Jump to content

broms wilwood


david solander

Recommended Posts

Vilken typ av belägg har du, diameter på skivorna, diameter på kolvarna i oken, diameter på huvudbromscylindrar, utväxling på bromspedalen osv.. Utan den infon. kan vi bara gissa vad som kan ev. vara bättre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du tänker på maximalt bett från Wilwoods egna belägg så är Polymatrix A de som funkat bäst för mig.

De behöver lite värme, men sedan fungerar de bra. Dock så kan de tyvärr bli lite högljudda vid lugn körning.

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Om du tänker på maximalt bett från Wilwoods egna belägg så är Polymatrix A de som funkat bäst för mig.
De behöver lite värme, men sedan fungerar de bra. Dock så kan de tyvärr bli lite högljudda vid lugn körning.

Tjena Morty
Finns där någon formel eller dylikt för att dimensionerad bromsarna Vad gäller diameter osv. Bromsskiva diameter har ju också betydelse men det har ju betydelse men inte för hydrauliken antar jag.
Robin

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Robin, om man söker runt på nätet finns en del beräkningsmallar för att guida en fram till en ungefärlig setup.

Man kommer ganska långt med det, men det krävs ändå oftast lite justering genom byte av huvudbromscylindrar m.m..

Sedan är smaken som baken, vissa verkar inte bry sig om det är tungtrampat medans jag vill ha låga pedaltryck...

Link to comment
Share on other sites

Hej!
Grov uppskattning:
Bromsmoment M = friktionsytans medelradie Rm x okets klämkraft Fo x friktionskoefficienten my

Dvs klämkraften Fo = M/Rm/my

Exempel:
Bilvikt m 800 kg
Hjulradie 0,3 m
Retardation r 1g
Bromsandel fram 80% (0,8)

M = 0,8 x 800 x 0,3 = 200 kpm = 2000 Nm

Fo = 0,15


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fortsättning:

"Fo = 0,15" kom med av misstag. Glöm det.

Diskussionen bygger på 1 g retardation med 80% av bromskraften på framhjulen.

Bägge främre okens sammanlagda klämkraft
Fo = 2000/0,1/0,5/2

Rm = 0,1 m, my 0,5, 2 ok
(ung den radie där beläggen klämmer t å en 250 mm bromsskiva)

Fo = 20 000 N (2 ton!)

Kolvdiameter bromsok fram Df antas 38 mm (enkelkolvsok)

Huvudcylinder 3/4" = 19 mm

Dvs summa ok-kolvarea är 4 gånger större än huvudcylindern per hjul, alltså totalt 8 ggr.

Huvudcylindern skall alltså påverkas med 20000/8 = 2500 N.

Med samma bromskapacitet bak (förenklat) behöver bakre huvudcylindern 20/80, dvs 1/4 av den främre, alltså 625 N.
Summa 3125 N

Om pedalutväxlingen är 7 blir pedalkraften Fp = 3125/7 = 450 N

OBS: Alla uträkningar är huvudräknade och grovt avrundade.

450 N är antagligen lite i högsta laget. Alltså borde huvudcylindrarna vara lite lite mindre.

Med egna siffror får man andra värden. Bara att prova.

P-G




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!
Skrev ovanstående på flygbussen - blev lite oklart.

Det behövs alltså sammanlagt 2000 Nm på framhjulen för att bromsa med 1 g (+ 500 Nm på bakhjulen med 80/20 fördelning).
Varje framhjul bromsar med 1000 Nm.
Klämkraften per ok var alltså:
Fo = 1000/0,1/0,5 = 2000 N som ovan fast det var lite knasigt uttryckt.
För övrigt är jag naiv nog att tro att resonemanget stämmer i princip.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sfro belastning på 100 kilo har bara med hållfasthet i pedalstället att göra. De vill ju inte heller att man trampar sönder pedalstället vid en panikbroms. Hur hårt man vill trampa vid normal körning är ju en helt annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Hej!
Pedalutväxling, huvudcylinderdiameter och ok-kolv diameter bestämmer vilket utväxlingsfärhållande man får mellan pedal- och klämkraft på beläggen.
Ok-kraften skall matchas mot det bromsmoment man behöver uttryckt som friktionskraften från beläggen på den radie som beläggets mitt verkar på.
Friktionskraften beror på friktionskoefficienten my vid den temperatur belägget har.
Har en känsla av att 0,5 som angavs i en tidigare länk är lite högt vid vanlig vardagsbromsning. Hade nog antagit ett lägre värde (0,3 - 0,4).
Skulle vara intressant att veta om någon har en uppfattning om vilken pedalkraft som är lagom för att få en bra bromskänsla. De flesta är ju vana vid servobromsar.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-02 at 22:11, Morty sade:

