Jump to content

500 Maxi


sorin

Recommended Posts

Som också nämns tidigare spelar det stor roll hur bra jordkontakt du har. Vid 500A behövs det bara 2milliohm för att det skall bli 1V spänningsdropp så kolla att alla övergångar och jordskruvar är ordentligt dragna och har bra kontakt.

Edited by bexander
Link to comment
Share on other sites

Jag kollade igenom tråden och det känns spontant om du har en väldigt lite reduktion på startmotorn till diffen.

I en "vanlig" bil så går det i regel att flytta bilen med startmotorn dock med 1:an eller backväxeln vald. Då blir utväxlingen startmotor till kronhjul, sedan växellådan, sedan slutväxel. I ditt fall blir det bara startmotor till kronhjul och inget mer. Det skiljer då storleksordningen en faktor 10 i reduktion. Dock är det väl så det brukar vara i bilar med elektrisk back? Det bör gå men ställer högre krav på batteri och kabelanslutningar eftersom strömmen blir mycket högre.

Link to comment
Share on other sites

50 minuter sedan, bexander sade:

Jag kollade igenom tråden och det känns spontant om du har en väldigt lite reduktion på startmotorn till diffen.

I en "vanlig" bil så går det i regel att flytta bilen med startmotorn dock med 1:an eller backväxeln vald. Då blir utväxlingen startmotor till kronhjul, sedan växellådan, sedan slutväxel. I ditt fall blir det bara startmotor till kronhjul och inget mer. Det skiljer då storleksordningen en faktor 10 i reduktion. Dock är det väl så det brukar vara i bilar med elektrisk back? Det bör gå men ställer högre krav på batteri och kabelanslutningar eftersom strömmen blir mycket högre.

@bexanderStart motorn och backväxel säljs som ett kitt som ska passa med varandra . Köpte det just för att slipa bekymmer 😞  😞 . 

Har ett litet film som kanske förklarar mer . kommer snart . 

// Sorin 

Link to comment
Share on other sites

Med 6-7V vid batteriet så kan det inte vara så mycket annat än att det inte orkar med. Möjligen då att det är något fel på startmotorn men osannolikt.

Jag kikade snabbt på ett 19Ah Varta Gelbatteri bara för att jämföra med något och det hade ett CCA på 160A.

Om man då drar 500A så orkar batteriet inte leverera, spänningen sjunker, och då gissar jag att ECU:n inte gillar den låga matningsspänningen och stänger av och motorn stannar. Dessutom så bör generatorn försöka ladda så mycket den orkar så kanske bra med en viss försiktighet så att den inte brinner upp. 

Du behöver ett bättre batteri. Enklast är att testa med ett vanligt startbatteri till bil på runt 60-80Ah. De brukar ha CCA runt 5-600A.

Om det löser problemet är det bara en fråga om pris kontra vikt kontra prestanda. Litiumbatteri ger massor av ström och väger lite men kostar mycket! Ett Optima RedTop 44Ah kan ge 1000A och kostar inte lika mycket som ett litiumbatteri men är åndå inte billigt samt väger 15kg. 

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för tips och råd . Jag ska prova imorgon med sambos bruksbils batteri . Tror den är på 65Ah .

@bexander är det nåt speciell  litiumbatteri du tänker på ? Det kanske kostar en del men samtidigt vill jag inte släppa på 10-15 kg i onödan . Sen är det platsen också , lite svårt att placera ett stort batteri .

Väldigt tacksam för all hjälp 

// Sorin 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag kör med ett Biltema LiFePo4 batteri art nr 80-176 till min backväxel. Det ska ge max 290A  och ca 90A under 5 sek (se databladet nedan). Kostar 1200 kr och väger ca 1kg. Det batteriet är isolerat från resten av bilens elsystem som har ett eget batteri. Laddning ska bli via "dual battery relay" som jag skrev i tråden nedan

https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/80176_TDS.pdf

 

Edited by Johan Lekås
Link to comment
Share on other sites

Testade idag  med ett vanligt startbatteri 65Ah / 620A . De gick att backa 3-4 gånger några meter . Skulle ta fram kamera och göra en liten film med då vill den inte funka längre . Batteriet orkade inte mer 😞  😞 . Generator orkade inte ladda ? ? Testade med två separata batterier och en  dual battery relay mellan dem  . Det funkade utan problem . 

Hittade en kille  på Rejsa som säljer Lithium batterier . http://topend.se/index.php?route=product/product&path=59&product_id=53 . Nån som har  erfarenhet av de batterierna ? 

@bexander skulle hans 12Ah racingbatteri funka tror du ? Priset är ok jämför med andra batterier 

// Sorin 

Link to comment
Share on other sites

@sorin Det batteriet är specat 700 Rca där Rca är den ström batteriet kan lämna under 15 sekunder vid +20 grader när det belastas ner till 9 volt.

