Jump to content

Typ9-låda + Escort -93 1,6L-motor?


Sten Erik

Recommended Posts

Hej!

Jag är nybliven medlem (och okunnig) och har nyligen övertagit ett påbörjat Sierra-baserat Locostprojekt,

Den Sierramotor (pinto) jag har är inte komplett men jag har en Ford Escort -93 med 1,6L-motor stående.

Nu undrar jag om denna motor kan användas i kombination med en Typ9-låga?

Det är kanske en klen motor men vill ändå veta om det överhuvudtaget går. Är Esccortmotorn den som ibland kallas CVH (i så fal inte så "trimvänlig" enligt Chris Gibbs bok).

Har någon enkla korta svar på detta?  

 

Link to comment
Share on other sites

1993 bör vara Zetec (16v, står på ventilkåpan), och den går att använda med typ 9 efter en del arbete med koppling, startmotor, oljetråg etc.

Personligen tycker jag den är lite klen om du inte räknar med att bygga en väldigt lätt bil men det är ju upp till dig.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Är verkligen 1600 cc. för klent ??  Vilken vikt på bilen pratar vi om här ??

Runt 600 Kg. kanske ??  Och det lär väl inte vara nåt problem med att öka effekten--

i den motorn.   En 1800-kubikare har ju högre vridmoment förstås.

Likaväl som det går att borra en Volvo B18 till B20 så går det väl att borra upp en--

1600-kubikare till  en 1800-kubikare.  Eller har jag fel där. ?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

OK, tack för svar!

Jag fick en bekant att titta på Escort-motorn (bor långt ifrån den själv) och det är nog 16v (alltså dubbla överl. kamaxlar och därmed en Zetec?).

Dock verkar denna motor ha insug resp. avgas på motsatta sida jämfört med Pinto vilket nog orsakar lite problem för mig. Alltså blir det nog Pinto-motorn även om jag måste komplettera med mycket. För övrigt skulle nog 1,6L och 90Hk räcka till för min del (mer tänkt som "glassätarbil").

Link to comment
Share on other sites

Det är inte värt jobbet att bygga om 1.6 Zetec (borra, trimma) eftersom det finns färdiga 1.8 och 2.0, tycker jag. Är det något jag lärt mig av allt skruvande så är det att man i 99% av fallen tjänar på att börja med så bra grejer som möjligt.

Zetec har avgas på bilens vänstra sida och insug på höger, det stämmer, tvärtemot Pinto. Det blir lite varmare runt bromsdelarna och kan bli trängre för rattaxeln men Zetecmotorn passar ganska bra i en Locost. Å andra sidan är det betydligt enklare att bygga med Pinto om du redan har en sådan. Att plocka ihop kringutrustning som saknas brukar inte vara några problem. En standard Pinto är knappast vassare än 1.6 Zetec men för en glassätarbil funkar det (det var därför jag skrev "personligen" ovan).

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Fundera på en MC brygga, bygga själv eller köpa från danst.

 

fundera också på att köpa insprutning, det finns trottelhus för att matcha weber insug, går att flytta med sig till nästa motor.

 

Jag har har resonerat kring min Pinto att den ska budgettrimmas (mest kam & svänghjul) men sen blir det oekonomiskt kontra en nyare motor.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Tack för nya synpunkter! 

Ja, MC-förgasare är kanske ett alternativ att överväga (men "bygga själv" fixar jag nog inte). Det är inte så akut heller så jag får börja med att försöka förstå mer, är totalt okunnig i nuläget. Målet är ingen snabb banbil, snarare lite åt "gubbräcer"-hållet och med snål budget.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-01-26 at 10:43, therealpinto sade:

Det är inte värt jobbet att bygga om 1.6 Zetec (borra, trimma) eftersom det finns färdiga 1.8 och 2.0, tycker jag. Är det något jag lärt mig av allt skruvande så är det att man i 99% av fallen tjänar på att börja med så bra grejer som möjligt.

Nej, det är nog som Gustav säger.   Hittar man en bra 1800-kubikare så är det ju onödigt att lägga ner pengar och jobb  på en mindre motor.

Edited by Tabaco
Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med om att om man skall ha en bruksmotor för en sjua så är det absolut ingen idé att "bygga" motorn. De mest populära motorerna idag har gott om vrid och effekt, alldeles tillräckligt för en touring sjua. Om vi börjar snacka race sjuor är det en annan sak, men för touring-sjuor är det ingen ide att gå på esoteriska(läs känsliga) racing-delar. Då funkar Zetec, Saab, C20XE, .... hur bra som helst. 

 

Men om du har en Pinto i sjuan är kanske en 1800 Duratec ett ännu bättre alternativ än Zetec? Duratec-motorerna har insug och avgas på samma sida som Pinto och därmed miskar ombyggnaden av installationen i sjuan, varma och kalla sidan är ju lika på Pinto och Duratec.

Tipset med en MC förgasarbrygga är riktigt bra! Jag körde en Pinto med R1-förgasare och nu kör jag min C20XE med en likadan brygga. Det är Boggs-brothers i England som fixat mina bryggor.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...