Jump to content

Vindruta täckande kaross


Recommended Posts

Då jag tänkt gjuta en egen täckt kaross är det ju ingen självklarhet att få tag på en laminerad glasruta som vindruta. Jag har förstått att polykarbonat är godkänt i vindrutor, har tänkt mig Lexan Margard  FMR5XT (hård/reptålig yta och formbar). Innan jag rycker tag i det delprojektet vore det intressant att veta om det stämmer att detta skulle vara godkänt? Om det är det, vilken tjocklek kan man anta krävs/förväntas? Någon som har erfarenhet av att forma vindruta och kan dela med sig av sina lärdomar?

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, TonysGarage sade:

Om du inte orkar sträckläsa vilket tar en stund men är väl värt så finns det mycket mot slutet i denna tråden!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=21458&sid=3926982b6cd598db9d2deb149a14fd86

Tack för tipset. Hittade sidan (69), men fattar inte hur han gjorde. Reggade mig på forumet och frågade, bara att vänta och se om jag får nått svar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Polykarbonat accepteras i vindrutor men glas är en stark rekommendation.

Det finns inga formella krav på materialtjocklek men ska man få en vindruta att bli stabil skulle jag säga att man bör upp på minst 5-6 mm i alla fall. Det beror dock på formen också.

Tänk på att polykarbonat (även "reptålig") repas ganska lätt och har begränsad motståndskraft mot en hel del kemikalier.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Gammal tråd (och återuppväckt bygge)
Med limmad vindruta gör då en list någon nytta eller är det tillräckligt att ”täta” med silikon istället för att använda en list?
Det har visat sig vara lite svårt att få tag på en list till vindrutan jag har bestämt mig för…


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Siduna sade:

Gammal tråd (och återuppväckt bygge)
Med limmad vindruta gör då en list någon nytta eller är det tillräckligt att ”täta” med silikon istället för att använda en list?
Det har visat sig vara lite svårt att få tag på en list till vindrutan jag har bestämt mig för…


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har använt svart silikon för att limma en ruta på en a traktor. Jag maskerade några millimeter in på rutan och ut på karossen,  och skrapade av överskottet med en lite böjd gummispackel. Det blev nästan som en list. 

Edited by Christer J
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har haft silikonlimmad ruta på en a traktor. Jag maskerade några millimeter in på rutan och ut på karossen,  och skrapade av överskottet med en lite böjd gummispackel. Det blev nästan som en list. 

Var rutan limmad innan dess och höll det rätt mot regn?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Men vänta, silikon på en bil, det blir ju utvisning från lackboxen direkt och total ovänskap med lackeraren!!!

Blir transparent gelcoat i formen innan kolfiber och epoxi…. skippar lackjobb på karossen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hoppar in i denna tråden, då jag vet att skogsmaskinförarna använder polykarbonat som är belagd med en yta som skall ha en reptålighet från ex vis torkare som är likställd glas. Ett handelsnamn på den är SAPHIR. Tänkte köra den i 4mm på lotusen. Är ju ungefär halva tjockleken som std glas och densiteten är 1.2g cm3 att jämföras med glas som har 2.5g cm3. Dvs en fjärdedel av ursprungsvikten. Ska i med hel bur på 38kg, och std huvudbåge är på strax över 8kg. Så det är till att jaga vikt där uppe! Vad säger Gustaf? 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Siduna, skar du ner den eller använde du hela rutan?

Tanken är att använda den med de mått den har, det verkar bli att passa mig rätt bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...