Jump to content

Köpråd. Liten andrabil


stuff

Recommended Posts

Några tips på småbilar i prisklassen 30-50k?
Bilen ska bli familjens andrabil och under veckorna främst brukas av sambon under veckorna. I nuläget är det till 99 % småkörning till och från jobb och träningar. Åker 2-3 mil om dan och i princip bara stadskörning och oftast 1 ibland 2 pers i bilen med träningsväska och kanske en matkasse som last.
Detta åker hon idag med en stor kombi, bensindriven och 4-hjulsdrift vilket känns lite overkill.
Kombin är tänkt att få vara kvar men köras lite mindre. Jag cyklar för det mesta men har precis sålt en rolig "veteranbil" för att göra plats åt något mindre, tjejvänligare och lämpligare året runt.

Velar mellan att gå på det strikt ekonomiska spåret eller någonting lite busigare för att jag också ska få möjlighet lite vardagslek. Som ekonomiska alternativ och gå på nån snål polo/fabia eller kanske rentutav toyota aygo/citroen C1/peugeot 107.

Exempel på busigare jag stött på är Corolla t-sport, Swift sport, Kia ProCeed 2.0 cdri sport.
Listan på busigare bilar är egentligen lång det jag kanske söker är en bil som är en kombo av snål/rolig/praktisk. Finns sådana bilar ens?
Kia verkar hyfsat nära enligt mig. Lite dyrare i inköp och skatt men kompenserar med låg förbrukning iom dieseln. 140hk som kan sparkas upp till 170 med en dieselbox.

Fler förslag? smile2.gif

Link to comment
Share on other sites

Fiesta ST 150 har jag haft sedan i somras, jag är ingen "Ford människa" men är nöjd hittills. Drog 0,69L/mil enl färddatorn, när förra ägaren körde, ligger dock på 0,88 när jag kör 3-4mil per dag.

Innan den hade jag en Clio Sport 172 som jag också var nöjd med tills generatorremmen trasslade in sig i kamremmen....

Link to comment
Share on other sites

Svaret är alltid miata :)

Väldigt billiga reservdelar och massor av info på nätet.

Inte så dyra om man accepterar lilla motorn.

Annars, vad kostar en mini cooper?

/T

Jo miata har funnits på min bevakningslista sedan länge men det känns som ett av mina mer egoistiska alternativ :)

Övertygad om att det är en rolig bil men det kanske inte är den mest trygga vinterbilen i skaran och kupén/sittbrunnen kanske lite i minsta laget för min långskånk till sambo. Ser dessutom gärna att det finns ett nödsäte/baksäte. 5-dörrars är ett stort plus men inget måste.

Var och provkörde en toyota yaris igår. Den har en förvånansvärt stor/luftig insida och sikten runtom är kanonbra så som stadsbil är den säkert jättebra men i övrigt så fick den varken mig eller sambon att dra på smilbanden under provturen.

Mini cooper ligger generellt lite högre i pris än andra bilar i samma size och miltal men är helt klart ett litet roligare alternativ.

Edited by stuff
Link to comment
Share on other sites

Fiesta ST 150 har jag haft sedan i somras, jag är ingen "Ford människa" men är nöjd hittills. Drog 0,69L/mil enl färddatorn, när förra ägaren körde, ligger dock på 0,88 när jag kör 3-4mil per dag.

Innan den hade jag en Clio Sport 172 som jag också var nöjd med tills generatorremmen trasslade in sig i kamremmen....

Har inte haft någon ford hittills om man inte räknar sierran som kördes 10 mil och sedan donerade sina organ till sjuan. Spontant känns ändå ford mer lockande än fransoserna som jag som så många har stora fördomar om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...