Jump to content

Trådmatning i MIG-svetsen lade av!


pacman

Recommended Posts

Min gamla trotjänare Telwin MIG 130 Turbo slutade plötsligt fungera då trådmatningen lade av. Typiskt när jag bara har några sömmar kvar på mina nya bärarmar...

Det knäpper till knappt hörbart i kontrollkortet när jag trycker på knappen i pistolen. När jag mäter så får jag ingen ström fram till motorn. Ser ingen bränd komponent på kortet. Började med det lätta - ohmmäta alla motstånd. Hittade ett som ger 0,06 ohm på min ohm-mätare men som enligt märkning ska vara på 2,9k. Men hur troligt är det att det bara är det?

Hoppas att någon på detta eminenta forum kan leda mig rätt i felsökningen. Någon kanske har råkat ut för något liknande?

Ska kolla dioder och även försöka göra ett schema i kväll.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag löste det där problemet på min gamla Loke med det jag råkade hitta på natten då den dog.  Ett 10 cm dia trådlindat vridmotstånd på 250 ohm. Har funkat 20 år, så jag har inte brytt mig om att leta fel ☺

1489656524337-615545635.jpg

Link to comment
Share on other sites

Byt motståndet du hittade fel på först. Sen kan du koppla en glödlampa i serie med spänningsmatningen till kortet för att strömbegränsa. Trådmatarmotorn bortkopplad och sedan mäta och se om nåt blir varmt eller om du får spänning ut på motorkablarna .  

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, pacman sade:

Hittade ett som ger 0,06 ohm på min ohm-mätare men som enligt märkning ska vara på 2,9k.

 

Att mäta ett motstånd som är inkopplat är inte tillförlitligt. Kan vara en annan komponent som stör.

Koppla ström direkt till motorn och se om den snurrar. Kanske står på motorn vad den ska ha för spänning. Gissar på 12 V.

Link to comment
Share on other sites

"Hittade ett som ger 0,06 ohm på min ohm-mätare men som enligt märkning ska vara på 2,9k. Men hur troligt är det att det bara är det?"

Mäter du motståndet på plats?

Ska du eliminera att din mätning inte tar något annat håll på kortet så måste du lyfta ena sidan på motståndet innan du mäter.

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, pacman sade:

Hur vet man om det är vridpoten som är fel? Har mätt på benen och resistansen ändras, men vet ju förstås inte om det är rätt värden...

Troligtvis inget fel på den om du får ett värde som varierar, brukar vara avbrott om dom är trasiga. 

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Motorn funkar! Testade med ett 9V batteri och den snurrade lätt och fint. Finns dock ingen informativ märkning på den.

Glas-säkringen är också hel.  

Tack för tipset om motståndsmätning.

Link to comment
Share on other sites

Jag spöade Murphy! Vet inte riktigt varför men nu fungerar trådmatningen igen. Jag tog bort motståndet och mätte det löst liggande, och precis som Rickard och Jonas skrev så blev det skillnad när det inte satt i kortet. Resistansen var rätt.

Mätte därefter dioderna och hittade ett som släppte igenom åt båda hållen. Mätte flera gånger för att vara säker. De andra dioderna släppte bara igenom åt ett håll. Aha, tänkte jag naturligtvis. Här är felet! Bort med dioden och mätte den löst liggande. Då funkade den! Släppte igenom bara åt ena hållet... Tog för säkerhets skull en helt ny diod, kollade att den släppte åt ena hållet, lödde dit den och mätte. Och... Den släpper igenom åt båda hållen! Ologiskt i min värld, men jag är ingen elektronist.

Hittade inget annat konstigt så jag satte tillbaka kortet i svetsen för att kontrollmäta hur strömmen går. Och då gick Murphy ut genom dörren. Svetsen funkade! Alltså... jag vet inte vad som gjorde tricket, men nu funkar den som tidigare så jag är nöjd och glad. I alla fall idag. Svetsen kanske lägger av i kväll igen...

Tack för engagemanget!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...