Siduna 6 Posted November 24, 2016 Då jag tänkt gjuta en egen täckt kaross är det ju ingen självklarhet att få tag på en laminerad glasruta som vindruta. Jag har förstått att polykarbonat är godkänt i vindrutor, har tänkt mig Lexan Margard FMR5XT (hård/reptålig yta och formbar). Innan jag rycker tag i det delprojektet vore det intressant att veta om det stämmer att detta skulle vara godkänt? Om det är det, vilken tjocklek kan man anta krävs/förväntas? Någon som har erfarenhet av att forma vindruta och kan dela med sig av sina lärdomar? Share this post Link to post Share on other sites
TonysGarage 7 Posted November 24, 2016 Om du inte orkar sträckläsa vilket tar en stund men är väl värt så finns det mycket mot slutet i denna tråden! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=21458&sid=3926982b6cd598db9d2deb149a14fd86 Share this post Link to post Share on other sites
Siduna 6 Posted November 25, 2016 23 timmar sedan, TonysGarage sade: Om du inte orkar sträckläsa vilket tar en stund men är väl värt så finns det mycket mot slutet i denna tråden! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=21458&sid=3926982b6cd598db9d2deb149a14fd86 Tack för tipset. Hittade sidan (69), men fattar inte hur han gjorde. Reggade mig på forumet och frågade, bara att vänta och se om jag får nått svar. 1 Share this post Link to post Share on other sites
therealpinto 42 Posted November 28, 2016 Polykarbonat accepteras i vindrutor men glas är en stark rekommendation. Det finns inga formella krav på materialtjocklek men ska man få en vindruta att bli stabil skulle jag säga att man bör upp på minst 5-6 mm i alla fall. Det beror dock på formen också. Tänk på att polykarbonat (även "reptålig") repas ganska lätt och har begränsad motståndskraft mot en hel del kemikalier. Gustaf Share this post Link to post Share on other sites
Siduna 6 Posted November 29, 2016 Tack för svar, rekommendationerna beaktas Skickat från min iPhone med Tapatalk Share this post Link to post Share on other sites