Det kan funka men jag tror du behöver något som kan ge upp mot 1000A för att ha lite marginal. Jag har ingen praktisk erfarenhet av elback men jag vet att startmotorer är duktiga på att dra mycket ström!

Litiumbatterier är bättre på att hålla spänningen uppe under belastning men jag kan fortfarande inte garantera att det kommer funka med enbart ett batteri. Det kan också hjälpa med en kondensatorbank och en diod som hjälper till att hålla spänningen uppe för ECU:n. Dock kanske det är fler funktioner som behöver hållas vid liv, bränslepump, relän m.m.?

Jag vet inte vad du har för generator men antag att du drar 500A i 10 sekunder när du backar. Om då generatorn laddar med 50A utöver bilens övriga förbrukning tar det väldigt teoretiskt och förenklat 100 sekunder att ladda batteriet. I praktiken mycket längre än så, särskilt för ett blybatteri. Kan tänka mig det tar kanske 600 sekunder att ladda och det är 10 minuter.

Link to comment
Share on other sites

På din video låter det illa när du backar! Är det så att när spänningen sjunker så drar inte solenoiden längre, och det kuggar ur?? Har du kollat / filmat medan du backar?

Link to comment
Share on other sites

@ulwe Här har jag bilen på pallbockar . Provat med Odyssy 15Ah / 160 cca direkt till startmotor/backväxel  . Jag ska försöka filma med den ner på marken .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Går lite trögt med Maxi bygget men det händer lite då och då . Nu när jag känner mig klar med alla uppdateringar på Westfielden för denna säsong ska jag lägga lite mer tid på Maxi . Jag har satt på karossen och monterad dörrarna för att se  hur de passar . Passagerar sidan passar dörren perfekt  men förar sidan kommer att ge mig huvudvärk . Det blir lite jobb för att få allt som det ska . Jag är nästan klar med kedjesträckaren , en hylsa i rammen som ska svetsas klar . 

IMG_4840.jpg

IMG_5027.jpg

IMG_5032.jpg

IMG_5030.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Snyggt bygge!

Litet inlägg med koppling (!) till ditt problem med elbacken.

Har mekaniskt backslag på min TreeBee trehjuling så jag har inte dina problem.

Däremot en Honda CB1000R motor med en generator som enligt verkstadshandboken ger 350 W vid 5000 rpm. Med dubbla H4 strålkastare och elfläkt  räcker inte energibalansen vid de motorvarv jag använder mest utan batteriet töms efter hand tills spänningen sjunker under 9 V när man kör startmotorn. Och då lägger motorstyr av.

Satte först in ett extrabatteri på 4 Ah med ett relä som drog medan startmotorn aktiverades (klämma 50 på tändningslåset) och försörjde fordonet med 12 V från extrabatteriet och lät huvudbatteriet driva startmotorn. 

Två problem med det dock: 

- Energibalansen blev ju inte bättre

- Reläet synkroniserade antagligen inte med startmotorsolenoiden (magnetisk remanens?) utan startmotorström drogs från extrabatteriet genom Hondaelsystemets 30 A huvudsäkring tillräckligt länge för att lösa ut den. Vilket inte märktes pga att motorn fick ström direkt från generatorn så fort den startat. Däremot bröts laddningsförbindelsen till batteriet.

Min lösning blev att inte använda H4 strålkastarna mer än absolut nödvändigt utan istället att bygga en LED-ramp med 24 x 1 W dioder som varselljus. Kan vara bra med så mycket ljus som möjligt på ett fordon med så liten frontarea.

/P-G 

8537E602-A458-4033-AAE1-05116E870664.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

SFRO 1 klart idag . Väldigt nöjd bara två enkla anmärkningar . Uniballs saknar skydd  i fram och bakvagnen och extra stag till motorfästet , saker som var ändå på min "att göra listan" . Har redan börjat med demonteringen . Imorgon ska jag banka in identifieringsnumret i ramen  och skicka bild till SFRO mannen sen bara resten kvar 🙂 

IMG_5347.jpg

IMG_5344.jpg

IMG_5345.jpg

IMG_5346.jpg

IMG_5354.jpg

IMG_5355.JPG

Edited by sorin
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Två och ett halv år senare är man tillbaka där en gång startade 🙂 . Nu är alla fäste på plats , ny styrväxel inpassad och ramen rensat och nerplockat . Garage kompisen ska gå över alla svetsar för en säkerhetskontroll 🙂 sen är det i väg för lite make up  .Få se vilken färg den kommer tillbaka .  Konstaterade att italienaren jag har köpt den ifrån har kört på devisen " Man tager vad man haver" . 90% av alla skruvar och bultar han har använt är kapade  till " rätt " längd 😞  😞