Om du tänker på maximalt bett från Wilwoods egna belägg så är Polymatrix A de som funkat bäst för mig.

De behöver lite värme, men sedan fungerar de bra. Dock så kan de tyvärr bli lite högljudda vid lugn körning.

Kan nog hålla med...men om man kör mestadels på landsväg så är Polymatrix A inte så bra. Jag bytte till Mintex M1144 vilka har även funkat bra på trackdays  - inte för att jag håller Morty's tempo men gasar så mycket jag vågar och har inte märkt av att de mattas på Kullen.

Sen kan det vara bra att höras i trafiken men jag fördrar motor/avgasljud över bromsskrik :prop:

Link to comment
Share on other sites

Hej
Vet inte om David hjälptes av dessa tips/uträkningar men jag bugar och kan börja testa en del saker för att få mina bromsar att inte behöva Hulkens gröna vader för att nypa till.
/Robin

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej, väcker denna tråden då jag går i tankar att byta mina Sierra bromsar till Wilwood 4-kolv minilite 283mm. Läste sig problemen med pedaltrycket? Vilka belägg rekommenderas till Wilwood ok? 

Polymatrix A som rekommenderades är ju givetvis de dyraste... Vore trevligt med lite konsumentråd gällande val av belägg. 

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för Wilwood bromsar som passar på en Sierra spindel? Har 240mm ventilerade välrostade skivor och ok behöver bytas eller renoveras. Tips motages tacksamt även annat än Wilwood. 

Har kört lite jaguar på bana och då gick det ett och annat belägg, provade grön,gul, röd och blå EBC.  Gula tyckte jag funka bäst, orginalbelägg var inte så tokigt det heller. Nöd beläggen från Biltema höll 25min....

Link to comment
Share on other sites

Jag montera rallydesigns bk5 kit. Det är 282mm skivor och midilight ok. Man får med adapter som monteras mot sierra spindeln. Snabbfäste för att byta klossar. Använder en 0.625 cylinder med 5:1 utväxling på pedalen. Tar riktigt bra men igentligen är det alldeles för mkt bromsar på en sån här bil. Tunga skivor och med ok och adaptrar är det klumpigt. Så här i efterhand hade jag hellre valt 240mm skivor och mindre ok. 

20180417_183846.jpg

20180417_193924.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

När jag läste på och köpte mina letade jag mig fram till att många Britter kör racing med solida sierra skivor, därefter köpte jag ett willwood kit med solida 260 mm skivor.

Typ detta: https://www.burtonpower.com/brake-kit-ford-sierra-2wd-265x12mm-powerlite-rdbk1s.html

Dock så är min fortfarande inte provkörd så jag har svårt att utvärdera om valet var rätt...

/T

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, tpau sade:

När jag läste på och köpte mina letade jag mig fram till att många Britter kör racing med solida sierra skivor, därefter köpte jag ett willwood kit med solida 260 mm skivor.

Typ detta: https://www.burtonpower.com/brake-kit-ford-sierra-2wd-265x12mm-powerlite-rdbk1s.html

Dock så är min fortfarande inte provkörd så jag har svårt att utvärdera om valet var rätt...

/T

Jag resonera som så att powerlight ok klarar väl max 750kg?

Menar dom ekipagets totala vikt då eller bil utan förare? Min haynes vägde med Ford motor 620kg Och fick en tjänstevikt på 730kg. Så ansåg att det var gränsfall när jag valde.

Iaf dom gammla powerlight oken var väl för racing bruk enbart och saknade väl gummi tätningar? Har dina det? 

