Jump to content

Min seven resa


Kenped

Recommended Posts

Hallo alla

Såg att det var 10år sedan jag var inne på det har forumet. Otroligt att min profil ens var kvar! Men vad hände sen då?

Min Westfield Zetec 2,0 turbo blev reggad och klar med allt vad det innebär sommaren 2012.

Konceptet var enkelt. Ta en helt standard silvertop med orginal 10:1 I comp. förstärk med ARP bultar där det behövdes och en vassare toppackning från en focus rs (har jag för mig).

Insuget behölls orginal och en turbo från en Renault 19 tdi hittades.0,5 i ladd. var tanken men vid första bänkningen så landade det på stadiga 0,6 och ca:210hk I maskin.

Allt styrdes med ett VEMS.

Hk ställdes ner till 170 på besiktningen, men visst gick den bra då med!!! :) Dock åkte "herrejössesmappen" i samma dag som reg,bes var klar. ;)

Detta åkte jag runt med i 2 fantastiska år på både semester trippar och buskörningar (finns inget som går upp mot att jaga m3or och porschar i förorten).

Tills en vevstake tittade ut och slog upp ett hål som en snusdosa I blocket. Och detta hände vid ett rödjus 20kph 2000 rpm och 1/4 på gaspedalen. :(

Så där stog den vid vägkanten, ett totalhaveri. Flyttades till ett lager där den förblev ståendes I över 2år utan kärlek.

TILLS NU!!!

Zetec blacktop, H-profilstakar, smidda turbokolvar, växellåda från en mazda RX8 (som är lika stor och har samma splines som typ-9, 6vxl, god för 400hk) och en massa annat lull lull är införskaffat.

Och nu kommer min fråga.

Vilken kombo lättat svänghjul och lamell tryckplatta är starkast, och kan ersätta min "escort silvertop-pinto" kombo rakt av?

För nu bygger jag för 280-300hk och tanker inte riva ner maskin till nästa sommar.

 

1011953_597716563607177_428121783_n.jpg

10524720_735627659831281_3164794992334356072_n.jpg

10514714_735627686497945_1590435772012997122_n.jpg

IMG_6481.JPG

Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎03‎-‎21 at 10:10, Morty sade:

Jag kör med en 7,25" Tilton cerametalic koppling, finns för dina effektmål och fungerar bra.

Tack för tipset! Ska kolla detta.

Edited by Kenped
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 2017-03-18 at 16:26, Kenped sade:

Hallo alla

Såg att det var 10år sedan jag var inne på det har forumet. Otroligt att min profil ens var kvar! Men vad hände sen då?

Min Westfield Zetec 2,0 turbo blev reggad och klar med allt vad det innebär sommaren 2012.

Konceptet var enkelt. Ta en helt standard silvertop med orginal 10:1 I comp. förstärk med ARP bultar där det behövdes och en vassare toppackning från en focus rs (har jag för mig).

Insuget behölls orginal och en turbo från en Renault 19 tdi hittades.0,5 i ladd. var tanken men vid första bänkningen så landade det på stadiga 0,6 och ca:210hk I maskin.

Allt styrdes med ett VEMS.

Hk ställdes ner till 170 på besiktningen, men visst gick den bra då med!!! :) Dock åkte "herrejössesmappen" i samma dag som reg,bes var klar. ;)

Detta åkte jag runt med i 2 fantastiska år på både semester trippar och buskörningar (finns inget som går upp mot att jaga m3or och porschar i förorten).

Tills en vevstake tittade ut och slog upp ett hål som en snusdosa I blocket. Och detta hände vid ett rödjus 20kph 2000 rpm och 1/4 på gaspedalen. :(

Så där stog den vid vägkanten, ett totalhaveri. Flyttades till ett lager där den förblev ståendes I över 2år utan kärlek.

TILLS NU!!!

Zetec blacktop, H-profilstakar, smidda turbokolvar, växellåda från en mazda RX8 (som är lika stor och har samma splines som typ-9, 6vxl, god för 400hk) och en massa annat lull lull är införskaffat.

Och nu kommer min fråga.

Vilken kombo lättat svänghjul och lamell tryckplatta är starkast, och kan ersätta min "escort silvertop-pinto" kombo rakt av?

För nu bygger jag för 280-300hk och tanker inte riva ner maskin till nästa sommar.

 

1011953_597716563607177_428121783_n.jpg

10524720_735627659831281_3164794992334356072_n.jpg

10514714_735627686497945_1590435772012997122_n.jpg

IMG_6481.JPG

Oh nice! riktigt snyggt /Björn på HO

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är inte jag någon expert på detta, utan det är bara mina egna funderingar.

Ett bra insug gör nog inget på effekten I sig. Såvida man inte körde med astma-insug innan.

Men det viktigaste som jag förstått det, så är det att säkerställa att alla cylindrar får precis lika mycket luft I varje cylinder över hela registret.

Samtidigt som den storm som uppstår i plenum, med tryck och vacuum inte bildar turbulens. Jag tror det är där trattarna kommer in.

Allt för att få en optimal bränsleblandning, och det I sig kan ju ge mer pulver.

 

Det gick ju ganska bra med det här insuget på denna Zetec. 

 

Rätta mig gärna eller kom med synpunkter. Det här är intressant!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...