 

IMG_5391.jpg

IMG_5393.jpg

IMG_5390.jpg

IMG_5417.jpg

IMG_5418.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@steel lovar att nästa projekt blir eldriven 🙂 🙂 . Problemet är att jag får kortslutning bara jag tänker på el . Väntar tills du har utvecklat ett DYI system som är tillräckligt enkelt så till om med en som jag kan hantera det  🙂  🙂

Har kollat en hel del på Paul Crisp Smart EV conversion på Youtube . Det mekaniska verkar relativ simpelt men sen är det det med elen 🙂  Har redan börjat samla delar 🙂  🙂

IMG_5419.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ha, ha !! Perfekt 😀  

Har missat Paul Crisp, får kolla in det.

Finns typ "plug and play" upp mot 144 V och 60 kW.  Sedan är ju frågan om det räcker. 

Ska du har mer kräm är det Nissan Leaf som gäller, kolla LUPUS 😀👍

Leafs controller tål tydligen mycket kräm, ska bli kul att se.

Därefter Tesla....

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Kanske fel tråd , men sorry , trots det tok coola bygget 👍 så  öppna du sorin dörren till lite filosoferande på nästa bygge... 

Tesla är oslagbar i ren teori , de över dimensionera ju från start ( de måste )  , De andra kör ju fortfarande med lite logik , typ  ge inte bort pengar i hw  🤔

mao  , de andra lägger sig under gränsen de vill tjäna pengar,  leaf motorn klarar jätte kortvarigt 300 HP sedan dör den magnet döden. 😫 

Tesla motorn är däremot en squirell motor = inga magneter att pajja = tortera lite mera , om inte det smälter i rotorn kör vidare .  

Kostnaden är sämre verkningsgrad men överdimensionerar man batteri oxå 😝

Men ska man va samsad är det i slutändan kylning av allt som jag tror är hemligheten. Min gissning är att nästa steg vi ser på oem sida är högre kontinuerlig effekt = autobahn= konkurrera riktiga bilar  , och då tror jag våra hemma byggda bilar helt plötsligt blir mer rätt .  Kullen med en leaf tar dig två varv sedan fika  40 min 

Just nu är det lite teknik nörderi på hemma bygge fronten , om två-tre år är det på riktigt, och dagens tekniken finns på skroten om 5 ... 

Exempel , den drivlinan ca 2014 jag skruvar i på 120hp  och kanske 10 -15 mil körning kan med  2019 och dagens prylar ( samma motorfäste samma batteri skal)  ge 200 HP och 30 mil ) 

Vi följer nästan dator lagen x 2.5  på batteri  kwh . Hur  många företag har missat den dator lagen . ( de finns inte längre) 

5 år halva priset på batteri och det ser ut att  öka. Räkna på vad det innebär. Vad tror ni  kostar pengar i en tesla att tillverka ? 

Hm läste detta nu igen , kanske borde flytta detta till elfundamentalist tråden 😉 Om den finns 

För övrigt syggt bygge Sorin , jädrigt väl planerat 

 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@LUPUS helt rätt i det du skriver . Precis så jag tänker , utvecklingen av EV konvertering går snabbt framåt och priserna förhoppningsvis nedåt . 

@steel här är det om du inte har redan kollat  

En 356 Speedster för att glida runt i på Skånska små vägar i lugnt tempo är planen . 

Men först får Maxin  bli ferdig . 

IMG_4867.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så där ja . Henric har gått igenom alla svetsar idag och snyggat till det som inte var som det ska vara . Nu är ramen 100 % klar för pulverlack . Imorgon eller tisdag ska den lämnas till Ahnelöv . De har två veckor leverans så det blir två långa veckor . 

IMG_5420.jpg

IMG_5422.jpg

Edited by sorin
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 2019-11-17 at 00:14, LUPUS sade:

Kanske fel tråd , men sorry , trots det tok coola bygget 👍 så  öppna du sorin dörren till lite filosoferande på nästa bygge... 

Tesla är oslagbar i ren teori , de över dimensionera ju från start ( de måste )  , De andra kör ju fortfarande med lite logik , typ  ge inte bort pengar i hw  🤔

mao  , de andra lägger sig under gränsen de vill tjäna pengar,  leaf motorn klarar jätte kortvarigt 300 HP sedan dör den magnet döden. 😫 

Tesla motorn är däremot en squirell motor = inga magneter att pajja = tortera lite mera , om inte det smälter i rotorn kör vidare .  

