Jump to content

TreeBee trehjuling


Guest P-G Björck

Recommended Posts

Hej!
Med SFRO2 bokad 8/5 har min städdiciplin sjunkit till nytt bottenrekord.
Allt funkar och alla (nästan) grejor är tillverkade men de skall ju skruvas ihop.
Hoppas på roll-out i helgen.
/P-G b392261ce59da79b3cb9295930f296c4.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej!
Det blev inte roll-out. Det blev baklampor stället - fast det är ju tvingande.
MC kräver 50R märkning men det finns ju på Biltemas minilampor. Sedan hade jag kvar fästena till Brooklandsrutan så det blev en kombo med vintagekänsla.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej!
Igår var det äntligen roll-out. Mera roll än beräknad för bromsarna var inte ordentligt luftade så rullen stannade i en rabatt.
Lite ovana vid kombinationen koppling/gas ledde till många gubbstopp. Plötsligt ville motorn inte starta och hade ingen gnista. Såg mig långt ner i elektronikträsket. Men det vara bara batterispänningen som sjunkit under motorstyrs smärtgräns.
Efter lite glada tillrop från Lupus och ett uppladdat batteri startade den igen.
En vecka kvar att fixa bromsarna och lite kosmetika (motorhuven).
P-G 0291077c079cfac169b4d8351ef61064.jpg


Skickat från min iPad med Tapatalk

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Bromstrubbel
Jag får inte ordning på mina bromsar.
Det går att pumpa upp tryck så att det känns stumt och bra. Har luftat flera gånger.
Men huvudcylindrarna bottnar när man bromsar igen efter några sekunder.
Verkar som ok-kolvarna går tillbaka så mycket att huvudcylindrarna inte kan fylla kretsen vid nästa bromsning.
Några tips vad som kan vara fel?
Har Wilwood 0,625, Yamaha ok fram och Peugeot ok bak.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

antingen kärvar kolvtätningen i oket så kolvarna går tillbaka för långt eller så 

kan det vara h,cylindrarna som packningarna är för gamla på ,om dom legat länge utan vätska, då brukar det gå att pumpa upp tryck med snabba trampningar men vid lagom trampning så expanderar inte packningarna och bygger inte upp trycket och pedalen sjunker.

Ett vanligt fel till är att fjädrarna i h,cyllarna har tappat spänsten och inte går tillräckligt långt tillbaka för att fylla på h,cyllarna. Om man trampar snabbt så brukar dom gå tillbaka men med vanligt pedaltryck så funkar det inte, har vart med om detta med fjädrar många ggr.

ps, kanske ringer under sön om du är hemma .

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Om det inte är något annat  kan jag ha ett hack större wilwood liggande ,skall kolla i morgon 

Hej!
Tack för erbjudandet. Jag har också funderat på om det kan vara för små kolvar men har redan modifierat pedalen för att få ut mer slag = volym. Men det gjorde ingen skillnad. Så större kolvar hjälper nog inte, tyvärr.
P-G


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

antingen kärvar kolvtätningen i oket så kolvarna går tillbaka för långt eller så 
kan det vara h,cylindrarna som packningarna är för gamla på ,om dom legat länge utan vätska, då brukar det gå att pumpa upp tryck med snabba trampningar men vid lagom trampning så expanderar inte packningarna och bygger inte upp trycket och pedalen sjunker.
Ett vanligt fel till är att fjädrarna i h,cyllarna har tappat spänsten och inte går tillräckligt långt tillbaka för att fylla på h,cyllarna. Om man trampar snabbt så brukar dom gå tillbaka men med vanligt pedaltryck så funkar det inte, har vart med om detta med fjädrar många ggr.
ps, kanske ringer under sön om du är hemma .