Hade varit kul och veta vikt skillnaden. För mina bromsar är TUNGA

 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig i ALLT! efter att ha funderat en stund bestämde jag för att vara en modig ingenjör...

Tillbaka till att Britterna kör racing med dess bitar så 500 kg och 200 hk konstant racing fungerar, och damtätningen gör att standardbromsar kan gå 20 tusen mil i snö o salt utan problem, men jag tror att min sjua kommer gå mindre än 2 tusen i min livstid och bo i garage...

Pratar vi 400 hk och en tung sjua vid bankörning på R-däck är sannolikt dessa för små.

Jag tror att låg ofjädrad vikt kommer ge mig bättre dynamisk säkerhet vid glasskörning på kurvig väg, därför valde jag som jag gjorde.

Men! Jag har inte kört, min bil står på byggvagn........

/T

 

OBS

konstigt typsnitt är inte mitt val utan blev knas vid redigering

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, tpau sade:

Jag håller med dig i ALLT! efter att ha funderat en stund bestämde jag för att vara en modig ingenjör...

Tillbaka till att Britterna kör racing med dess bitar så 500 kg och 200 hk konstant racing fungerar, och damtätningen gör att standardbromsar kan gå 20 tusen mil i snö o salt utan problem, men jag tror att min sjua kommer gå mindre än 2 tusen i min livstid och bo i garage...

Pratar vi 400 hk och en tung sjua vid bankörning på R-däck är sannolikt dessa för små.

Jag tror att låg ofjädrad vikt kommer ge mig bättre dynamisk säkerhet vid glasskörning på kurvig väg, därför valde jag som jag gjorde.

Men! Jag har inte kört, min bil står på byggvagn........

/T

 

OBS

konstigt typsnitt är inte mitt val utan blev knas vid redigering

Det är ju svårt att bedöma hur mkt det här med gummitätningarna påverkar livslängden men jag tycker att ditt resonemang är bra. Hade jag valt idag så hade jag valt det kitet du har ochså tror jag. Men det är alltid lätt att vara efterklok:-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack som Fan! har varit ute och letat efter att byta och vill köra 13" fälgar så man kan inte gå upp i storlek för mycket. har kollat på detta kit från Rallydesign: https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=14504 men det är £100 dyrare än Burtons https://www.burtonpower.com/brake-kit-ford-sierra-2wd-265x12mm-powerlite-rdbk1s.html som @tpau har köpt. 

Tror det från Burton räcker gott och väl för våra små räsers så det kommer bli ett sånt för mig! Tack Tpau!

/Vedde

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har kört Wilwoods Midilite 2009-2014 och sedan 2015 kör jag med deras Powerlite efter byte till 13” hjul. Båda uppsättningarna med resp. bromsoks största möjliga kolvar. Fick gå ner en huvudbromscylinderstorlek med Powerlite oken då deras största kolvar är mindre än Midilite. Jag skulle vilja påstå att valet av belägg har större betydelse för bromsprestandan än valet mellan Midilite och Powerlite. 

 

Link to comment
Share on other sites

750 kg är ju totalvikt och jag tycker nog inte att man ska överskrida den om tillverkaren själv anger det som max. Det är ingen hemlighet att Wilwoods "mindre" ok gärna flexar om man stressar dem, vilket ger svampig pedal (och kanske i förlängningen risk att oket faktiskt går sönder). Så kolla gärna efter flex i oken...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det är tillverkaren som rekommenderar max 750kg utan Rally Design i UK.

En hel del av Miatorna i SPVM kör med Powerlite oken fram och de kör både rysligt fort och väger strax under 1000kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Vill byta bak med från Sierrans klumpar till mindre lättare utan wire handbroms, några förslag? Helst 2 kolvs OK måste passa under 13" fälgar.