Kostnaden är sämre verkningsgrad men överdimensionerar man batteri oxå 😝

Men ska man va samsad är det i slutändan kylning av allt som jag tror är hemligheten. Min gissning är att nästa steg vi ser på oem sida är högre kontinuerlig effekt = autobahn= konkurrera riktiga bilar  , och då tror jag våra hemma byggda bilar helt plötsligt blir mer rätt .  Kullen med en leaf tar dig två varv sedan fika  40 min 

Just nu är det lite teknik nörderi på hemma bygge fronten , om två-tre år är det på riktigt, och dagens tekniken finns på skroten om 5 ... 

Exempel , den drivlinan ca 2014 jag skruvar i på 120hp  och kanske 10 -15 mil körning kan med  2019 och dagens prylar ( samma motorfäste samma batteri skal)  ge 200 HP och 30 mil ) 

Vi följer nästan dator lagen x 2.5  på batteri  kwh . Hur  många företag har missat den dator lagen . ( de finns inte längre) 

5 år halva priset på batteri och det ser ut att  öka. Räkna på vad det innebär. Vad tror ni  kostar pengar i en tesla att tillverka ? 

Hm läste detta nu igen , kanske borde flytta detta till elfundamentalist tråden 😉 Om den finns 

För övrigt syggt bygge Sorin , jädrigt väl planerat 

 

men sänkning med 50%  på batteripriset vid tillverkning slår inte ut till kund ,det mesta vinsten tar företagen själva vid halvering men kanske 20% kan vara möjligt till kund då.

 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Jörgen sade:

men sänkning med 50%  på batteripriset vid tillverkning slår inte ut till kund ,det mesta vinsten tar företagen själva vid halvering men kanske 20% kan vara möjligt till kund då.

 

Är nog inte så många som tjänat pengar fram till idag på elbilar.  Men det är ju på G 

face liftade e-up har dubbelt så stort batteri nu 2020 och liiiite ägre pris än förra gen ( om man kompenserar utrustnings paket . Det tycker jag är lägre pris . 

Men fortfarande dyrare än en liten bensin motor 

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I väntan på att ramen ska komma tillbaka från pulverlack har jag fixat lite med motorn . Oljesumpen och skvalpplåt  klar monterad med Hylomar , nya uppgraderade koppling fjädrar och det mekaniska vatten pumpen pluggat  . Ska köra med elektrisk pump . Imorgon eller fredag hoppas jag får ramen tillbaka så jag kan börja monteringen . 

IMG_5452.jpg

IMG_5386.jpg

IMG_5459.jpg

IMG_5460.jpg

IMG_5461.jpg

IMG_5457.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@Fjonkalicious ja det går som en högvarvig japansk motor 🙂 🙂  . Bygg lusten är på  top . Tyvärr Ahnelövs blir inte klara som de hade lovat från början 😞 😞 . Ramen blir färdig först måndag eller tisdag så det blir tre veckor inte två . Men men bara det blir bra så är det ok . 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kunde inte låta bli och körde förbi Ahnelövs idag efter jobbet för att kolla statusen på ramen . Kom dit 5 min innan de stängde och blev positiv överraskad . 🙂 🙂 

På måndag ska jag hämta hem den .  

IMG_5487.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Idag blev jag glad som ett barn i godisaffären . Tillbaka i garaget efter tre veckor hos lackeraren . Super nöjd med resultatet . Att lite färg kan göra så mycket . Var på Swedol och köpte några tuber Sikaflex 521 för att ha mellan plåtar och ramen . Det blir en del popnitar så jag har fått låna ett tryckluft driven popnittång ,ska bara hämta den sen är det bara köra 🙂 🙂 

IMG_5492.jpg

IMG_5493.jpg

  • Like 9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fick ett samtal idag från min SFRO besiktningsman som bad mig skicka en kopia på ursprungskontrollen . Blev lite förvånad eftersom jag behövde inte göra det på mina andra två bilar jag har byggt . Anledningen var att granskarna tycker att det är för mycket " Kit Car " och att det kan vara problem med besiktningen . Väldigt konstig tycker jag . Westfielden  jag byggde innan kunde jag förstå om de hade kommit med det argumentet men inte med den jag bygger nu som är långt ifrån en " kit ". Besiktingsmanen sa till mig att han förstår att det är inget "kit car" och vet att delarna kommer från olika leverantörer från hela världen och det hade han sagt till granskarna men de ville ha kopia på ursprungskontrollen . Lita inte SFRO på sina gubbar ? Är det bara jag som tycker att det konstig eller ? Har gjort kopior på en massa kvitto och ska skicka in det till Transportstyrelsen nu 😞 😞 

Kanske @therealpinto kan förklara lite ?

 

Edited by sorin
Link to comment
Share on other sites

Granskningen är en kvalitetskontroll som lika mycket handlar om att minimera risken för problem vid registreringsbesiktning, som att stämma av att allt annat ser OK ut. Så det handlar inte om att lita på, eller inte lita på besiktningsmännen.

Jag återkommer ev. i ett PM.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...