Jump to content

Svänghjul - vikt?


Frena

Recommended Posts

Hej,

Måste ev lyfta ur motor och växellåda för att fixa lite och i samband med detta tänkte jag byta koppling och svänghjul. Har fel typ av koppling.

Hur lätt svänghjul skall man satsa på? Bilen går bara gata. Har läst någonstans att för lätt är inte bra, men vad säger publiken?

Link to comment
Share on other sites

5 kg på svänghjul(svarvat Pinto orginal) med vanlig Pinto-koppling går hur bra som helst i en 620kgs bil. Nästa gång jag meckar motor blir det minst ett, gärna två kilo lättare i stål.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Pac sade:

5 kg på svänghjul(svarvat Pinto orginal) med vanlig Pinto-koppling går hur bra som helst i en 620kgs bil. Nästa gång jag meckar motor blir det minst ett, gärna två kilo lättare i stål.

Tack!

Hittade ett på 3,75 kg. Blir det för lätt?

Edited by Frena
Link to comment
Share on other sites

3,75kg blir inte för lätt. Det som spelar mest roll är utväxlingen i ettan/backen och vilken typ av koppling du kommer använda (sinter eller organisk). Vanlig T9 utväxling med standardbetonad tryckplatta och organisk kopplingslamell ska fungera hur bra som helst.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej. jag kör med detta svänghjul, Bra att det är dynamiskt balanserat så det är bara att bulta på. Upplever inget problem med den vikten. Har en Subaru med samma vikt och den är lite kinkig, men veven på den är också antagligen halva vikten av zetecen.

 Hej http://www.retro-ford.co.uk/shop/node/174

och denna kopplingen är en LUK har jag för mig, har gått 5-6 ban körningar utan problem. Kör dock bara avgastrimmad självmappad  zetec blacktop med okänd effekt:-)

http://www.burtonpower.com/catalogsearch/result/?q=622017506

 

/Patrik

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2016-12-02 at 15:40, Näsbypatrik sade:

Hej. jag kör med detta svänghjul, Bra att det är dynamiskt balanserat så det är bara att bulta på. Upplever inget problem med den vikten. Har en Subaru med samma vikt och den är lite kinkig, men veven på den är också antagligen halva vikten av zetecen.

 Hej http://www.retro-ford.co.uk/shop/node/174

och denna kopplingen är en LUK har jag för mig, har gått 5-6 ban körningar utan problem. Kör dock bara avgastrimmad självmappad  zetec blacktop med okänd effekt:-)

http://www.burtonpower.com/catalogsearch/result/?q=622017506

 

/Patrik

 

Synd man behöver byta startmotor bara, känns som tråkiga pengar i sammanhanget. Får se om jag hittar ett som funkar med original Pinto.

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Näsbypatrik sade:

Kör du med original zetec och det funkar så är det bara att bulta på detta. är gjort som ett zetec fast med pinto koppling. 

Fattar inte varför Retroford säger något annat (mer än att det skall försöka sälja mer såklart).

 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Eller nu när jag tänker efter!! det jag skrev innan var lite ogenomtänkt. tänkte att "jag" bara behövde att byta svänghjul rakt av. Det jag inte tänkte på då var väl att startmotorn sitter på högersida i färdriktningen och placeringen där är inte naturlig på zetec. men min Sierra sprängkåpa har startmotorplaceringen på höger sida. Fick karva lite i alu slump/Bottendelen för att Sierra automatstartmotorn skulle få plats, den har rätt instickslängd till zetec svänghjul. så med det sagt men det beror på hur din konfiguration är? men var din startmotor än sitter eller vad du har för grejer. om du har ett zetec original svänghjul och koppling redan som fungerar så skall det här passa. man kan behöva justera avståndet till urtrampningslagret beroende på vilken koppling du har idag. Den nya är ju med pintokoppling som är lite djupare.  jag hade zetec 2.0 svänghjul och koppling innan och då fick jag ändra pinnen som kopplingsarmen vilar på för att få armen framåt så vinkeln/slaglängden/justeringen blev bra

Men det var enkelt, men jag gör ju wirekoppling. 

Men när jag monterade den lättare med pinto fick jag leta upp original pinnen.

Hur det fungerar med hydrauliskt koppling vet jag inte riktigt. 

Link to comment
Share on other sites

Hann beställa innan ovanstående inlägg, men det verkar lovande ändå.

Jag har en Sierra startmotor som sitter på högersidan. Sumpen är lite "justerad" för att startmotorn skall få plats.
Det är original svänghjul och koppling från en Zetec, pinnen sitter enligt originalplaceringen.
Kör också med wirekoppling så det bör ju funka! Håller tummarna!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...