rätt längd när karossen är på plats  . Folierat några plåtar . Tack @longen för tipset . En lätt lithim batteri införskafat och fastmonterad . 

IMG_6080.jpg

IMG_6186.jpg

IMG_6188.jpg

IMG_6195.jpg

IMG_6197.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår blev det en litet runda ute i vårsolen . Gokart på steroider 🙂 🙂 . Ska försöka ta den till jobbet och köra lite mer på inhägnad område   

 

IMG_6260.jpg

IMG_6261.jpg

IMG_6262.jpg

IMG_6263.jpg

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag blev det första riktiga testet för 500 Maxi . Har tagit den på jobbet och kört lite mer . Vilken känsla . Väldigt nöjd med hur den uppför sig . Bromsarna tar väldigt bra men låser först bak och det får jag justera, styrningen är bra men ska fixa några stopp på styrväxel för att begränsa rattutslag (hjulen svänger för mycket och börjar kasa istället för att rulla ) lite svårt att få i neutral ibland . Använder vajer vet inte om det är det bästa . Vet inte om fotografen tyckte att det var lika roligt men jag njöt av varje sekund i alla fall . 🙂 🙂 

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
3 timmar sedan, Tomas sade:

Sorin hur löste du problemet med backfunktionen? Klarar du dig med ett batteri?

Hej Tomas 

Jag har inte kollat vidare på det . Jag kommer att kolla på det igen lite senare  . Bakväxel är ändå så lätt tillgängligt när det är dax  så jag har prioriterat annat just nu i bygget 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har bestämt mig för att bytta ut vajern till växelväljaren till mekanisk istället . Jag var inte riktig nöjd när jag provkörde . Växla upp var inga problem då man drog i vajern men växla ner gav ingen bra känsla . Lite svårt att hitta neutral . Alla delarna har kommit nu är det bra lite svetsning och färg kvar sen ska allt monteras på plats .

IMG_6682.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu är växellänkaget  fixat . Blev lite kortare slag och mer mekanisk känsla . Pimpade med lite kolfiber jag hade över 🙂 

IMG_6699.jpg

IMG_6700.jpg

IMG_6753.jpg

IMG_6754.jpg

IMG_6755.jpg

  • Like 9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vägde Maxin igår för att se om jag behöver ansöka om 20Kw dispansen . Den blev 11kg tyngre än Westfielden men under 600 kg . 596 kg utan mig i . 26L i tanken . Det ända som saknas är makrolon sidorotor som jag har inte fått än .Ingen cornerweight är gjort . Jag har bara ställt in 15cm  markfrigång runtom . När karossen är lakat och klart ska den ställas in lite mer grundligt . 

IMG_7042.jpg

IMG_7043.jpg

IMG_7044.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En lägenhetsrenovering ställer till det för mig och garage tiden har blivit begränsat men lite har hänt . Har tvättat av karossen och börjat kappa rent den . Huv låset fixat och börjat passa in lampor fram , rutan och lite annat smått . Det tråkiga är att allt ska plockas bort igen inför lackering . Tycker det blir rätt så finn kontrast med vitt ,rött och svart . Dörrsidorna kommer att kläs in i samma material som centerkonsolen .Dörrar och huven blir så klart vitta också .

IMG_7406.jpg

IMG_7407.jpg

IMG_7408.jpg

IMG_7369.jpg

IMG_7368.jpg

IMG_7365.jpg

IMG_7409.jpg

Edited by sorin
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite uppdatering på min bygge . Har fixat med lite mera inredning . Dörrsidorna blev kläda i samma material som centralkonsolen . Vindrutetorkarna kom på plats , lite jobbigt att få dem rät bara med bilder från nätet som referens men det blev bra . Fick tillverka ett nytt bensin catch tank då den gamla svettades lite vid svetsarna . Men det bästa är att jag har fått 20kw /100 kg dispensen beviljad. Tack för hjälpen  @therealpinto

IMG_7510.jpg

IMG_7512.jpg

IMG_7598.jpg

IMG_7561.jpg

IMG_7573.jpg

IMG_7577.jpg

IMG_7557.jpg

 

Edited by sorin
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du gör det jäkligt snyggt 👍🏻
’Jag skrattade när jag såg ditt vindrutetorkaresystem, jag använder samma system. Det måste vara minst 70 år sedan det konstruerades första gången och det ser lika dant ut idag. Men å andra sidan är det väldigt flexibelt å lätt att anpassa 👌

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, sorin sade:

Tack @LarsA . Det är en hel del kvar med karossen . Sommar eller sen höst kanske den blir klar 

Härligt! Det ska i vilket fall som helst bli riktigt intressant att se den när den blir klar! 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...