Hej Jörgen!
Otäta packningar kan stämma.
Cylindrarna är nya men har legat hemma ett par år. Hade samma problem med Girling cylindern till kopplingen men den var begagnad och full med smuts runt packningen. Efter rengöring funkar den.
Kolvstången går tillbaka helt (har tagit kontrollmått på lös cylinder) så ny vätska fylls på. Det känns mer som om det läcker någonstans. Har kämpat med att få alla skarvar täta (Biltemas billiga verktyg gör inte så snygga konor som ibland blir för små så att det inte kläms åt tillräckligt i Biltemas nipplar som ibland har för lite gängfrigång).
Hör gärna av dig (är hemma söndag eller måndag).
P-G


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Hej!
Enligt Wilwood hemsida finns inte Rapair kit till denna huvudcylinder.
Plockade ur den ur fordonet och försökte ta ut kolven men det verkar inte gå.
Kopplade upp cylindern mot en manometer.
Efter 5 mm slag stänger tilloppet och efter yttterligare 2 mm ger den 150 bar. Och det med långsam intryckning.
Bättre kan det nog inte bli.
P-G 1511736e0f7abb10e1de20e101ec9991.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag fick till svar från wilwood att cylindrarna är så billiga att det inte är idé att ha packningssatser. Dock passar tex Girling packningar, de flesta bildelsbutiken har packningar efter mått som passar. Min 0.75" har en repsats till kopplingen på en Landrover i sig. 

Link to comment
Share on other sites

Hej!
Jag tror att problemet är identifierat.
Har hög pedalutväxling (7,5) vilket innebär att tillgängligt pedalslag vid huvudcylindern inte är så stort.
Jag hade lagt onödigt stor del av slaget på att stänga matningshålet varför resten inte räckte för tryckuppbyggnad.
Nu verkar det funka bra. Inget fel på cylindrarna alltså.
Tack för alla tips!
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oj, oj, oj, vilken skönhet!

 

Även om det skämmer designen kanske du skulle ha någon typ av huvudstöd för att se till att huvudet/hjälmen inte kommer i kontakt med burbågen om det värsta skulle hända?

Link to comment
Share on other sites

Vilken snygging, men behöver den inga skärmar?

Hej!
Tack!
Eftersom trehjulingar är motorcyklar behöver de inte ha framskärmar. Och jag tycker inte att de passar till vintageracerbilsstilen.
Sedan tror jag, lite naivt, att jag klarar mig från lite av skiten eftersom jag sitter i mitten. Ända tills det svänger.
Men jag får väl hålla mig hemma när det regnar.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Oj, oj, oj, vilken skönhet!
 
Även om det skämmer designen kanske du skulle ha någon typ av huvudstöd för att se till att huvudet/hjälmen inte kommer i kontakt med burbågen om det värsta skulle hända?

Hej!
Du har nog rätt. Frågan om bågen över huvud taget gör någon nytta om man jämför med vad som sitter på vissa 7:or. Dessutom har jag kompromissat med höjden för att den inte skulle se alltför uppseendeväckande ut.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var bara de legala aspekterna jag tänkte på, behövs inga skärmar  till besiktningen så har du ju gott om tid att ta reda på om de behövs i verkliga livet.

Jag funderar allvarligt på att bygga en egen trehjuling och att det inte behövs skärmar var ytterligare ett plus i kanten.

Edited by family guy
Link to comment
Share on other sites

Hej!
Enligt Ludde de Barone finns det inget krav på skärmar.
Gjorde SFRO2 igår med blandat resultat. Jag var medveten om att MC bromsar är på gränsen termiskt och det tyckte Ludde också.
Sedan fick jag anmärkning på att lastväxling gasa/motorbromsa vid 120 km/tim gjorde att den drog höger/vänster. Upptäckte alldeles innan besiktningen att bakhjulet stod 2 grader snett (camber) och hann inte rätta till det. Dessutom var nog toe-in in lite väl stor vilket kan ge instyrning vid krängning och instabilitet (enligt min gamla chassi-kollegor från Saab).
Så det hemläxa och ny besiktning.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Edited by treevee72
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du kommer att vilja ha skärmar ändå, det blir sug bakom rutan som vill dra in luft från sidorna. Jag körde först utan ruta och fick all fartvind/regn/hagel och insekter i ansiktet. Nu kommer grus o damm in från sidorna istället. Det är väldigt turbulent.

