Jump to content
ersson

ErssonSeven

Recommended Posts

Tänkte presentera mig och mitt påbörjade bygge en McSorely442e som ska bli en blandning med Saabmotor, Opellåda och Volvo fram- och bakvagn.

Byggbord klart och delarna utlagda med hjälp av dotterns pojkvän och en bild på första punkterna som har kommit på plats.

IMG_1830.JPG

IMG_1869.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkommen!

 

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gott! Välkommen till träsket!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul, nu har du en rolig och lärorik resa framför dig !!

Mvh Pär 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gillar att Saab-motor verkar blivit normen :)

(eller så lägger jag bara märke till motorerna när det passar...)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för ett varmt välkomnande! 

Jag har roat mig med att läsa igenom massor av inspirerande byggtrådar och också sett att Saabmotorn verkar vara en bra grund att bygga på :) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej !

Välkommen ! Hm varför är SAAB motor så poppis ? blir det lättare än en Volvospis ?

/ Kjell 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viktmässigt är det nog ingen större skillnad. Gjutjärnsblock och aluminiumtopp. Det fina är trimpotentialen. 150 hk på pappret blir 250 hk med enbart programvara. Byt spridare och turbo så kan man plocka 400 hk med originalgrejor i övrigt. Det går också att själv mappa originalstyrsystemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är även färre givare och annat i Saabens T5 system. En liten nackdel beroende på ratt och styrlösning är väl att avgas och turbo är på vänster sida. Enkelt att lösa med en extra knut. 

Driftsäkerheten och enkelhet samt arbetsskada avgjorde valet av saab för mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag hört så är väl även Volvo turbon rätt lättskrämd ! :-) 300-350 kusar i alla fall med mest standard prylar. eller har jag fel ? Min bil Ska i och för sig ha en sug B18 :-) så jag kommer väl inte ens upp till 200 kusar men jag kommer kanske ha det luftigt under motorhuven.

 

 

Edited by Kjelland28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter ett långt uppehåll så har jag kommit igång igen med bilen. Beställde lite mer rör till A-armarna för att sedan börja jobba med Casim, som satt griller i huvudet på mig...

Jag har luskat runt på forumet och kommit fram till dessa värden, som jag nu måste kolla med er om de är riktiga:

image.thumb.png.63868b8e0d568fd7de7dcc4c77cd2405.png 

Mvh Per

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller som bäst på att dubbelkolla värdena på spindeln med skjutmått och linjal på köksbordet på kvällarna. Dina spindelvärden ser ut som dom folk här använt till 140 spindlar.  🙂 Vad har du för bakaxel ? En 740-940 axel utan spacers ger med ET 43 på fälgarna en spårvidd av 1424mm

Edited by Kjelland28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för input!

Jag kör med en 740-940 och räknar med att sätta spacer på den. Jag har mätt fel troligen för jag kom till 1510mm och lade på spacer till 1550mm. Jag kalkylerar om i morgon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spårvidd mäts i mitten på däcket/fälgen så du får räkna av 2 x 43 ( fälgoffseten) på bredden hos axeln, har för mig att axeln är 1510. blir 1424 i spårvidd då. Måttet mellan däcken är också intressant för dig, chassiet behöver passa emellan med lite skvalpmån ca 40-60 mm, ( 1424- 2x(195/2) (i mittfall) = 1229 -60 = 1169 Mcsorley 442 är 1168 plus kaross plåten utvändigt. Ska alltså funka utan spacers

 

Edited by Kjelland28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för hjälpen Kjell! Nu förstår jag vad jag hade gjort för fel. Då ska jag ta och sätta in värden i Casim igen och kolla vilken track width som blir lämplig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fråga till forumet, vart får ni tag på justeringshylsan till kontima/transitleden?  

Mvh Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liten uppdatering. Nu har jag börjat med bakaxeln och försöker räkna fram placeringen på den. Då jag direkt har höjt bakdelen med 100mm så har jag inte några problem med 14” dämpare bak (behöver lite packutrymmen) så nu står det mellan K-länk eller parallellstag och panhardstag. K-länk tar mindre plats men parallellstag ger bättre väghållning... Vad säger ni som byggt?

Mvh Per

6F84D0C8-20B6-40CB-91E0-027A529E116E.jpeg

EA0C8C42-2604-4875-84FD-20591CB19E33.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×