Jump to content

RSr

Recommended Posts

Nä någon sådan tror jag inte det var denna gång.. Jag är rätt säker att hans framvagn ser ut som min.. ? Känns som att antingen gick övre bäraren av eller p-ändan. Möjligen lossnade "svampadapptern" från spindeln..

20170207_222657.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det blir ganska höga vridbelastningar på övre leden när man bromsar om man kör gummi bussningar i bärarmarna.  Stor risk att det vrider och sliter i den där lösningen iom att den flyter i ett rör så att det lossnar. Kolla på spindeln medan ni bromsar.. jag bytte från pu till stumma bussningar i min pga det jag såg. Kör inte med justerbart på det viset heller  , men det räcker att muttern lossar så glappar det, slår och risken att det brister ökar.

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, RSr sade:

Nä någon sådan tror jag inte det var denna gång.. Jag är rätt säker att hans framvagn ser ut som min.. ? Känns som att antingen gick övre bäraren av eller p-ändan. Möjligen lossnade "svampadapptern" från spindeln..

20170207_222657.jpg

Är det bara gängat direkt i röret eller är det en insats i änden på övre leden?

Link to comment
Share on other sites

Är rätt säker på att det är en insats i änden. Ska nog kontrollera lite bättre. Har ju snart byggt om allt som följde med så varför skulle man inte bygga nya bärarmar också.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det var en "Alfa Romeo" på SVKG i våras som tappade ena framhjulet strax efter bron (på rakan) och slutade uppe i vallen. Det gick bra med honom och bilen såg lite ledsen ut (inte så farligt som kan kunde tro). Slicks och bra med effekt gjorde ju att det inte gick direkt långsamt...

Kanske var det Per Löveryd http://www.spvm.se/alfa-romeo-gtv.html men inte säkert ( @Pac eller @fege vet nog ). Sen har han troligen bra koll på grejerna men ändå...Mest som tanke att granska hjulupphängningar och andra vitala delar för oss innan säsongen börjar.

Link to comment
Share on other sites

Ökar man på motoreffekten så bör man väl också dimensionera upp--

detaljer i hjul-upphängning. Som t.ex hållfasthet i länkarmar, bultar och skruv,--

balljoints och bussningar och annat.   Det verkar som de glömmer den biten när de ska trimma-till

högre effekt.

Link to comment
Share on other sites

Har fått svar av Ägaren/chauffören: When I first bought the car, it was a older car that had nylon wishbone bushes. On my car they had seized onto the securing bolt which then didn't allow the wishbone any suspension travel, this basically made all the shock of the road go through the wish bone rather than the shocker, Over time this caused the wishbone to fail.

Ska jag tolka det som att övre bärarmen satt fast och kunde inte röra sig som tänkt!?

Link to comment
Share on other sites

Låter ju lite konstigt om en nylonbussning skär mot metallhylsan så att den utmattas. Du vet inte var den gick av? Om bussningen skär så borde brottet bli intill den hylsan pga att brytningen blir som störst där. 

Link to comment
Share on other sites

Tror att det kan vara en kombination av tröga bussningar (fel dimensioner på bussningar/hylsor, korrosion på innerhylsan etc.) dvs du får brytkraft vertikalt i övre bärarmen, dålig design på övre bärarmen där hylsan/utsticket tar krafterna utan stöd och dessutom har man skapat en naturlig försvagning från svetsarna i det området. Precis som Christer skriver så kan man se hur de övre bärarmarna rör sig horisontellt på en sjua när man bromsar hårt. Med PU bussningar är det väldigt påtagligt, men även lite med stumma ledlager. Ramen/chassit är ganska flexibel på bilar vilket man normalt inte ser då hjulen gömmer sig i hjulhusen.

IndyR.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...