Jump to content

ErssonSeven


ersson

Recommended Posts

Tänkte presentera mig och mitt påbörjade bygge en McSorely442e som ska bli en blandning med Saabmotor, Opellåda och Volvo fram- och bakvagn.

Byggbord klart och delarna utlagda med hjälp av dotterns pojkvän och en bild på första punkterna som har kommit på plats.

IMG_1830.JPG

IMG_1869.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tackar för ett varmt välkomnande! 

Jag har roat mig med att läsa igenom massor av inspirerande byggtrådar och också sett att Saabmotorn verkar vara en bra grund att bygga på :) 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Viktmässigt är det nog ingen större skillnad. Gjutjärnsblock och aluminiumtopp. Det fina är trimpotentialen. 150 hk på pappret blir 250 hk med enbart programvara. Byt spridare och turbo så kan man plocka 400 hk med originalgrejor i övrigt. Det går också att själv mappa originalstyrsystemet.

Link to comment
Share on other sites

Det är även färre givare och annat i Saabens T5 system. En liten nackdel beroende på ratt och styrlösning är väl att avgas och turbo är på vänster sida. Enkelt att lösa med en extra knut. 

Driftsäkerheten och enkelhet samt arbetsskada avgjorde valet av saab för mig.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag hört så är väl även Volvo turbon rätt lättskrämd ! :-) 300-350 kusar i alla fall med mest standard prylar. eller har jag fel ? Min bil Ska i och för sig ha en sug B18 :-) så jag kommer väl inte ens upp till 200 kusar men jag kommer kanske ha det luftigt under motorhuven.

 

 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Efter ett långt uppehåll så har jag kommit igång igen med bilen. Beställde lite mer rör till A-armarna för att sedan börja jobba med Casim, som satt griller i huvudet på mig...

Jag har luskat runt på forumet och kommit fram till dessa värden, som jag nu måste kolla med er om de är riktiga:

image.thumb.png.63868b8e0d568fd7de7dcc4c77cd2405.png 

Mvh Per

 

Link to comment
Share on other sites

Håller som bäst på att dubbelkolla värdena på spindeln med skjutmått och linjal på köksbordet på kvällarna. Dina spindelvärden ser ut som dom folk här använt till 140 spindlar.  🙂 Vad har du för bakaxel ? En 740-940 axel utan spacers ger med ET 43 på fälgarna en spårvidd av 1424mm

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Tack för input!

Jag kör med en 740-940 och räknar med att sätta spacer på den. Jag har mätt fel troligen för jag kom till 1510mm och lade på spacer till 1550mm. Jag kalkylerar om i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Spårvidd mäts i mitten på däcket/fälgen så du får räkna av 2 x 43 ( fälgoffseten) på bredden hos axeln, har för mig att axeln är 1510. blir 1424 i spårvidd då. Måttet mellan däcken är också intressant för dig, chassiet behöver passa emellan med lite skvalpmån ca 40-60 mm, ( 1424- 2x(195/2) (i mittfall) = 1229 -60 = 1169 Mcsorley 442 är 1168 plus kaross plåten utvändigt. Ska alltså funka utan spacers

 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Liten uppdatering. Nu har jag börjat med bakaxeln och försöker räkna fram placeringen på den. Då jag direkt har höjt bakdelen med 100mm så har jag inte några problem med 14” dämpare bak (behöver lite packutrymmen) så nu står det mellan K-länk eller parallellstag och panhardstag. K-länk tar mindre plats men parallellstag ger bättre väghållning... Vad säger ni som byggt?

Mvh Per

6F84D0C8-20B6-40CB-91E0-027A529E116E.jpeg

EA0C8C42-2604-4875-84FD-20591CB19E33.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...