Jump to content

Recommended Posts

Då jag tänkt gjuta en egen täckt kaross är det ju ingen självklarhet att få tag på en laminerad glasruta som vindruta. Jag har förstått att polykarbonat är godkänt i vindrutor, har tänkt mig Lexan Margard  FMR5XT (hård/reptålig yta och formbar). Innan jag rycker tag i det delprojektet vore det intressant att veta om det stämmer att detta skulle vara godkänt? Om det är det, vilken tjocklek kan man anta krävs/förväntas? Någon som har erfarenhet av att forma vindruta och kan dela med sig av sina lärdomar?

23 timmar sedan, TonysGarage sade:

Om du inte orkar sträckläsa vilket tar en stund men är väl värt så finns det mycket mot slutet i denna tråden!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=21458&sid=3926982b6cd598db9d2deb149a14fd86

Tack för tipset. Hittade sidan (69), men fattar inte hur han gjorde. Reggade mig på forumet och frågade, bara att vänta och se om jag får nått svar.

• Like 1

Polykarbonat accepteras i vindrutor men glas är en stark rekommendation.

Det finns inga formella krav på materialtjocklek men ska man få en vindruta att bli stabil skulle jag säga att man bör upp på minst 5-6 mm i alla fall. Det beror dock på formen också.

Tänk på att polykarbonat (även "reptålig") repas ganska lätt och har begränsad motståndskraft mot en hel del kemikalier.

Gustaf

Tack för svar, rekommendationerna beaktas

Skickat från min iPhone med Tapatalk