/Vedde

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fina men jag tänker köra hydraulisk handbroms så bara små tvåkolvsok utan h-broms som inte kostar som en ny motor. Någon som vet om Wilwood har små tvåkolvs utan h- broms?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har nu kollat måtten och det verkar som om att de alternativ som finns på fästöron 3.25" och 3.75" inte passar på Sierrans cc90mm mellan hålen. Man får kanske göra någon sorts adapter.
Men det är precis såna jag är ute efter, får beställa när fattig januari lagt sig
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Behöver byta upp mig på huvudcylindrar då jag nu kör med RX8:ans 0,875"(22.23 mm) huvudcylinder men tycker att jag får en svampig pedal. @tpau och @Morty vilka wilwood huvudcylindar kör ni med powerlite kitten och vilken storlek? Jag tänker att jag bygger om till 2 st och bromsvåg på en gång.

Tänker att det borde bli bättre med 2st 0,625 huvudcylindrar?

/Vedde

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Rent spontant så kommer det bli ”svampigare” med mindre huvudcylindrar. Men utan att dra några förhastade slutsatser, vilka ok och kolvdiametrar har du fram resp. bak?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har Powerlite 4 kolvsoken i fram och Sierra glidande 1 kolvs oken fortsatt i bak.

Jag tänker om 1 .625 funkar för er med Powerlite så borde den funka i fram och kanske även  till de mindre glidande 1 kolvs Sierra oken?

Om jag delar den på 2 individuella så blir väl det större tillsammans en den 22.23 kombon jag har idag?

Tycker inte jag får bett i bromsarna och jag har gat belägg fram inte race.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med sierra original cylinder o trummor bak med en willwood justerbar reduceringsventil till bakbromsarna.

Tycker att min pedal känns fast och har hyfsat enkelt att låsa upp mina frambromsar om jag trycker till för hårt.

/T

Link to comment
Share on other sites

RX8:ans huvudcylinder är en dubbelcylinder. Två separata bromskretsar har varit lag sedan ca 50 år sedan. Vilket gör att min gissning är att både krets ett och två på den är 22,23mm diameter. Denna kombo borde du inte få flex i hydrauliskt med din bromssetup. Sierra oken är riktigt dumma att lufta om de sitter kl 3 eller 9. Man måste släppa på dem och vrida samtidigt som man luftar dem under tryck.

Jag har kört med Powerlite fram med 0,625" huvudcylinder och Sierra bak med 0,625"/0,710"i huvudcylinder i många år utan problem med flex. Sierra oken bak flexar lite i sig och pedalen blev lite stummare efter bytet till Powerlite även bak.

Link to comment
Share on other sites

On 2024-01-24 at 10:20, vedde sade:

Behöver byta upp mig på huvudcylindrar då jag nu kör med RX8:ans 0,875"(22.23 mm) huvudcylinder men tycker att jag får en svampig pedal. @tpau och @Morty vilka wilwood huvudcylindar kör ni med powerlite kitten och vilken storlek? Jag tänker att jag bygger om till 2 st och bromsvåg på en gång.

Tänker att det borde bli bättre med 2st 0,625 huvudcylindrar?

/Vedde

 

On 2024-01-24 at 10:20, vedde sade:

Behöver byta upp mig på huvudcylindrar då jag nu kör med RX8:ans 0,875"(22.23 mm) huvudcylinder men tycker att jag får en svampig pedal. @tpau och @Morty vilka wilwood huvudcylindar kör ni med powerlite kitten och vilken storlek? Jag tänker att jag bygger om till 2 st och bromsvåg på en gång.

Tänker att det borde bli bättre med 2st 0,625 huvudcylindrar?

/Vedde

Kan du ha luft i systemet?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för era svar.

Jag vet att det är en dubbelcylinder och jag har luftat och haft mig som en galning tycker jag men kanske det är det som är problemet trots att jag gjort enligt konstens alla regler så tycker jag att den borde funka med den storleken och de bromsarna jag har.

Får fundera ett varv till och se vad jag kan göra - tanken var att jag ville byta till 2 cylindrar och våg när jag bytte pedalställ men det verkar lite avlägset just nu - får se om jag får till något som funkar tills dess.

 

🙃

Link to comment
Share on other sites

Hur luftar du Sierraoken?

Om du bygger om till två cylindrar, snälla köp inte Wilwood, Girling eller någon annan modell som har uttag till bromsvätskebehållaren längst fram. Tilton och AP har med tryckuttag längst fram och uttag för behållare på mitten. De är säkrare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...