Jump to content

motorcykelmotorer


viggen

Recommended Posts

planerar för fult här. verkar dock som jag flyttar till sthlm inom en snar framtid så locost planerna skjuts fram lite till.

planerat en så länge:

*motorcykelmotor

*di-deon bakaxel

*chassi ? (har börjat skissa lite på ett eget)

*framvagn med dämpare inombords (typ tiger cat, ficher fury)

men nu undrar jag vilka motorcykelmotorer passar bra till en locost förutom hayabusa och yamaha R1.

skulle va kul om nån hadde en lista med hästkrafter och vridmoment på lämpliga motorer.

och hur är det med växellådorna på respektive motor holler dom i en locost?

Link to comment
Share on other sites

En motor som jag funderade på länge var Hondas GW 1600.

DEn är ju byggd för att dra en hel del vikt från början och är dessutom en boxer 6:a, så den bör ju bli väldigt låg.

Annars finns ju alltid V-max motorn om man inte vill vara som alla andra, en 1200cc V4:a på 145hk.

Link to comment
Share on other sites

BMWs flying brick". Till den gör dessutom ADR en backväxel som passar i svepet där svingen normalt sitter.

Kawasaki har annars en del rätt trevliga ganska upprättstående motorer.

Link to comment
Share on other sites

Kawa ZX12 har bra med effekt och är inte lika dyr som Busan.

En motor som jag tycker är riktigt intressant är BMW K 1200S. 167hk och kardandrift. Ger oxå rätt viktfördelning i en vänsterstyrd bil iom att man kan behålla den tvärställd. Torrsump som standard. :) :) Låg tyngdpunkt är ett annat plus.

Tyvärr är den aldeles ny så det tar väl ett tag innan motorerna blir tillgängliga på beg.marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

När det gäller motorval så skall du inte titta blint på max effekt utan även på hur vridmomentkurvan ser ut.

Det är möjligt att någon stor touringhoj är lämpligare än en racer.

Tex Kawas ZZR12 har nästan lika mycket effekt som Hayabusan men den är sämre på mellanregistert och har inte en chans i bottenregistert.

Det finns massa sidor med "Dyno runs" på nätet så kolla där innan.

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...