I övrigt snygg stil på bygget.

Link to comment
Share on other sites

Ett imponerande bygge.

Min fråga; På din SFRO2---Var det ingen som sa nåt om höjden på

din störtbåge ??  (Jag kollar på bilderna.)

Men du är kanske mera kortväxt ??

Link to comment
Share on other sites

Just nu, Tabaco sade:

Ett imponerande bygge.

Min fråga; På din SFRO2---Var det ingen som sa nåt om höjden på

din störtbåge ??  (Jag kollar på bilderna.)

Men du är kanske mera kortväxt ??

finns inga regler på hur en störtbåge eller annat skydd ska vara utformat, faktum är att du behöver inte ha nåt alls om du inte vill.

Link to comment
Share on other sites

Ett imponerande bygge.
Min fråga; På din SFRO2---Var det ingen som sa nåt om höjden på
din störtbåge ??  (Jag kollar på bilderna.)
Men du är kanske mera kortväxt ??

Hej!
Jag har fuskat med störtbågen för jag är 1,94. Men som Jörgen säger är det inget krav att ha båge.
Min båge ingår i ramstrukturen som stötdämparfäste och bältesfäste. Den blev också bra att sätta bromsljuset på.
P-G


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Äntligen!
Mitt första SFRO2 försök slutade med underkänt pga sneddragning vid lastväxling och överhettade bromsar.
Lite kaxigt hade jag trott att bump steer skulle bli bra bara man gjorde rätt i princip. Men så fel man kan ha. Framhjulen svängde kraftigt ÅT SAMMA HÅLL vid infjädring. Tror att det beror på att jag inte hade koll på castern när jag mätte in styrarmarna för svetsning och med rätt caster kom en arm för högt och en för lågt.
Vattenskar nya bromsskivor utan hål i 6 mm rostfritt med dubbla massan mot de som blev överhettade och det var Ludde nöjd med.
Efter lite tvåhjulsåka (!) och ljudmätning (79 dB!) blev det godkänt.
P-G
29d8d1db0b80bf41603019f96a91f333.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hej!
Har inte bokat än. Har fått namnen på dem som sköter det på Besikta i Trollhättan. Tänkte ringa och kolla deras attityd innan jag bokar.
Ludde rekommenderade Fordonsprovarna i Göteborg.
Är det någon som har provat dem? Var de OK?
Någon annan bra i Trollhätte/Gbgtrakten?
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Just nu, fege sade:

Fordonsprovarna i Göteborg är kanon! Fråga efter Christer och ta ett snack med honom. Han har järnkoll och litar på Ludde till 100% så det blir inget tjafs.

Det som dom endast ska kolla på vid regbesiktning är papperna ifrån sfro2 och följa dom ,kolla upp om det finns nåt påpekande som ska ha fixxats till regbes, väga, kolla lampor ,belysning ,däckdim ,hjulbas , spårvidd, chassienr osv.

Om dom följer regelverket som TS har så brukar det inte ta så lång tid ,min regbes tog 15-20min och 30min datorknackande och 3 timmar senare så fanns bilen i registret.

Link to comment
Share on other sites

Just nu, treevee72 sade:

Hej!
Har inte bokat än. Har fått namnen på dem som sköter det på Besikta i Trollhättan. Tänkte ringa och kolla deras attityd innan jag bokar.
Ludde rekommenderade Fordonsprovarna i Göteborg.
Är det någon som har provat dem? Var de OK?
Någon annan bra i Trollhätte/Gbgtrakten?
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

vet inte hur många regbes på amatörbyggda dom har gjort tills nu för dom fick inte göra detta för 3 år sedan.

i vbg så har dom erfarenhet av detta och det brukar vara ett plus.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen.
Har mailat Fordonsprovarna (Christer) och fått ett bra svar. Lätt att få tid och bra pris.
2000:- med moms och vägning. Besikta och Dekra vill ha 3200:- och då vet jag inte om vägning ingår.
P-G


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...